عضو هیئت مدیره نظام پرستاری قم از کمبود شدید پرستار در قم خبر داد و گفت: در این استان حداقل به هزار پرستار دیگر نیاز داریم.

کمبود شدید پرستار در قم/ انتقاد از تأخیر در پرداخت اضافه‌کاری‌ها

سلامت نیوز: عضو هیئت مدیره نظام پرستاری قم از کمبود شدید پرستار در قم خبر داد و گفت: در این استان حداقل به هزار پرستار دیگر نیاز داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، مشکلات و دغدغه‌های جامعه پرستاری بهانه‌ای شد تا اعضای هیئت مدیره نظام پرستاری و تعدادی از پرستاران به نمایندگی این قشر نشستی با احد جمالی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم داشته و از مشکلات و دغدغه‌های خود بگویند.

در ابتدای این جلسه که روز دوشنبه در استانداری قم برگزار شد، رضا جعفری از اعضای هیئت مدیره نظام پرستاری قم بر نقش جامعه پرستاری به عنوان یکی از تأثیرگزارترین و بزرگ‌ترین صنوف کشور یاد و اظهار کرد: پرستاران همیشه در بحران‌ها حضور داشته‌اند و در امر سلامت بیشترین نقش را دارند اما معمولاً از کمترین مواهب برخوردار می‌شوند و اثر زیادی از جامعه پرستاری در تصمیم‌هایی که مربوط به خود این جامعه می‌شود مشاهده نمی‌شود که این چینش‌ها باید اصلاح شود.

تأخیر چند ماهه پرداخت اضافه کاری پرستاران

وی با انتقاد از تأخیر در پرداختی پرستاران، افزود: اضافه کاری پرستاران گاهی تا ۶ ماه عقب افتاده است، بحث طرح کارانه از فروردین‌ماه پرداخت نشده است و به طور کلی بیشتر نبود عدالت در مکانیزم های پرداخت دغدغه پرستاران است که خود این امر شکافی را در سیستم درمان ایجاد کرده است.

جعفری با تأکید بر اینکه طرح تحول نظام سلامت با شهامت آغاز شده است، بیان کرد: اورژانس هوایی، کاهش هزینه درمان از جیب مردم، بهبود هتلینگ بیمارستان‌ها، افزایش پوشش بهداشتی در سطح استان همه از جمله منافع اجرای این طرح بوده است اما نقص این طرح بعد از اجرا شدن مرحله سوم طرح و طرح پرداخت مبنتی بر عملکرد نظام سلامت به چشم آمد.

وی ادامه داد: با اجرای این بخش تعرفه‌های پزشکی بسیار افزایش یافت که این شکاف بسیار زیاد دوستان پرستار را بسیار آزار داده است و به نوعی بی عدالتی و تبعیض محسوب می‌شود.

تأخیر ۹ ساله قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری استان قم با تأکید بر اینکه چیزی که جامعه پرستاری می‌خواهد اجرای قانون است، گفت: قانون در حال حاضر به صورت سلیقه‌ای اجرا می‌شود، مصوبه مجلس مبتنی بر تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال ۸۶ هنوز در سال ۹۵ بعد از گذشت ۹ سال اجرایی نشده است و بین وزارت بهداشت و بیمه‌ها پاسکاری می‌شود.

جعفری از وضعیت نظارت بر اجرای قانون انتقاد کرد و گفت: با وجود میل باطنی پرستار گاهی ۱۲۰ ساعت اضافه کاری داده می‌شود و از سوی دیگر مصوب مجلس ارتقای بهره وری که مشمول بر چند قانون دیگر بوده است اجرایی نمی‌شود و امروز می‌بینیم که ما در مطالبات حقوقی بسیار عقب هستیم.

عضو نظام پرستاری افزود: قبل از اجرای طرح مبتنی بر عملکرد، پرسنل تا ۱۵ ماه بعد اضافه کاری و کارانه را دریافت می‌کردند، با آمدن این طرح اضافه کاری در دل این طرح محاسبه می‌شود و به این ترتیب ما هم طرح را عقب هستیم و هم در پرداخت اضافه کاری‌ها با مشکل مواجه شده‌ایم.

کمبود شدید پرستار در قم

به اعتقاد جعفری با اجرای طرح تحول بخشی از کار پرستاران افزوده شد بدون اینکه زیرساخت‌ها را در نظر گرفته باشیم به یک باره می‌بینم که تعداد مراجعان دو تا سه برابر می‌شود اما بحث‌های حقوقی پرستاران تغییری نکرده است.

این عضو نظام پرستاری به کمبود پرستار در استان قم هم اشاره کرد و گفت: بر اساس استاندارها باید به ازای هر هزار نفر ۳ پرستار فعال داشته باشیم یعنی در استان قم با جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری به ۳۹۰۰ پرستار نیاز داریم در صورتی که آمار استان بسیار کمتر است و ما حداقل به هزار پرستار دیگر نیاز داریم.

امین شاطریان از دیگر اعضای نظام پرستاری استان قم هم از لزوم معرفی شغل پرستاری به عنوان یکی از مشاغل سخت و زیان آور یاد کرد و گفت: واریس و دیسک کمر و گردن یکی از بیماری‌های فراگیر در بین پرستاران است و شیفت در چرخش و دریافتی کمتر از خدماتی که اجرا می‌شود همه می‌تواند دلایلی باشد برای اینکه این شغل به عنوان یکی از مشاغل سخت و زیان آور معرفی شود.

این فعال صنفی جامعه پرستاری افزود: پرستاران به دلیل حقوق کم مجبور به دو جا کارکردن می‌شوند اما دوجا کاری هم ممنوع می‌شود و اضافه کار و کارانه پرستار را قطع می‌کنند.

عدم تحقق وعده تأمین ۲۳ هزار پرستار

عزت الله براتی مدیر پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه با اشاره به کمبود شدید نیروهای پرستار در استان قم تأکید کرد: برای اجرای طرح تحول نظام سلامت قرار بود ۲۳ هزار پرستار به سیستم درمانی افزوده شوند اما این وعده عملی نشد و بدون اینکه زیرساخت‌ها فراهم شود طرح اجرایی شد.

وی با تأکید براینکه ساعات کاری پرستاران برای جبران این کمبود نیرو افزایش یافته است، گفت: ساعت کاری هر نفر از ۱۵۰ ساعت به ۱۷۵ ساعت رسید که این باعث شد یک سوم نیروهای ما با اضافه کار پرمی‌شود اما از طرفی هم هزینه اضافه کاری تأمین نمی‌شود.

براتی با بیان اینکه یکی از خواسته‌های جامعه پرستاری این است هزینه‌های اضافه کاری از بودجه جاری تأمین شود، تصریح کرد: هزینه اضافه کاری باید به پرستاران پرداخته شود چرا که آن‌ها به عنوان نیروی کار دیگر کار می‌کنند.

مدیر پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم با تأکید بر اینکه با اضافه کاری اجباری فشار کاری مضاعف به دانشجویان تحمیل می‌شود، تصریح کرد: درصد اشغال تخت جز استان‌های اول هستیم، بعد از اجرای طرح، اورژانس‌ها شلوغ شد، اضافه کاری‌های با تأخیر ۷ الی ۸ ماه پرداخت می‌شود و به هر طریقی کار پرستار بیشتر شده است اما پرداختی‌های کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به لزوم احتساب اضافه کاری از منابع جاری بیمارستان، تأکید کرد: اگر بیمه‌ها در پرداخت اضافه کاری اقدام نمی‌کنند می‌توان با در نظر گرفتن منابعی داخلی برای پرداخت اضافه کاری پرستاران از مشکلات این قشر کاست.

حل ضعف‌های طرح تحول نظام سلامت در گذر زمان

احدی جمالی نیز در انتهای این جلسه اظهار کرد: بسیاری از مشکلات به این دلیل است که از ظرفیت‌ها به درستی استفاده نشده است و خلأ قانونی وجود ندارد و اینجا نیاز است که به مدیریت کمک شود اما بخشی از مسائل هم مسائل ملی است که در سطح استان امکان حل آن وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه مسائل پرستاران در سطح ملی و کشور وجود دارد، تصریح کرد: بحث اساسی این است که باید در قانون بازنگری شود و خود مجلس کار کارشناسی داشته باشد، ما به عنوان یک انسان وظیفه داریم که دو مطلب را در رابطه با انسان‌ها مد نظر داشته باشیم که یک حفظ کرامت انسان‌ها و دوم تأمین حداقل‌های زندگی افراد است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم مردم را سرمایه اجتماعی کشور خواند و تأکید کرد: اگر امروز شاهد و ناظر امنیت روحی و روانی در کشور هستیم همه نتیجه حضور این سرمایه اجتماعی در نظام حاکمیتی و فهم مردم است.

جمالی با تأکید بر اینکه هیچکس به زحمات پرستاران نا آشنا نیست، گفت: مسئولان استان هم جز دسته‌ای نیستند که ژنرال‌ها را ببینند و پیاده نظام را نادیده بگیرند.

معاون استاندار قم گفت: این شغل سختی‌های بسیاری دارد، در سیستم بهداشت و درمان شغل خطرناکی محسوب می‌شود و آسیب‌های روحی و روانی به همراه دارد، جامعه هدفی که با آن سرو کار دارند جامعه‌ای بیمار هستند که با مشکلات بسیاری دست به گریبان‌ هستند و سختی‌های این شغل حتی در زندگی خانوادگی آنها اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به ضعف‌های طرح تحول نظام سلامت، افزود: هیچ طرحی مطلق نیست و باید اشکالاتش برطرف شود، بد اخلاقی هم در همه اقشار دیده می‌شود اگر رعایت اخلاق صنفی داشته باشیم ناهنجاری نخواهیم داشت اما متأسفانه کلیه ناهنجاری ناشی از کم بودن معدل ادب در جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha