دوشنبه ۷ تیر ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 20009

مدیر توسعه علوم و خدمات طب سنتی در ستاد كشوری گیاهان دارویی و طب ایرانی، حجامت را تنها بخش بسیار كوچكی از درمان‌های طب سنتی عنوان كرد و گفت: انجام حجامت معمولا برای افرادی مفید است كه مزاج گرم دارند.

حجامت بخش كوچكی از طب سنتی است
دكتر میرغضنفری  با انتقاد از برخی سوءاستفاده‌ها از طب سنتی، گفت: طب سنتی ابتدا بر «اصلاح سبك زندگی» تاكید دارد و استفاده از داروها و اعمال دستی در مرتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی ادامه داد: این كه به یكباره سراغ حجامت و یا اقدامات تهاجمی در طب سنتی رفت اقدام صحیحی نیست؛ چرا كه ممكن است در آن لحظه حجامت برای فرد مناسب نباشد. حجامت به آمادگی‌هایی نیاز دارد و انجام حجامت برای برخی هر چند سال یك بار هم زیاد است و برای برخی دیگر حتی سالی یك بار هم ممكن است اشكالی نداشته باشد. بنابراین بسیار مهم است كه حجامت با رویكرد منطقی صورت گیرد.

میرغضنفری حجامت را یك شیوه پاكسازی بدن از مواد زاید عنوان كرد و گفت: این موضوع در طب سنتی یك اصل است؛ چرا كه بسیاری از بیماری‌ها به تجمع مواد زاید در بدن مربوط می‌شود كه امروزه در پزشكی رایج چندان به آن توجه نمی‌شود. روش‌های زیادی برای دفع مواد زاید از بدن وجود دارد كه حجامت یكی از این روش‌هاست.

به گفته وی، حجامت برای درمان برخی از جوش‌ها، مشكلات پوستی، برخی مشكلات عضلانی و سردردها مفید است. همچنین حجامت برای هر فردی و در هر فصل و روزی مناسب نیست. كسی می‌تواند حجامت را تجویز كند كه از این اطلاعات برخوردار باشد.

میرغضنفری در رابطه با افرادی كه صلاحیت انجام حجامت برای بیماران را دارند، گفت: موسسه تحقیقات حجامت طی هماهنگی‌هایی با وزارت بهداشت مجوز محدودی برای حجامت گرفته است و در آیین مربوطه مشخصات مكان، زمان و ... در مورد حجامت به صراحت بیان شده است.

وی ادامه داد: انجام حجامت معمولا برای افرادی مفید است كه مزاج گرم دارند و معمولا زیاد جوش می‌زنند، در فصل بهار خواب آلودند، زیاد عرق می‌كنند و معمولا جثه‌های بزرگ وعضلانی دارند. این افراد معمولا ته رنگ سرخ یا سرخ و سفید دارند، احساس گزگز، راه رفتن مورچه زیر پوست یا خارش دارند و با خوردن مواد غذایی «گرم» اذیت می‌شوند.

مدیرتوسعه علوم وخدمات طب سنتی كشور در پایان گفت: اگر انجام حجامت برای فردی مناسب نباشد، می‌تواند سبب تجمع مواد زیاد بیشتری در بدن فرد شود. هر چند ممكن است فرد با انجام حجامت تسكین موقت یابد اما پس از مدتی رسوب مواد زاید در بدن وی زیاد می‌شود. بنابراین این افراد نباید به تسكین‌های موقت پس از حجامت اعتماد كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha