سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 200080

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توجه به حفظ محیط زیست رویکردی جهانی است بطوری که توافق پاریس طی یک سال عملیاتی و اجرایی شد و جمهوری اسلامی ایران نیز بزودی به این توافق می پیوندد.

ابتکار: ایران به توافق پاریس می پیوندد

سلامت نیوز:  معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توجه به حفظ محیط زیست رویکردی جهانی است بطوری که توافق پاریس طی یک سال عملیاتی و اجرایی شد و جمهوری اسلامی ایران نیز بزودی به این توافق می پیوندد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار درنشست شورای اداری استان بوشهر افزود: توافق پاریس دو رویکرد حفظ محیط زیستی دارد که جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای و تغییر اقلیم از محورهای این توافق است.
« 12 دسامبر 2015 در پاریس، قراردادی برای مقابله با تغییرات اقلیمی و سرمایه گذاری در جهت اقتصادی کم کربن، مقاوم، انعطاف پذیر و پایدار توسط 195 کشور مورد توافق قرار گرفت».
وی تصریح کرد: افزایش دما، اقتصاد، کشاورزی، منابع طبیعی، آب ، خاک و صنعت را تحت تاثیر قرار می دهد که مقابله با این روند یک تکلیف ملی و جهانی است.
ابتکار اظهار کرد: سازگاری و تاب آوری جوامع با واقعیتها به عنوان یک ضرورت از دیگر محورهای توافق پاریس است.
وی یادآورشد: دولت یازدهم افزون بر موفقیت در عرصه های ملی و بین المللی از جمله برجام، به حفظ محیط زیست نیز توجه جدی دارد.
ابتکار گفت: در همین راستا نخستین جلسه هیات دولت در مورد احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافت و رئیس جمهوری نیز همواره برحفظ محیط زیست تاکید و در دیدار اخیر با استانداران نیز اعلام کرد اگر بحث محیط زیست بیش از این مستحب بود در شرایط کنونی از واجب ترین واجبها به شمار می رود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نگاه ویژه رئیس جمهوری به مسائل محیط زیست نشات گرفته از شناخت دقیق دولت از بحرانهای پیش روی کشور در حوزه محیط زیست است.
وی با اشاره به تاکید رهبرمعظم انقلاب به موضوع محیط زیست و تبیین این امر در سیاستهای کلی ابلاغی اظهارکرد: باید تمهیدات لازم به گونه ای انجام شود تا از فرصت موجود ضمن جبران مافات گذشته محیط زیست از خسارتهای غیرقابل جبران این بخش نیز جلوگیری شود.
ابتکار گفت: اگر بخواهیم سیاستهای اقتصاد مقاومتی به مفهوم واقعی اقتصاد تاب آور شود لاجرم توجه به حفظ محیط زیست نیز باید به جد مورد تاکید قرار گیرد که تحقق این امر نیازمند نگاه علمی، دانش پایه و استفاده از تجارب ملی و بین المللی در زمینه محیط زیست است.
وی تصریح کرد: برنامه ششم توسعه نگاه ویژه ای به حفظ محیط زیست دارد و در بودجه سال 96 نیز به چهار محور اصلی آب، فاضلاب، محیط زیست و ریل به عنوان حمل و نقل سبز اهتمام ویژه ای شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بوشهر ظرفیتهای مختلف زیست محیطی دارد که بهره برداری پایدار از این ظرفیتها در گرو برنامه ریزی جامع مبتنی بر آمایش سرزمینی، مکان یابی و ارزیابی های زیست محیطی است.
ابتکار با اشاره به حساسیت دولت به شاخصهای مختلف سلامت افزود: بیش از 30 درصد بیماریها منشاء زیست محیطی دارد برهمین اساس دولت در زمینه آلودگی ها و توجه به هوای پاک اهتمام ویژه ای دارد.
وی گفت:در همین راستا جمهوری اسلامی ایران پرچم دار جلب اهتمام سازمان ملل در زمینه مقابله با گرد و غبار شناخته شده است.
ابتکار افزود: دریا و سواحل فقط بعنوان یک منبع شیلاتی نیست بلکه باید برنامه ریزی ها برای بهره برداری از ظرفیت های طبیعی و اقتصادی از این ظرفیت به گونه ای باشد که منتهی به آسیب محیط زیست نشود.
وی تصریح کرد: در همین راستا توجه به مطالعات و ارزیابی زیست محیطی برای طرحهایی که در سواحل خلیج فارس اجرا می شود یک الزام است.
ابتکار یادآورشد:توجه به فرهنگ سازی و آموزش حفظ محیط زیست نیز از اولویت های این سازمان است در همین راستا آئین نامه ای بین وزارتخانه های آموزش و پرورش، نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست امضا و ابلاغ شده است که مشارکت دانش آموزان 106هزار مدرسه در موضوعهای محیط زیستی جلب می شود.
وی بیان کرد: لایحه هوای پاک دو سال در مجلس شورای اسلامی معطل مانده بود که با همت دکتر لاریجانی مرحله شور دوم آن به پایان رسیده و امید است به زودی درصحن علنی مجلس مطرح شود.
معاون رئیس جمهوری گفت: جلوگیری از آلودگی های صنعتی، مدیریت انرژی، اصلاح الگوهای مدیریتی، توجه به حقوق مردم، کاهش آلودگی های صوتی و دیگر موضوعهای زیست محیطی در لایحه هوای پاک پیش بینی شده است.
ابتکار با قدردانی از قوه قضائیه برای مقابله با متخلفان زیست محیطی افزود: با همکاری دستگاه قضا فرایندهای رسیدگی به متخلفان زیست محیطی کاهش و فضا برای کسانی که به حفظ محیط زیست و سلامت مردم بی توجهی کنند ناامن شده است.
وی یادآور شد: حفظ محیط زیست نیازمند همکاری بین بخشی است اما دولت با اهتمام به این مقوله اعتبار سازمان حفاظت محیط زیست را در سالجاری 133درصد افزایش داده است.
ابتکار افزود: در بودجه سال 96 نیز برای کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست اهتمام ویژه شده که تحقق این موضوع نیازمند نگاه حمایتی نمایندگان و تصویب مجلس است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha