برای آموزش پزشكان خانواده در زمینه سلامت روان، برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته است. بحث سلامت روان در برنامه‌های mph پزشكان خانواده به شدت پررنگ دیده شده است

در اجرای برنامه پزشك خانواده شهری تاخیری صورت نگرفته است

به گزارش سلامت نیوز  دكتر مرضیه وحید دستجردی در مراسم امضای توافق‌نامه نظام ارجاع و پزشك خانواده در شهرها، در رابطه با تدابیر در نظر گرفته شده در برنامه پزشك خانواده شهری برای سلامت روان و اعتیاد جامعه به ایسنا، گفت: سلامت روان برای ما بسیار مهم است و در بسته‌های خدمتی پزشك خانواده به این موضوع پرداخته شده است. در برنامه پزشك خانواده یك پزشك متولی سلامت دو هزار و 500 نفر است. پزشكان عمومی آمادگی‌های لازم را برای توجه به سلامت روان جمعیت تحت پوشش خود دارند.

وی در این باره ادامه داد: برای آموزش پزشكان خانواده در زمینه سلامت روان، برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته است. بحث سلامت روان در برنامه‌های mph پزشكان خانواده به شدت پررنگ دیده شده است و در صورتی كه نیاز به ارجاع به مراتب بالاتر روانپزشكی باشد، هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد. در مجموع در برنامه پزشك خانواده علاوه بر مسئله درمان، مسئله بهداشت بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به این منظور كارشناسان بهداشت عمومی در تیم سلامت مستقر هستند.

دستجردی در رابطه با علت تاخیر در اجرای برنامه پزشك خانواده در شهرها به ایسنا، گفت: اجرای پزشك خانواده در سه استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و چهار محال و بختیاری بر اساس اصل قانون صورت گرفته است. به این ترتیب در فاز اول پزشك خانواده در این سه استان تكمیل و سپس به دیگر شهرها گسترش داده می‌شود؛ چرا كه اگر این برنامه طی مدت كوتاهی در شهرها اجرا می‌شد و اهداف آن به طور كامل فراهم نمی‌شد، شاید مردم حلاوت این كار را درك نمی‌كردند. علت آن كه این برنامه ابتدا در سه استان اجرا می‌شود آن است كه در شهرها و روستاها بدون نقص اجرا شود.

وی با بیان اینكه تاخیری در اجرای برنامه پزشك خانواده در شهرها صورت نگرفته ادامه داد: برای اجرای برنامه پزشك خانواده در شهرها باید هماهنگی‌های لازم از نظر طراحی برنامه و تامین اعتبار با بخش‌های مختلف صورت گیرد. این اقدام به زمان نیاز داشت. از زمان حضور مهندس محصولی در وزارت رفاه كار فشرده‌ای توسط معاونین دو وزارتخانه برای استقرار نظام ارجاع و پزشك خانواده در شهرها صورت گرفت.

دستجردی اجرای برنامه پزشك خانواده در شهرها را اقدامی مشترك از سوی وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه عنوان كرد و گفت: منابع بودجه‌ای این برنامه نیز به صورتی مشترك از سوی وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت تامین می‌شود؛ به این ترتیب كه 65 درصد هزینه‌های این برنامه از بودجه‌های بیمه‌ای وزارت رفاه و 35 درصد آن از بودجه‌های مربوط به سیستم شبكه وزارت بهداشت تامین می‌شود. كاستی‌های مربوط به هزینه‌های این طرح را دولت تامین می‌كند. معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در ستاد ملی برنامه پزشك خانواده حضور داشته و در صورت كسری منابع، مشاركت‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی گفت: برای اجرای پزشك خانواده در شهرها خرید خدمت از وزارت بهداشت صورت می‌گیرد. در این زمینه ساز و كارهای مناسبی در نظر گرفته شده است.

وزیر بهداشت در ادامه تاكید كرد كه فرهنگ ارجاع باید در جمعیت شهری نهادینه شود و گفت: اكنون بیش از 22 میلیون نفر جمعیت روستایی با پزشك خانواده و نظام ارجاع آشنا هستند.

دستجردی در پایان در رابطه با ایجاد جاذبه‌های كافی برای ماندگاری پزشكان در برنامه پزشك خانواده، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا جاذبه‌های كافی برای ماندگاری پزشكان در مناطق محروم فراهم شود. به این ترتیب هرچه منطقه محروم‌تر باشد مزایا برای پزشكان بیشتر خواهد بود. برای آموزش پزشكان خانواده نیز تدابیر لازم در نظر گرفته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha