سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 200086

فشار خون بالا در بیشتر موارد، افراد مبتلا به دیابت نوع دو را نیز درگیر خود می کند.

ارتباط فشار خون بالا با دیابت نوع 2!

سلامت نیوز: فشار خون بالا در بیشتر موارد، افراد مبتلا به دیابت نوع دو را نیز درگیر خود می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، در واقع بین این دو بیماری همبستگی معناداری وجود دارد و تصور بر این است که چاقی، چربی بالا، رژیم غذایی سرشار از سدیم، عدم فعالیت بدنی و ... باعث بروز هر دو شرایط شود.

فشار خون بالا اغلب هیچ علامت آشکاری ندارد و انجمن دیابت آمریکا اعلام کرده است که کمتر از نیمی از افراد مبتلا به بیماری دیابت مراقبت هایی تحت عنوان کنترل فشار خون بالا دریافت کرده اند.

اگر شما مبتلا به فشار خون بالا هستید، این یعنی خون شما از طریق قلب و عروق خونی با نیروی بیش از حد پمپاژ می شود و این روند به طور مداوم منجر به بزرگ شدن عضله قلب خواهد شد. در افراد سالم توصیه بر این است که فشار خون طبیعی باید 90/140 باشد اما اگر شما مبتلا به دیابت نوع 2 هستید، این میزان باید پایین تر از 80/135 باشد.

علاوه بر این افراد سالم باید فشار خون خود را چندین بار در سال بررسی کنند اما بیماران دیابتی نیاز به چک کردن مرتب تر فشار خون دارند و علاوه بر این که حداقل 4 بار در سال برای بررسی به پزشک مراجعه می کنند، باید در خانه نیز تحت مراقبت های کنترلی فشار خون باشند.

انجمن دیابت آمریکا هشدار می دهد که ترکیب فشار خون بالا به همراه دیابت نوع دو می تواند به طور بالقوه خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد. علاوه بر این که همراه بودن توامان این دو بیماری سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با دیابت از جمله بیماری کلیوی، رتینوپاتی دیابتی، و حتی کوری می شود.

شواهد قابل توجهی نشان می دهد که فشار خون مزمن می تواند به تدریج منجر به افزایش مشکلات شناختی مرتبط با افزایش سن، مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل گردد. فشار خون بالا همچنین عامل خطر مهم برای بروز سکته های مغزی است.

در این میان عوامل خطر از جمله سابقه خانوادگی بیماری قلبی، چربی بالا، رژیم غذایی پر سدیم، چاقی، سن، سیگار، سطوح پایین پتاسیم و ویتامین دی، مصرف بیش از حد الکل، بیماری های مزمن مانند بیماری کلیوی و آپنه خواب همگی از عوامل خطر ابتلا به فشار خون بالا در مبتلایان به دیابت هستند.

نمادهای پیشگیری

بسیاری از تغییرات در شیوه زندگی می تواند فشار خون را در مبتلایان به دیابت کاهش دهد. یکی از مهمترین گام ها، رعایت رژیم غذایی و ورزش روزانه است. بیشتر پزشکان توصیه به راه رفتن سریع به مدت 30 تا 40 دقیقه برای بیماران دیابتی در روز می کنند. اما هر گونه فعالیت هوازی دیگر هم می تواند مفید باشد. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند این بیماران باید حداقل در هفته 150 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط یا 90 دقیقه فعالیت شدید داشته باشند.

برنامه ورزشی باید زیر نظر پزشک و با زمان کم شروع شود و در طول زمان به مدت آن افزوده شود.

راهنمایی های تغذیه ای

برخی از رژیم های غذایی حاوی گوشت های پردازش شده و با چربی بالا منجر به افزایش فشار خون در دیابتی ها می شود. در عوض بیماران باید این نکات را رعایت کنند:

استفاده چندین وعده ای از سبزیجات در طول روز

استفاده از فراورده های لبنی کم چرب

استفاده از محصولات فراوری شده ای که کمتر از 400 میلی گرم سدیم دارند

اجتناب از نمک

انتخاب ماهی به جای گوشت قرمز

استفاده از روش های کم چرب برای تهیه غذا مانند کبابی کردن

خوردن میوه بیشتر

تبدیل غلات به نوع فراوری نشده مانند برنج قهوه ای و نان سبوس دار

خوردن وعده های غذایی کوچک تر

مصرف کامل صبحانه

درمان فشار خون بالا در دیابتی ها.


منبع:www.healthline.com


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha