20 سفیر از کشورهای خارجی، از لیبی گرفته تا ژاپن و کره جنوبی و....با شماری از نمایندگان مجلس و نمایندگان یونیسف، یونسکو، اکو و سازمان ملل به همراه انوشیروان محسنی بند‌پی رئیس سازمان بهزیستی کشور و چند نفر از معلولان نخبه به همت کانون معلولان توانا ، در باشگاه دیپلماتیک وزارت امور خارجه گردهم آمده بودند تا علاوه بر برقراری تبادلات فرهنگی بین این کشورها در زمینه معلولان، روز جهانی معلولان را بهانه کرده و دیدگاه ها و نظرات خود را به مردم ایران و جهان اعلام کنند‌.

الگوگیری از تجربیات جهانی برای ارتقای جایگاه معلولان

سلامت نیوز: 20 سفیر از کشورهای خارجی، از لیبی گرفته تا ژاپن و کره جنوبی و....با شماری از نمایندگان مجلس و نمایندگان یونیسف، یونسکو، اکو و سازمان ملل به همراه انوشیروان محسنی بند‌پی رئیس سازمان بهزیستی کشور و چند نفر از معلولان نخبه  به همت کانون معلولان توانا ، در باشگاه دیپلماتیک وزارت امور خارجه گردهم آمده بودند تا علاوه بر برقراری تبادلات فرهنگی بین این کشورها در زمینه معلولان، روز جهانی معلولان را بهانه کرده و دیدگاه ها و نظرات خود را به مردم ایران و جهان اعلام کنند‌.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: محمدرضا هادی پورمدیرعامل کانون توانا گفت: معلولیت یک محدودیت جسمی است و ناتوانی نیست چرا که انسان از پی محدودیت‌ها سازنده شده است. وی هدف از این گردهمایی را اشاعه فرهنگ صحیح نگرش به معلولان در سراسر دنیا می‌داند چرا که باید تجربیات خود را با کشورهای دیگر به اشتراک گذاشته تا از پیشرفت کشورهای دیگر الگو‌برداری کرد. به اعتقاد  وی به معلول در تمام دنیا به‌عنوان یک شهروند درجه 2 نگاه می‌شود و حتی در قلب اروپا برای آنها اعانه جمع می‌شود. وی می‌گوید: ما از ابتدای آغاز به کار کانون توانا از جمع‌آوری کمک بلاعوض برای معلولان مخالفت کردیم چرا که این کمک‌ها کرامت انسانی آنها را خدشه‌دار می‌کند. سید محمد موسوی رئیس هیأت مدیره کانون معلولان توانا نیز در این نشست می‌گوید: اگر معلولیت به معنای محدودیت جسم است پس همه انسان‌ها محدودیت دارند. به گفته وی، باید پرسید چرا برای معلولان خیریه راه می‌اندازند و پول جمع می‌کنند؟ این یک نگرش غلط است که در جامعه وجود دارد.


به اعتقاد وی، ما باور نداریم که ناتوان هستیم.امروز که دنیا، دنیای فکر است و همه چیز برمبنای تحقیقات و پژوهش استوار است. معلولان می‌توانند به کارهای فکری بپردازند. وی خاطرنشان می‌کند: دولت ها باید بستر آموزش را برای معلولان فراهم کنند چرا که اگر معلولان آموزش ببینند چون حقوق سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارند می‌توانند انسان‌های مدیری شوند. موسوی با اشاره به اینکه ما ترحم نمی‌خواهیم بلکه آموزش می‌خواهیم تا افق فکرمان شکوفا شود، می‌گوید: امروز ما به دنیا ثابت کرده‌ایم که یک پایگاه اقتصادی قوی هستیم چرا که نشان برتر کیفیت را از آن خود کرده‌ایم. وی می‌افزاید: 90 درصد مردم چون محدودیت‌های مشترکی دارند از این‌رو مبلمان شهری را متناسب با جسم خود ساختند. به گفته وی دولت‌ها باید از درآمد سرانه ملی هزینه معلولان را  پرداخت کنند.


ضرورت حضور معلولان در فعالیت‌های اجتماعی
انوشیروان محسنی بند پی رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در این نشست می‌گوید: با توجه به برنامه و رویکرد علمی و تخصصی دولت تدبیر و امید باید زمینه پیوستن معلولان به فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی را فراهم کرد. وی به پیام رئیس جمهوری به مناسبت روز جهانی معلولان اشاره کرد و افزود: در پیام رئیس جمهوری به سه مسأله مهم از جمله ارزیابی عملکرد نهادها و سازمان‌ها در رابطه با کرامت معلولان و میزان موفقیت آنها در این زمینه اشاره شده است. به گفته محسنی، براساس پیام رئیس جمهوری، مسأله معلولیت یک مسأله اخلاقی و قانونی است که آموزه‌های دینی ما این تکلیف را دوچندان می‌کند تا نسبت به حقوق آنها اقدامات اجتماعی داشته باشیم. به گفته وی، با توجه به زمینه پویایی و استعدادهای معلولان باید بستر‌های لازم برای ظهور این استعدادها فراهم شود. در این مراسم علاوه بر قرائت پیام «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل از نخبگان معلول نیز تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha