مردها پشت سرهم و در نوبت ایستاده‌اند و شوخی می‌كنند و می‌خندند. با هم غریبه‌اند اما همیاری در متلك‌پرانی كمك می‌كند اضطراب این چند دقیقه را راحت‌تر تحمل كنند. كسی مجبورشان نكرده بود. نوشته‌های رنگی روی بدنه اتوبوس وسوسه‌شان كرد راه‌شان را به سمت اتوبوس متوقف شده، روبه‌روی مركز تجاری كج كنند و در صف آزمایش داوطلبانه و رایگان ایدز بایستند. «ازدحام» نیست اما این تعداد داوطلب برای آزمایش ایدز، هم عجیب است و هم امیدوار‌كننده. شكسته شدن تابوی ایدز در ایران كه امروز، واقعا باید همردیف بیماری‌هایی همچون دیابت و فشارخون تلقی شود یك موفقیت بزرگ است برای تمام مسوولانی كه در این ٣٠ سال تلاش كردند دیوارهای ترس را بشكنند و امید و اطمینان برپا دارند...

سلامت نیوز: مردها پشت سرهم و در نوبت ایستاده‌اند و شوخی می‌كنند و می‌خندند. با هم غریبه‌اند اما همیاری در متلك‌پرانی كمك می‌كند اضطراب این چند دقیقه را راحت‌تر تحمل كنند. كسی مجبورشان نكرده بود. نوشته‌های رنگی روی بدنه اتوبوس وسوسه‌شان كرد راه‌شان را به سمت اتوبوس متوقف شده، روبه‌روی مركز تجاری كج كنند و در صف آزمایش داوطلبانه و رایگان ایدز بایستند. «ازدحام» نیست اما این تعداد داوطلب برای آزمایش ایدز، هم عجیب است و هم امیدوار‌كننده. شكسته شدن تابوی ایدز در ایران كه امروز، واقعا باید همردیف بیماری‌هایی همچون دیابت و فشارخون تلقی شود یك موفقیت بزرگ است برای تمام مسوولانی كه در این ٣٠ سال تلاش كردند دیوارهای ترس را بشكنند و امید و اطمینان برپا دارند...

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: «خانما نیاز به صف ندارن» مرد جوانی كه این جمله را می‌گوید، آراسته‌تر از آن است كه به یك رهگذر خیابان تشبیه شود. پشت سرش، در صف نوبت آزمایش، مرد میانسالی با كیسه خرید ایستاده و نوشته‌های روی بدنه اتوبوس را زیر لب می‌خواند. «من هم آزمایش می‌دهم... مشاوره و آزمایش رایگان... مراقبت و درمان ایدز...» پسری كه می‌تواند همسن نوه پیرمرد باشد، از ورودی اتوبوس كنار می‌رود تا راه برای نفر بعد باز شود. داخل اتوبوس، دو میز چوبی گذاشته‌اند. یكی برای خانم‌ها و یكی برای آقایان. مشاورانی كه پشت میزها نشسته‌اند آنقدر آهسته حرف می‌زنند كه صدای‌شان در همهمه شوخی‌های مردهای منتظر در راه پله‌های اتوبوس گم می‌شود. سوال‌ها كه تمام می‌شود، اگر قرار باشد آزمایشی انجام شود، از سرانگشت پرسش‌شونده خون می‌گیرند و پرسشگر و پرسش‌شونده منتظر واكنش كیت تست سریع ایدز می‌مانند. اینجا از قضاوت خبری نیست. همیارانی كه از سوی دانشگاه‌های علوم پزشكی شهید بهشتی، تهران و ایران مامور شده‌اند كه به مدت ١٨ روز و تا پایان آذرماه با اتوبوس‌های «اطلاع‌رسانی ایدز» مهمان پرترددترین نقاط پایتخت شوند، قبل از هر چیز آموزش دیده‌اند كه حتی در صورت مثبت بودن واكنش كیت‌های تست سریع هم، هیچ تغییری در كلام و رفتار نداشته باشند و فقط، از مراجعه‌كننده بخواهند كه به یكی از مراكز مشاوره بیماری‌های رفتاری واقع در بیمارستان‌های شهر مراجعه كند.

زهرا غلامی، كارشناس برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشكی ایران به «اعتماد» می‌گوید كه ضریب خطای این كیت‌ها كمتر از یك درصد است و حساسیت بالایی نسبت به ویروس دارد اما احتمال اندكی هم هست كه حتی نسبت به وجود ویروس سرماخوردگی هم واكنش مثبت نشان بدهد. غلامی دومین سالی است كه با اتوبوس «اطلاع‌رسانی درباره ایدز» همراه می‌شود. «اگر واكنش كیت مثبت باشد، خودم سراغ مراجعان می‌روم ولی حتی آن موقع هم نمی‌گویم كه نتیجه تست مثبت بوده، بلكه اول می‌پرسم اگر مبتلا باشی چكار می‌كنی؟ اغلب‌شان می‌گویند خودمان را می‌كشیم. و دوباره می‌پرسم اگر بیماری قلبی داشته باشی خودت را می‌كشی؟ ایدز مثل بیماری قلبی است و حتی بسیار كم خطرتر و كم عارضه‌تر. آن وقت آرام می‌شوند و تایید می‌كنند كه ایدز واقعا ترس ندارد. آن موقع می‌گویم بهتر است به یك مركز مشاوره بیماری‌های رفتاری بروند و حتی نتیجه آزمایش را سه ماه بعد تكرار كنند. پارسال از كل ١٥٠٠ مراجعه فقط دو نفر مثبت داشتیم. یك نفرشان، خانمی مطلقه بود كه وقتی واكنش تست را به او گفتم، گفت كه خودش هم حدس می‌زده آلوده شده باشد. اما حتی واكنش مثبت، حتی آلوده بودن و حتی مبتلا بودن، هیچ جای نگرانی ندارد.»نتایج غربالگری‌ها قرار است در پایان این ١٨ روز به وزارت بهداشت ارایه شود كه قدم موثری برای بیماریابی خواهد بود.

امسال، دومین سالی است كه اتوبوس «اطلاع‌رسانی ایدز» در تهران فعال می‌شود و در حالی كه از نیمه‌های پاییز شنیده می‌شد مسوولان برخی استان‌ها (از جمله آذربایجان غربی) هم از فعالیت این اتوبوس در توابع استان استقبال كرده‌اند، هدف اصلی مجریان این برنامه این است كه با حضور در دل جامعه، در حاشیه خیابان‌ها و پیاده‌روها و معابر عبوری شهروندان، به مردم كوچه و خیابان بگویند «ایدز دیگر طاعون قرن نیست. امروز، زندگی با ایدز، آسان‌تر از زندگی با دیابت و سرطان است. پس با بیماران ایدز مانند طاعون‌زده‌ها رفتار نكنید چون ممكن است خود شما هم، امروز یا فردا، میزبان این ویروس باشید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha