دبیر کمیته ایمنی زیستی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ضوابط سختگیرانه ای، برگرفته از دستورالعمل های معتبر بین المللی برای محصولات تراریخته تنظیم شده است.

ضوابط سختگیرانه ای برای ورود محصولات تراریخته به بازار وجود دارد

سلامت نیوز: دبیر کمیته ایمنی زیستی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ضوابط سختگیرانه ای، برگرفته از دستورالعمل های معتبر بین المللی برای محصولات تراریخته تنظیم شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مهرناز خیر اندیش افزود:مجوز واردات این محصولات را پس از اطمینان از ایمنی، امنیت و سلامت ، صادر می کنیم.
وی اظهارکرد: محصولات غذایی تراریخته سابقه مصرف طولانی و بیش از 10 سال در سایر کشورها از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارند.
وی خاطرنشان کرد: این محصولات ترا ریخته قبل از دریافت تاییدیه مصرف و ورود به بازار تحت ارزیابی ها و آزمایشات مختلفی قرار می گیرند و ایمنی آنها برای انسان تائید می شود.
وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی بر همین مبنی نیز در سال 2015 ، محصولات غذایی تراریخته دارای مجوز موجود در بازار تجارت جهانی را از نظر ایمنی مورد تائید قرار داده و صراحتا اعلام کرده است که این محصولات با انواع سنتی و غیر تراریخته خود تفاوتی ندارند.
دبیر کمیته ایمنی زیستی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برگزاری همایش علمی بین المللی محصولات تراریخته (GMO) در سازمان غذا و دارو طی هفته های آینده گفت: این همایش به منظور ارتقای آگاهی عمومی درباره تراریخته ها در 24و 25 آذر ماه جاری با حضور متخصصین داخلی و خارجی برای بحث و تبادل نظر در این زمینه برگزار می شود.
خیراندیش ابراز امیدواری کرد که چنین همایش هایی بتواند بستر مناسبی را در شناخت صحیح محصولات ترا ریخته برای ارتقای تعاملات علمی در کشور ایجاد کند.
سازمان غذا و دارو پیش از این اعلام کرده بود که برخی محصولات غذایی در بازار وجود دارند، مجوز گرفته اند اما اعلام نکرده اند که دستکاری شده ژنتیکی یا تراریخته هستند و هنگام بررسی سطح بازار، تراریخته بودن آنها مشخص شده است.
از سوی دیگر حدود 90 درصد سویای تولید شده و روغن آن در سراسر جهان تراریخته است بنابراین اگر روغن سویای تراریخته نمی خواهیم کلا باید روی مصرف این روغن خط بکشیم چون 90 درصد تولید آن تراریخته است؛ مباحثی از این دست موجب شده است تا با وجود برخی انتقادات ، سازمان غذا و دارو بر مجوز داشتن محصولات تراریخته اصرار ورزد چراکه این محصولات به هرحال به علت نیاز به بازار عرضه می شوند و این سازمان تاکنون به چند مورد روغن تراریخته مجوز اعطا کرده است.
همچنین دولت یازدهم نیز در پی قانونی سازی محصولات تراریخته در برنامه ششم توسعه است.
محصولات تراریخته، محصولاتی به شمار می آیند که کارشناسان با دستکاری روی ژنتیک، یک خصوصیت ویژه را در آنها ایجاد می کنند یا یک خصوصیت را حذف می کنند؛ به عنوان مثال پروتئین هایی داخل محصول، ایجاد می کنند که خاصیت آفت کشی دارد و این سموم باعث می شود که مثلا کرم ساقه در برنج از بین برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha