رئیس سازمان آب و برق خوزستان گفت: باید تکلیف سهم خوزستان از پنج حوضه کارون، دز، کرخه، مارون و زهره به عنوان پایین دست‌ترین نقطه در این حوضه‌ها مشخص شود و تصمیم‌گیری در این زمینه در اختیار وزارت نیرو است و اگر این سهم مشخص شود، اولین مشکل در این زمینه حل خواهد شد.

کاهش 40 درصدی ذخایر آبی خوزستان در سال‌های اخیر

سلامت نیوز:رئیس سازمان آب و برق خوزستان گفت: باید تکلیف سهم خوزستان از پنج حوضه کارون، دز، کرخه، مارون و زهره به عنوان پایین دست‌ترین نقطه در این حوضه‌ها مشخص شود و تصمیم‌گیری در این زمینه در اختیار وزارت نیرو است و اگر این سهم مشخص شود، اولین مشکل در این زمینه حل خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا شمسایی در جلسه حفاظت از منابع آب خوزستان که شامگاه گذشنه، 16 آذرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ما در استان از یک طرف با خشکسالی و از طرف دیگر با کشت‌های غیرمجاز در سطح وسیع مواجه هستیم که در این زمینه برخوردهای لازم انجام نگرفته است و باید در ابتدا جلوی این برداشت‌های غیرمجاز از منابع آبی گرفته شود.

 وی افزود: ما در این زمینه بعضاً موارد را شناسایی و آنها را جریمه می‌کنیم اما این مسائل تأثیر چندانی ندارد و باید در استان تصمیم جدی برای حل این مشکل گرفته شود.

شمسایی تصریح کرد: نزدیک به پنج هزار هکتار پرورش غیرمجاز ماهی و بیش از 100 هزار هکتار کشت غیرمجاز در خوزستان وجود دارد که برخی از آنها را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم و به تخریب حوضچه‌ها و جلوگیری از کشت‌های غیرمجاز می‌پردازیم.

وی ادامه داد: در این زمینه بحث اشتغال و بیکاری در استان مانع می شود که بخواهیم در مقابله با این مسائل سختگیری کنیم و در این زمینه سعی شده تا به گونه‌ای رفتار شود تا به مردم فشار زیادی وارد نشود.

شمسایی عنوان کرد: اگر بخواهیم برای حل مسائل آب اولویت‌بندی انجام دهیم، در مرحله اول باید بخش سیاسی استان با ما همکاری کند زیرا در حال حاضر این همراهی با ما انجام نمی‌شود و برای جلوگیری از این برداشت‌های غیرمجاز آب و کشت‌های غیرمجاز نیاز به همراهی بیشتر بخش سیاسی استان از جمله فرمانداران، دادگستری و ... داریم.

وی گفت: ما به عنوان متولی آب استان وظیفه داریم تا گروه های گشتی برای شناسایی برداشت های غیرمجاز تشکیل دهیم تا این امر را کنترل کنند و زمانی که برداشت غیرمجاز شناسایی شد باید مسئولان سیاسی مسئله را پیگیری و مشکل را حل کنند.

شمسایی اظهار کرد: در بحث حل مشکلات، جهاد کشاورزی همکاری لازم را انجام نمی دهد و این مسئله به دلیل آن است که هدف جهاد کشاورزی تولید محصول بیشتر است و ما نیز می‌خواهیم که برداشت آب کمتری انجام گیرد و این امر موجب به وجود آمدن این مشکلات می شود.

وی بیان کرد: همچنین بخش دادگستری و فرمانداری‌ها نیز برای حل مشکلات و جلوگیری از کشت‌های غیرمجاز ورود نمی‌کنند. چون این مسئله با چالش‌های بسیاری همراه است. بنابراین در بسیاری از مواقع سازمان آب در بحث جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز کاری از دستش بر نمی‌آید.

شمسایی افزود: در طول این سالیان میزان ذخایر آبی حدود 40 درصد کاهش پیدا کرده و این مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی در استان در زمینه‌های مختلف شده است.

وی عنوان کرد: اگر مشکلات آب در زمینه‌های مختلف در حوزه پایین دست حل نشود، بسیاری از نخیلات آبادان، خرمشهر و شادگان از بین می‌رود و باید در این زمینه تصمیم‌گیری انجام شود.

شمسایی خاطرنشان کرد: کسانی که در پایین دست هستند حق آبه تاریخی دارند و نمی‌توانیم به آنها آب ندهیم. به دلیل این‌که عده ای در بالادست می‌خواهند برداشت‌های غیرمجاز انجام دهند و باید در این زمینه هماهنگی‌های انجام شود تا در پایین دست با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha