تعیین جنسیت جنین امکان تازه‌ای است که به کمک پیشرفت علم ژنتیک امکانپذیر شده و همین حالا هم در برخی از مراکز درمان ناباروری کشورمان زوجینی مراجعه می‌کنند که می‌خواهند پسر یا دختر بودن فرزندشان را خود تعیین کنند...

7 تا 14 میلیون پول می‌دهند تا سرطان بگیرند!

سلامت نیوز:تعیین جنسیت جنین امکان تازه‌ای است که به کمک پیشرفت علم ژنتیک امکانپذیر شده و همین حالا هم در برخی از مراکز درمان ناباروری کشورمان زوجینی مراجعه می‌کنند که می‌خواهند پسر یا دختر بودن فرزندشان را خود تعیین کنند...

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: تعیین جنسیت جنین امکان تازه‌ای است که به کمک پیشرفت علم ژنتیک امکانپذیر شده و همین حالا هم در برخی از مراکز درمان ناباروری کشورمان زوجینی مراجعه می‌کنند که می‌خواهند پسر یا دختر بودن فرزندشان را خود تعیین کنند؛ این در حالی است که پدر علم ژنتیک ایران تأکید می‌کند: روش‌های تعیین جنسیت جنین منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان در مادر می‌شود.

هر وقت به یک زن باردار می‌رسیم، این سؤال ذهنمان را قلقلک می‌دهد؛ بچه‌ات پسر است یا دختر؟ بدیهی است این سؤال و حس کنجکاوی درباره جنسیت نوزاد برای خود خانواده جدی‌تر مطرح است. حتی خیلی وقت‌ها پدر یا مادر دلشان می‌خواهد فرزندشان دختر یا پسر باشد. حالا اما چند سالی می‌شود امکان تعیین جنسیت جنین با پیشرفت علم ژنتیک فراهم شده است و حتی در برخی مراکز ناباروری این کار انجام می‌شود، اما از آنجایی که همیشه دخالت در روند طبیعت و کار خداوند با عوارض جبران‌ناپذیری همراه است، این تعیین جنسیت هم ممکن است برای خانواده گران تمام شود؛ بنا به تأکید پروفسور داریوش فرهود، هورمون تراپی انجام شده روی مادر برای تعیین جنسیت جنین می‌تواند منجر به افزایش خطر سرطان در وی شود.

مقصود اصلاح بیماری‌های ژنتیکی است، اما...

تعیین جنسیت دلخواه برای فرزند موضوعی است که هم اکنون در برخی مراکز ناباروی انجام می‌شود. به طور نمونه، مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری رویش هلال درباره شرایط این انتخاب اینگونه توضیح می‌دهد: در این مرکز امکان تعیین جنسیت فرزند دوم به بعد خانواده‌ها امکانپذیر است. برای نمونه زوجی دارای دو فرزند پسر است و تمایل دارد که فرزند سوم آنها دختر باشد که با مراجعه به این مرکز می‌توانند این انتخاب را داشته باشند.

دکتر حمید چوبینه در گفت‌وگو با «جوان» می‌افزاید: یکی از بحث‌هایی که علوم مختلف پزشکی به خصوص درمان ناباروری روی آن کار می‌کنند، تکنیک بررسی اختلالات ژنتیکی و کوروموزومی است که در اصل، درمان ناباروری و پیشگیری از اختلالات ژنتیکی را مورد هدف قرار می‌دهد، اما در کنار این هدف اصلی امکان تعیین جنسیت جنین هم وجود دارد. بنا به تأکید این متخصص در برخی از کشورها انجام چنین کاری ممنوع است؛‌کشورهایی مانند چین که سیاست تک‌فرزندی دارد و تمایل مردم به لحاظ بافت فرهنگی به یک جنس ترکیب جنسیتی جامعه را به هم می‌زند. با وجود این اما شاهد گرایش مردم به روش‌های غیر علمی مانند جادو برای تعیین جنسیت جنین هستیم.

چوبینه درباره روش‌های علمی تعیین جنسیت جنین می‌گوید: یکی از روش‌های علمی البته با قطعیت کم برای تعیین جنسیت فرزند روش IUI است که احتمال موفقیت آن 65 تا 70 درصد و درصد موفقیت باروری در این روش 20 درصد است و در مجموع شانس داشتن فرزند از جنس دلخواه در این روش کم است. وی تصریح می‌کند: روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی روش دیگری است که برای درمان یا جلوگیری از اختلالات ژنتیکی و کوروموزومی استفاده می‌شود و با این روش می‌توان با موفقیتی بیش از 95 درصد جنسیت جنین را هم به دلخواه تعیین کرد. این پزشک تأکید می‌کند: برای انجام این کار باید داروهای متعددی به مادر تزریق شود و سختی زیادی را باید تحمل کند و این اطلاعات پیش از انجام کار به خانواده‌ها داده می‌شود.

7 تا 14 میلیون هزینه به اضافه افزایش ریسک سرطان


به گفته مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری رویش، انجام تعیین جنسیت جنین چیزی بین 7 تا 14 میلیون تومان هزینه دارد که نوسان قیمت به دلیل تعداد جنین و میزان مصرف دارو برای انجام خواسته والدین در تعیین جنس جنین است. وی درباره عوارض روش‌های تعیین جنس فرزند می‌افزاید: ورود هیچ ماده بیرونی به ساختار بدن خالی از عارضه نیست و روش‌های تعیین جنسیت جنین هم ریسک ابتلا به بیماری سرطان را در مادر افزایش می‌دهد، به خصوص اگر فردی دارای زمینه باشد. البته این بدین معنا نیست که کسی با یک بار انجام این کار الزاماً سرطان می‌گیرد. چوبینه تصریح می‌کند: ‌من به اقوام خودم هم توصیه می‌کنم اگر می‌خواهند فرزند داشته باشند به خواست خدا در تعیین جنسیت فرزندشان احترام بگذارند و این توصیه را به مردم کشورم هم می‌کنم هر چند این بحث‌ها نیازمند ورود صاحبان فرهنگ و جامعه شناسی و اصلاح نگرش در جامعه است. از نگاه این پزشک، اگر بنا باشد افراد برای رسیدن به فرزند دلخواه به سراغ جادو جنبل بروند یا سقط جنین کنند، بدیهی است که می‌توان با این روش علمی به شکلی کم عارضه‌تر کار را انجام داد.

خطر سرطان سینه، سرطان تخمدان و سرطان رحم


پروفسور فرهود هم درباره راه‌های تعیین جنسیت می‌گوید: در حال حاضر برای تعیین جنسیت دو روش رایج وجود دارد که روش اول موسوم به IVF و روش دوم مربوط به سبک زندگی افراد است. در این روش بعد از انجام مشاوره و آزمایش‌های لازم باید 12 تا 17 تخمک در طول یک ماه از مادر و تعدادی اسپرم از پدر گرفته شود که لازمه این موضوع انجام هورمون‌تراپی یا دوپینگ هورمونی مادر است و از آنجا که لازم است بنا به تشخیص پزشک مقداری هورمون به مادر تزریق شود، درصد ابتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان و سرطان رحم در مادر افزایش می‌یابد. وی می‌افزاید: انجام IVF بستگی به سن مادر و شرایط فیزیکی مادر متفاوت است و در افراد معمولی این روش فقط 18 تا 22 درصد جواب می‌دهد و متقاضیانی بودند که حتی با انجام چهار بار IVF هیچ نتیجه‌ای نگرفتند. عمل IVF یک عمل تهاجمی است که می‌تواند بعدها عوارض ناگواری برای مادر ایجاد کند، بنابراین توصیه می‌شود مادران برای باروری از طریق این روش تحت نظر متخصص پس از انجام مشاوره‌های کافی اقدام به این عمل کنند.

تعیین جنسیت با اصلاح سبک زندگی


بنا به تأکید دکتر فرهود راهکارهای کم‌خطرتری هم برای تعیین جنسیت فرزند وجود دارد. وی درباره این راهکار می‌گوید: در روش دوم مسائل مربوط به اصلاح سبک زندگی است که مواردی چون تغذیه، ‌زمان انجام لقاح، عادت‌های زندگی، مصرف مواد مخدر و غیره مطرح است که فرد می‌تواند با رعایت این اصول درصد باروری را افزایش دهد و این موضوعات می‌تواند روی جنسیت جنین اثرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha