محققان آمریکایی می گویند پودر خون مصنوعی تولید کرده اند که آزمایش آن روی موش ها نشان می دهد که می توان از این خون مصنوعی برای اکسیژن رسانی به بافت های بدن استفاده کرد.

تولید خون مصنوعی برای اکسیژن رسانی به بافت های بدن

سلامت نیوز:  محققان آمریکایی می گویند پودر خون مصنوعی تولید کرده اند که آزمایش آن روی موش ها نشان می دهد که می توان از این خون مصنوعی برای اکسیژن رسانی به بافت های بدن استفاده کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا  ذخیره خون مصنوعی به شکل پودر می تواند روزی باعث تحول فوریت های پزشکی شود و جان افراد زیادی را نجات دهد.
به واقع محققان یاد شده یک سلول قرمز خون مصنوعی تولید کرده اند که اکسیژن را به طور موثرتری از ریه ها جذب می کند و از طریق بدن به بافت ها می رساند.


به گزارش پایگاه اینترنتی یونایتدپرس،الن دوکتور محقق اصلی و متخصص مراقبت های ویژه در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس گفت: این خون مصنوعی به صورت خشک است که باعث در دسترس بودن آن و سهولت کار پزشکان و امدادگران در مواقع اضطراری می شود.


دوکتور افزود: این پودر خشک شبیه فلفل است و می توان آن در کیسه های پلاستیکی ذخیره کرد تا پزشکان در آمبولانس و یا در کوله پشتی های خود به مدت یک سال یا بیشتر همراه داشته باشند.


در مواقع ضروری، خون مصوعی در کیسه های لاستیکی را می توان با اب مقطر مخلوط و آویزان کرد که در همین وضعیت هم قابل تزریق خواهد بود.
به گفته دوکتور، سلول خون مصنوعی، در حدود یک پنجم اندازه یک سلول قرمز طبیعی است و از پروتئین های هموگلوبین تصفیه شده انسان درست شده که با یک پلیمر مصنوعی پوشیده شده است، هموگلوبین جزء داخلی سلول های قرمز خون است که اکسیژن را به سراسر بدن می رساند.
فایده دیگر این خون مصنوعی امکان استفاده آن برای همگان صرف نظر از گروه خونی افراد است.


به گزارش محققان، تست های آزمایشگاهی این خون مصنوعی روی موش هاف کارایی ان را در اکسیژن رسانی به بافت های بدن ثابت کرده است.
با این حال، محققان تاکید دارند که سلول های قرمز خون مصنوعی هیچگاه نمی توانند به طور کامل جایگزین خون واقعی شوند.
سلول خون مصنوعی صرفا برای آزاد کردن اکسیژن طراحی شده است و فاقد برخی از دیگر قابلیت ها وکارآیی های سلول های خون قرمز است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha