بنابر اظهارات رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، 57 نفر از قربانیان حادثه حله و 43 نفر از کشته شدگان حادثه تصادف قطار سمنان شناسایی شده‌اند.

سلامت نیوز: بنابر اظهارات رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، 57 نفر از قربانیان حادثه حله و 43 نفر از کشته شدگان حادثه تصادف قطار سمنان شناسایی شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، احمد شجاعی در نشستی خبری با عنوان "پایان مراحل تعیین هویت جانباختگان حوادث انفجار حله عراق و تصادف قطار سمنان" با اشاره به اینکه 40 هزار تطبیق دی ان ای برای حادثه حله عراق انجام شده است، گفت: 57 نفر از قربانیان حادثه حله و 43 نفر از قربانیان حادثه تصادف قطار سمنان شناسایی شده‌اند.


وی افزود: کار تطبیق دی ان ای تمام است ولی با این حال ممکن است از حادثه حله اجساد جدیدی شناسایی شوند؛  بحث قطار سمنان هم تمام است مگر اینکه از استان قطعه جدیدی به ما انتقال دهند.

شجاعی با اشاره به اینکه در دو هفته گذشته بخاطر وقوع حوادث متعدد چون حادثه تروریستی سامرا، سقوط اتوبوس، حادثه تروریستی حله عراق و تصادف قطارسمنان، روزهای پرمشغله و پرکاری داشتیم، گفت: حجم حادثه و انفجار در حله به حدی بالا و سوختگی‌ها شدید بود که اجسادی که برای شناسایی به تهران انتقال داده شده بود، غیر قابل تشخیص بودند.


شجاعی ادامه داد: بسیاری از اجساد متلاشی شده بودند و تنها قطعاتی از اجساد باقی مانده بود و چون امکان شناسایی از طریق ظاهر وجود نداشت کار استخراج دی ان ای و نمونه برداری را آغاز کردیم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه بلافاصله به خانواده‌هایی که در خوزستان بودند اعلام کردیم برای نمونه برداری مراجعه کنند افزود: در نیمه شب اجساد حادثه قطار به تهران انتقال یافت که دچار سوختگی شدید شده بودند و غیر قابل تشخیص بودند که به سرعت کار استخراج و نمونه برداری را شروع کردیم.


شجاعی اظهار کرد: قرار بود برای روز چهارشنبه مصادف با شهادت امام رضا مراسم بزرگداشت درگذشتگان انجام شود بنابراین زمان کوتاه بود و قول دادیم طی یک هفته کار شناسایی انجام شود؛ مسئولان نیز تصمیم گرفتند تشییع با کد انجام شود.

وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم دردی از آلام هموطنان بکاهیم و خانواده‌ها را از بلاتکلیفی درآوریم درخواست کردیم که در مرکز کهریزک کار نمونه برداری به صورت شبانه روزی انجام شود لذا کارشناسان فعالیت های خود را به صورت 24 ساعته انجام دادند.


رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: طی چهار روز، کار نمونه برداری و تطبیق را به اتمام رساندیم. قبل از تشییع افراد شناسایی و معرفی شدند که کار سخت و سنگینی بود.

وی با اشاره به اینکه بعد از چهار روز کار شناسایی قطعات انجام و نهایی شد، گفت: تاکنون 57 نفر از حادثه تروریستی حله عراق شناسایی شده‌اند که از این تعداد 55 نفر ایرانی و دو نفر اتباع خارجی هستند که یکی افغانی و دیگری عراقی است.

شجاعی با اشاره به اینکه در بحث حادثه تصادف قطار سمنان تا پایان وقت روز گذشته موفق شدیم کار نمونه برداری و تطبیق اجساد با دی ان ای خانواده‌ها را به اتمام برسانیم، گفت: 43 نفر از قربانیان این حادثه شناسایی شدند.

وی با تاکید بر اینکه کار تطبیق بسیار سنگین بود ادامه داد: برای تطبیق دی ان ای قربانیان حادثه حله 13 هزار و 800 تطبیق در سه مرحله انجام دادیم که شامل بیش از 40 هزار تطلبیق دی ان ای می‌شود.


وی با بیان اینکه گاه مجبور بودیم از یک فرد چند بار نمونه گیری کنیم، اظهار کرد: در مورد تصادف قطار سمنان شش نفر به پزشکی قانونی مراجعه کرده و نمونه داده‌اند ولی نمونه‌های آنها هیچ مطابقتی با جانباختگان نداشت.

ادعای مفقود شدن 43 نفر در حادثه تصادف قطار سمنان

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه در حادثه قطار ادعاهایی مبنی بر مفقود شدن 43 نفر وجود دارد، گفت: بررسی این مسئله بر عهده ما نیست ولی واضح است که از اجساد و قطعاتی که از این حادثه به ما تحویل دادند، 43 نفر شناسایی شدند. ما حرف نهایی را با انجام آزمایشات می زنیم و از تک تک قطعاتی که به پزشکی قانونی تحویل داده شد نمونه برداری و آزمایش انجام شد.

احتمال افزایش آمار جانباختگان انفجار حله

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه ممکن است استان سمنان بعدا قطعاتی را پیدا کرده و به ما تحویل دهد ولی از مجموعه قطعاتی که تاکنون به ما تحویل داده شده 43 نفر تشخیص هویت شده‌اند، افزود: 57 نفر از قربانیان حادثه حله شناسایی شده‌اند که 48 نفر پیکر شناسایی و 9 نفر از طریق قطعه و عضو شناسایی شدند؛ البته قطعات ریزی باقی مانده که کار آزمایش را انجام می‌دهیم و احتمال دارد آمار جانباختگان حله بالاتر رود.

هزینه‌ای بابت انجام آزمایشات دی ان ای از خانواده قربانیان دریافت نشد/مسوولان هزینه‌ها را جبران کنند

وی با تاکید بر اینکه آزمایشات دی ان ای هزینه بسیاری را بر سازمان پزشکی قانونی تحمیل کرد، گفت: برای هر نمونه حدود 800 هزار تومان هزینه شده این درحالیست که برای شناسایی هر فرد مجبور بودیم کار نمونه برداری را تا چندبار تکرار کنیم.  همه امکانات خود را در این مسیر به کار بردیم و از خانواده‌ها هیچ وجهی دریافت نکردیم حتی برای نمونه گیری به درب منازل خانواده‌های قربانیان مراجعه شد. مسئولان در صورت صلاحدید می‌توانند این هزینه‌ها را جبران کنند.


شجاعی افزود: در حال حاضر مصوبه‌ای در دولت به منظور تخصیص مبلغی به سازمان پزشکی قانونی برای جبران هزینه‌های حادثه منا در دست بررسی است، ولی هنوز هیچ مبلغی برای جبران این هزینه‌ها به سازمان تعلق نگرفته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه از تهیه و توسعه بانک‌های ژنتیکی خبر داد و گفت: توسعه بانک ژنتیکی را در برنامه خود داریم. در حال حاضر این امر را با فایل مجرمان شروع کرده‌ایم و در سالهای آینده مد نظر داریم برای شغل‌های آسیب پذیر مانند رانندگان و خلبانان و خبرنگاران بانک ژنی تهیه کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha