دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: باور رایج این است که افراد تنها برای زیباتر شدن و دستیابی به اندام متناسب برای درمان‌ چاقی اقدام می‌کنند در حالی که چاقی زمینه‌ساز بروز بیماری‌هایی از جمله دیابت، فشار خون و برخی از انواع سرطان‌هاست.

روش‌های اندازه گیری چاقی

سلامت نیوز:دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: باور رایج این است که افراد تنها برای زیباتر شدن و دستیابی به اندام متناسب برای درمان‌ چاقی اقدام می‌کنند در حالی که چاقی زمینه‌ساز بروز بیماری‌هایی از جمله دیابت، فشار خون و برخی از انواع سرطان‌هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمد هاشمی دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران ، در تعریف چاقی، گفت: چاقی یعنی افزایش انباشته شدن چربی در بدن که روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری این چربی اضافی در بدن وجود دارد.

وی افزود: سی‌تی‌اسکن، چگالی‌متری، غوطه‌وری در آب از روش‌های اندازه‌گیری چاقی است که اینها نیاز به تجهیزات دارند اما اگر افراد معمولی بخواهند خودشان میزان وزن متناسب را اندازه بگیرند باید نسبت قد به وزن را که تحت عنوان نمایه توده بدنی نام‌گذاری شده اندازه‌گیری کنند.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، گفت: برای اندازه‌گیری نسبت قد به وزن، باید در صورت کسر، وزن را به کیلوگرم نوشته و در مخرج کسر، قد به توان 2 نوشته شود. اگر این عدد به دست آمده زیر 18 لاغری مفرط محسوب می‌شود، بین 18 تا 25 باشد نشانه تناسب وزن است؛ بین 25 تا 30 اضافه وزن، 30 تا 35 چاقی درجه یک، 35 تا 40 چاقی درجه دو و بالاتر از 40 چاقی مفرط است.

هاشمی افزود: این فرمول در بیشتر موارد قابل استفاده است اما بعضی از این گروه‌ها همچون خانم‌های باردار،‌ ورزشکاران فوق سنگین از این قاعده مستثنی هستند اما عموم مردم می‌توانند از این فرمول برای تعیین اضافه وزن خود استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا چاقی عامل خطر است، گفت: باور رایج این است که چاقی یکی از حالت‌های طبیعی بدن است و افراد تنها برای زیباتر شدن و دستیابی به اندام متناسب برای درمان‌ اقدام می‌کنند در حالی که چاقی یک بیماری محسوب می‌شود که زمینه‌ساز بروز بیماری‌هایی از جمله دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و برخی از انواع سرطان‌هاست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha