سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 200085

کارشناسان سلامت معتقدند: افرادی که هر از گاهی روی بدنشان لکه‌های کبود رنگ ظاهر می‌شود باید برای آشکار شدن دلیل آن تحت نظر پزشک قرار بگیرند.

چه عواملی موجب کبودی پوست می‌شوند؟

سلامت نیوز: کارشناسان سلامت معتقدند: افرادی که هر از گاهی روی بدنشان لکه‌های کبود رنگ ظاهر می‌شود باید برای آشکار شدن دلیل آن تحت نظر پزشک قرار بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بسیاری از فاکتورهای مختلف مرتبط با سبک زندگی و انواع بیماری‌ها می‌تواند موجب خونریزی و کبودی روی بدن شود و ضرورت دارد نسبت به مشخص شدن دلیل بروز آن اقدام شود.

مدیکال دیلی در مقاله جدیدی منتشر کرد که برخی از این عوامل به شرح زیر است:

مصرف مواد الکلی: الکل و آسیب دیدگی کبدی ناشی از الکل می‌تواند موجب کاهش تعداد سلول‌ها و از دست رفتن خون شود. در این شرایط میزان پلاکت‌های خون کاهش می‌یابد که نشانه‌ای از افزایش خونریزی است. در واقع الکل مستقیما موجب خونریزی نمی‌شود اما به دلیل آسیب رساندن به کبد روند تولید پروتئین‌ لازم برای توقف خونریزی کند می‌شود.

سرطان خون: این نوع سرطان موجب کاهش تعداد پلاکت‌های خون شده در نتیجه روند لخته شدن خون به سختی انجام می‌شود. افراد مبتلا به سرطان خون از ناحیه لثه یا بینی دچار خونریزی شده یا ممکن است در ادرار و مدفوع خون مشاهده کنند. همچنین ممکن است بر اثر ضربات کوچک بدنشان دچار کبودی شود.

سن: در برخی مواقع روی بدن افراد کبودی‌هایی ظاهر می‌شود اما با بالا رفتن سن و بروز تغییرات در بدن این کبودی‌ها شایع‌تر می‌شود. به گفته کارشناسان این کبودی‌ها به طور معمول در نتیجه پاره شدن مویرگ‌هاست. زمانیکه بدن مجدد خون پخش شده ناشی از پارگی مویرگ را جذب کند لکه‌های سیاه و آبی رنگ روی پوست ناپدید می‌شوند.

مُسکن‌ها: برخی از انواع مسکن‌های غیرنسخه‌ای همچون ایبوپروفن می‌توانند خون را رقیق کنند. این داروها می‌توانند به راحتی به خونریزی و کبودی منجر شوند. این خطر برای افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، بیشتر است.

هموفیلی و فون ویلبراند: این دو اختلالِ خونریزی از کمبود فاکتورهای لخته کننده خون ناشی می‌شوند. درحالیکه این دو بیماری به طور معمول ارثی هستند در برخی موارد نادر افراد در سنین بالاتر به آن مبتلا می‌شوند. در این دو بیماری از آنجاییکه خون فاقد فاکتورهای لخته کننده است هر نوع جراحت یا بریدگی خطر خونریزی فزاینده را تشدید می‌کند. علاوه بر این، افراد مبتلا به هموفیلی ممکن است دچار خونریزی‌های داخلی شوند که با گذشت زمان به مفاصل، اعضا و بافت‌ها آسیب وارد می‌کند.

اسکوروی: اسکوروی نوعی بیماری است که در میان دریانوردان شناخته شده‌ است اما احتمال ابتلای افراد ساکن در خشکی به آن نیز وجود دارد. این بیماری از کمبود ویتامین C ناشی می‌شود. افراد مبتلا به اسکوروی علاوه بر آنکه احساس خستگی دارند در ناحیه لثه‌ها دچار خونریزی شده، دندان‌هایشان را از دست می‌دهند، احساس درد مفاصل داشته و افسرده می‌شوند، روی بدنشان کبودی‌هایی ظاهر می‌شود.

سندرم کوشینگ: این بیماری از وجود مقدار بالایی هورمون کورتیزول در بدن بوجود می‌آید. این هورمون که در غدد آدرنال ترشح می‌شود به تنظیم فشارخون و سیستم قلبی عروقی کمک می‌کند، مواد مغذی را به انرژی تبدیل کرده و برای واکنش بدن به استرس فاکتور کلیدی است. سندرم کوشینگ در اثر افزایش فعالیت قشر غده آدرنال ایجاد می‌شود. این سندرم را هایپرکورتیزولیسم (افزایش کورتیزول) نیز می‌نامند و بر اثر این بیماری پوست به میزانی نازک می‌شود که به راحتی کبود می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha