با آغاز پدیده «چالش مانکن» از آمریکا، این موضوع بلافاصله به بیمارستان‌‌های کشور نیز سرایت کرد و در اتاق زایمان یکی از بیمارستان‌ها این چالش از سوی تعدادی از پزشکان و پرستاران تصویربرداری شد که واکنش وزارت بهداشت و جامعه پزشکی را به دنبال داشت، حتی عده‌ای در فضای برای مراجعه به بیمارستان برای درمان ابراز نگرانی کردند. این در حالیست که وزارت بهداشت معتقد است این فیلم یک مستند بازسازی شده و ساختگی است که با هدف تخریب جامعه پزشکی منتشر شده است.

«چالش مانکن» از آمریکا تا اتاق زایمان ایران!/ وزارت بهداشت: این فیلم ساختگی است

سلامت نیوز: با آغاز پدیده «چالش مانکن» از آمریکا، این موضوع بلافاصله به بیمارستان‌‌های کشور نیز سرایت کرد و در اتاق زایمان یکی از بیمارستان‌ها این چالش از سوی تعدادی از پزشکان و پرستاران تصویربرداری شد که واکنش وزارت بهداشت و جامعه پزشکی را به دنبال داشت، حتی عده‌ای در فضای برای مراجعه به بیمارستان برای درمان ابراز نگرانی کردند. این در حالیست که وزارت بهداشت معتقد است این فیلم یک مستند بازسازی شده و ساختگی است که با هدف تخریب جامعه پزشکی منتشر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، روز گذشته فیلم 27 ثانیه‌ای از «چالش مانکن» در اتاق عمل در فضای مجازی منتشر شد. چالش مانکن پدیده‌ای است که اخیرا از سوی دانش آموزان جکسون‌ویل، فلوریدا در ۱۲ اکتبر آغاز شده و به سرعت گسترش پیدا کرد. در این چالش گروهی از افراد به صورت ثابت و بی‌حرکت مانند مجسمه در یک موقعیت قرار می‌گیرند. اغلب برای تصویربرداری از این صحنه یک موسیقی در نظر گرفته می‌شود.

چالش مانکن در اتاق عمل که هنوز مشخص نیست در کدام‌یک از مراکز درمانی کشور تصویربرداری شده است واکنش مردم و جامعه پزشکی را به دنبال داشت به طوری که یکی از پزشکان معتقد است: اگر فردی یک بار به اتاق عمل رفته باشد می‌داند که پروسه عمل قابل توقف نیست بنابراین انتشار چنین فیلم‌هایی به جایگاه و اعتبار جامعه پزشکی آسیب می‌زند.

فیلم اتاق عمل یک مستند بازسازی شده است

در حالی که در برخی فضاهای مجازی عنوان شد جان مادر و بچه بازیچه چند پزشک و پرستار شده است، عباس زارع‌نژاد، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت به خبرنگار آنا می‌گوید: انتشار این فیلم با هدف تخریب جامعه پزشکی صورت گرفته است زیرا در این فیلم نه بیماری در اتاق عمل است و نه فعالیت اتاق عمل و دستگاه مانیتور به طور معمول صورت می‌گیرد. حتی جثه کودک نشان می‌دهد که حداقل سه ماه از زمان تولدش گذشته و بیش از هفت کیلوگرم وزن دارد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت معتقد است: این فیلم یک مستند بازسازی شده است زیرا هیچ عمل و جراحی در حال انجام نیست و این مسایل کمتر در مراکز دولتی اتفاق می‌افتد اما به هر حال این موضوع از نظر ما محکوم است و در حال پیگیری و بررسی این موضوع هستیم. همچنین به مدیران بیمارستان توصیه می‌کنیم اجازه ندهند فعالیت‌های هنری در مراکز بهداشتی درمانی انجام شود زیرا مراکز درمانی و بیمارستانی جای چنین فعالیت‌های هنری نیست بنابراین نباید به کسی اجازه دهیم برای استفاده از این برنامه‌ها از فضای بیمارستانی استفاده کند.

زارع نژاد ادامه می‌دهد: انتشار این فیلم‌ها موجب بی‌اعتمادی جامعه نسبت به بخش درمانی و پزشکی می‌شود البته نه به خاطر نحوه فعالیت پزشکان بلکه به خاطر القائاتی که از سوی برخی رسانه‌ها و فضای مجازی صورت می‌گیرد زیرا مگر ما در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی اتاق عمل نداریم و مگر کار فعالیت‌های هنری در فضای بیمارستان و اتاق عمل انجام نمی‌شود؟ البته ممکن است برخی افراد با الگوبرداری از فعالیت‌های گروه‌های خارج از کشور فضای اتاق عمل را به سمت کارهای سبک ببرند.

تصویربرداری چنین فیلمی در اتاق عمل تخلف است

در ادامه رضا لاری پور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با انتقاد از انتشار چنین فیلم‌هایی در فضای مجازی می‌گوید: به نظر می‌رسد این فیلم بازسازی و شبیه‌سازی شده باشد زیرا دستگاه مانیتور اتاق عمل خاموش است و عملی در حال انجام نیست اما به‌هرحال این رفتار از سوی مردم و جامعه پزشکی مطرود و غیر اخلاقی است.

این پزشک با تاکید بر اینکه ممکن است از محیط بیمارستان برای تصویربرداری این فیلم استفاده کرده‌ باشند و اتاق عمل صرفا لوکیشن تصویربرداری فیلم باشد، می‌افزاید: رابطه مردم با جامعه پزشکی یک رابطه دو سویه متعامل است و جای تاسف دارد که برخی حرکات از سوی رسانه‌ها و بعضی افراد جامعه پزشکی و چه از طریق دولت و حاکمیت موجبات خدشه وارد کردن به رابطه پزشک و بیمار را فراهم می‌کند. بنابراین باید هرچه سریع‌تر جلوی این رفتارهای غیر اخلاقی گرفته شود و با به صورت قانونی با متخلفان انتشار چنین تصاویری برخورد شود.

او تاکید می‌کند: در صورتی که این کار از سوی جامعه پزشکی صورت گرفته باشد و شبیه‌سازی نباشد، تخلف است و معاونت انتظامی نظام پزشکی با آن برخورد خواهد کرد بر همین اساس در صورت مشخص شدن محل تصویربرداری از سوی وزارت بهداشت چنانچه این فیلم در یکی از مراکز درمانی ضبط شده باشد از سوی نظام پزشکی قابل پیگیری و پیگرد خواهد بود.

لازم به ذکر است، چندی قبل در فضای مجازی انتشار عکس با جسد از سوی دانشجویان پزشکی با انتقادهای زیادی مواجه شد، حالا نیز چالش مانکن به اتاق عمل راه پیدا کرده و پزشکان و پرستاران بالای سر بیمار فیلم‌بازی می‌کنند، به نظر می‌رسد اخلاق پزشکی در بین پرسنل درمانی بیمارستان‌ها به فراموشی سپرده شده و پرسنل بدون توجه به حریم خصوصی بیماران و بدون اجازه بیمار تصاویر را در فضای مجازی منتشر می‌کنند. در صورتی که ضبط این فیلم در اتاق عمل واقعیت داشته باشد ضرورت وجود قوانین بازدارنده و نظارت دقیق‌تر بر رفتار جامعه پزشکی بیش از بیش احساس می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha