چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 200198

در حالی که بیش از سه دهه از شناخت اچ ای وی و بیماری ایدز می گذرد اثرات سوء اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی آن بر جوامع بشری بویژه بر سلامت انسان باعث شده است تا این بیماری در کانون توجه باشد.

ایدز دارم؛ اما ترکم نکنید

سلامت نیوز: در حالی که بیش از سه دهه از شناخت اچ ای وی و بیماری ایدز می گذرد اثرات سوء اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی آن بر جوامع بشری بویژه بر سلامت انسان باعث شده است تا این بیماری در کانون توجه باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، هم اکنون ایدز چهارمین علت مرگ و میر در جهان محسوب می شود؛ البته آمارها در این زمینه رو به افزایش است و جوانان بیش از سایر گروه های جامعه با این بیماری درگیر هستند .
اکنون هیچ کشور، منطقه و نقطه ای در جهان یافت نمی شود که آلوده به عفونت اچ.آی.وی و ایدز نباشد و هیچ مرز جغرافیائی ،جنسی، نژادی و سنی مانع از ابتلا به عفونت اچ.آی.وی و ایدز نمی شود.
براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از 31 هزار فرد مبتلا به ویروس ایدز شناسایی شده در کشور تاکنون هشت هزار نفر فوت کرده اند و هفت هزار نفر هم تحت درمان هستند.
عضو کمیته کشوری ایدز با اشاره به اینکه آمار واقعی مبتلایان به ایدز با موارد ثبت شده بیماری کاملا متفاوت است اظهار کرده است: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، آمار واقعی مبتلایان در ایران 3 تا 4 برابر موارد ثبت شده است.
دکتر مسعود مردانی افزود: بر همین اساس، پیش بینی می شود بین 90 هزار تا 120 هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود داشته باشد.
صحبت کردن و آمار دادن از بیماری ایدز در جامعه دیگر موضوعی محرمانه نیست و تابوی محرمانه بودن ایدز که زمانی آسیب های فراوانی به جامعه ما زد، شکسته شده و بهتر است دراین زمینه با مردم بدون پرده سخن گفت تا از ابتلای دیگر افراد جامعه به این بیماری پیشگیری شود.
هفته جهانی ایدز (12 تا 19 آذرماه ) بهانه ای شد که در مورد بیماری ایدز؛ راههای انتقال و چگونگی رفتار با این بیماران گفت و گویی با مسئولان مربوط و بیماران داشته باشیم.


***شناسایی 260 بیمار مبتلا به اچ آی وی و ایدز در یزد
کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: بر اساس آمارها در حال حاضر 260 بیمار مبتلا به اچ آی وی و ایدز در این استان شناسایی شده است.
مرجان پدرزاده افزود: از این تعداد 110 نفر تحت درمان قرار دارند که 60 نفر آنها مبتلا به ایدز و بقیه به ویروس اچ آی وی آلوده شده اند.
وی با بیان اینکه از بقیه بیماران مبتلا به این ویروس هیچ گونه اطلاعاتی وجود ندارد اظهار کرد: همچنین 55 نفر هم بر اثر بیماری یاد شده در استان فوت نموده اند.
پدر زاده با بیان اینکه در حال حاضر زن باردار مبتلا به اچ ای وی در استان وجود ندارد افزود: در سالهای اخیر 15 زن باردار مبتلا به اچ ای وی (ایدز) در استان شناسایی شد که تحت کنترل و مراقبت قرار گرفتند و موفق به تولد نوزادان سالم شدند.
کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، بیشترین گروه سنی مبتلا به ایدز در استان را سنین بین 21 تا 35 سال ذکر کرد و گفت: شایعترین راه انتقال این بیماری، اعتیاد تزریقی است.
وی اظهار کرد: زمانی که فرد به ویروس مولد اچ آی وی آلوده می شود تا شروع بیماری ایدز ممکن است 10 سال طول بکشد که طی این مدت فرد در ظاهر سالم بوده و می تواند به کار و فعالیت ادامه دهد اما زمانی که وارد فاز بیماری شود و علائم آن نمایان گردد به ایدز مبتلا شده است.
کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزدگفت: استفاده مشترک از وسایل ترزیق یا سایر ابزار تیز و برنده ، انتقال خون و فرآورده های خونی آلوده، مادرباردار مبتلا به اچ ای وی در صورت مصرف نکردن دارو بیماری را منتقل می کند.
پدرزاده خاطر نشان کرد: تاتو و خالکوبی در شرایط غیر استریل هم از جمله راههای انتقال ویروس اچ ای وی است.
وی ادامه داد: این بیماری از طریق تماس معمولی مانند دست دادن، در آغوش کشیدن، بوسیدن، نشستن در کنار فرد مبتلا ، خوردن و آشامیدن ، گزش حشرات، استفاده از توالت ، حمام و استخرهای شنا منتقل نمی شود.
پدرزاده برگزاری همایش های مختلف در زمینه پیشگیری از ایدز، برپایی پایگاههای اطلاع رسانی در زمینه رفتارهای پر خطر، برگزاری مسابقات مختلف ورزشی ، برپایی کارگاههای آموزشی برای سربازان پادگان ها و مربیان آموزشی آنها و توزیع برشور را از جمله برنامه های هفته بزرگداشت روز جهانی ایدز در استان بیان کرد.


*** ابتلا به اچ ای وی در اثر رفتارهای پرخطر است نه زندگی در کنار فرد بیمار
پدرزاده با اشاره به اینکه ابتلا به آچ آی وی در اثر رفتارهای پر خطر است نه زندگی در کنار فرد بیمار افزود: بیماران مبتلا به این ویروس را نباید طرد کرد.
وی اطلاع رسانی و آگاهی از رفتارهای پر خطر در مورد بیماری ایدز برای نوجوان و جوانان را مهم خواند و گفت: امروزه جوان باید مهارت‌های لازم را در زمینه این بیماری کسب کند تا بتوانند با قاطعیت از خود مراقبت کنند.
پدرزاده اظهار کرد: سن ابتلا به ایدز در حال کاهش است و جوانان و نوجوانان از راههای انتقال و ابتلا به اچ آی وی اطلاعات کافی ندارند بنابراین آموزش و اطلاع رسانی در این زمینه بیماری مورد اشاره باید در اولویت باشد.
کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: والدین هم باید بیاموزند چگونه با نوجوان و جوان شان برخورد کنند تا کمتر به سوی اعتیاد و رفتار‌های جنسی پر خطر گرایش پیدا کنند.
وی با بیان اینکه باید تمام افراد جامعه برای پیشگیری از این بیماری از خودمراقبت کنند افزود:
اگر ابتلا به ایدز به موقع تشخیص داده شود، موجب بهتر شدن کیفیت زندگی فرد مبتلا و افزایش طول عمر می شود.
پد رزاده افزود: درحال حاضر در موارد جدیدی که شناسایی شده است علاوه بر اینکه درصد زنان نسبت به قبل افزایش پیدا کرده، الگوی انتقال نیز از تزریق مواد مخدر به انتقال جنسی تغییر و افزایش یافته است.
وی خاطر نشان کرد: اما نباید انتقال از طریق موادمخدر را غافل شد زیرا مصرف مواد محرک و شیشه می تواند باعث رفتارهای پرخطر جنسی شود.
کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد یکی از مشکلات بیماران ایدزی را انگ‌های اجتماعی خواند و گفت: انگ‌زدایی از اولویت‌ها و اهداف اصلی برنامه‌های هفته اطلاع‌رسانی در مورد ایدز است.
از مهمترین موانع برای کنترل و مهار ایدز در دنیا وجود انگ و تبعیض نسبتا زیاد در زمینه بیماری ایدز و افراد مبتلا به آن است، انگ نه تنها مانع مهم در برابر اقدام های پیشگیرانه بلکه موجب می شود بسیاری از افراد اچ ای وی مثبت از حقوق فردی و اجتماعی خود محروم شوند
وی اظهار کرد: تا سال 2020 میلادی باید 90 درصد کسانی که به ویروس اچ‌آی وی مبتلا هستند
شناسایی و تحت درمان پایدار قرار گیرند.
وی شعار امسال روز جهانی ایدز، مهار همه گیری ایدز با اطلاع رسانی،پیشگیری،تشخیص زود هنگام،درمان و حمایت از مبتلایان  بیان کرد و گفت:هدف عمده انتخاب این شعار این است که به عامه مردم یادآوری کند بیماری HIV از میان نرفته و هنوز کارهای زیادی است که برای ریشه‌کنی آن باید انجام شود.


*** چگونگی تشخیص اچ ای وی
رییس مرکز مشاوره بیماریها رفتاری یزد گفت: فرد مبتلا به اچ ای وی ممکن است برای مدت طولانی هیچ علامتی از بیماری نداشته باشد به همین علت تنها راه تشخیص آن انجام ازمایش خون اچ . آی . وی است.
دکتر علیرضا ذبیحی افزود: تشخیص اچ آی وی از طریق آرمایشات تخصصی امکان پذیر است و در آزمایش های متداول هم مشخص نمی شود، انجام این آزمایش به جز در موارد اهدای خون و اهدای عضو اجباری نیست و فرد باید با رضایت اقدام به این آزمایش نماید.
وی تصریح کرد:از زمان ورود ویروس به بدن تا زمان تشخیص با آزمایش خون ، ممکن است چند هفته تا چندماه طول بکشد که به این مدت دوره پنجره گفته می شود.
ذبیحی توصیه کرد: مشاوره و آزمایش اچ ای وی هم در پیشگیری از ابتلا و هم در مراقبت و درمان موثرتر اهمیت دارد.


*** نقش مهم مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در کنترل ایدز
رییس مرکز مشاوره بیماریها رفتاری یزد با بیان اینکه ایدز یک بیماری نقص ایمنی است که عامل آن ویروس HIV است گفت: این ویروس از طریق رفتارهای پرخطر منتقل می شود.
ذبیحی مهم ترین عامل در مهار و پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز، دسترسی به آموزش، پیشگیری، مراقبت و درمان خواند و افزود: بدون تردید آنچه ما را در معرض ابتلا به ایدز قرار می دهد رفتار ماست، پس لازم است با تلاش و تعهد برای افزایش آگاهی و پیشگیری از رفتارهای منجر به ابتلا به ایدز و مرگ ناشی از این بیماری تلاش کنیم.
وی با اشاره به وجود یک مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری در استان اظهار کرد: افراد دارای رفتارهای پر خطر ، مبتلا HIV و هپاتیپ به این مرکز مراجعه می کنند.
ذبیحی گفت: تمامی اقدامات انجام شده جهت مراجعان در این مرکز بصورت رایگان بوده و اطلاعات افراد کاملا محرمانه می باشد حتی بدون رضایت خود بیمار به خانواده درجه یک آن اطلاعات داده نمی شود.
رییس مرکز مشاوره بیماریها رفتاری یزد با بیان اینکه خدمات مرکز مورد اشاره را کاملا رایگان است افزود: برای تمام بیماران مراجعه کننده پرونده تشکیل می شود و خدمات آموزشی ، مشاوره ، پیشگیری ، مراقبت و درمان به گروههای پرخطر ، افراد آلوده و مبتلا به بیماریهای رفتاری چون ایدز ، عفونت های آمیزشی و هپاتیت های منتقله از راه خون داده می شود.
ذبیحی گفت: هم اکنون در این مراکز مشاوران آموزش دیده، پزشک عمومی و متخصص عفونی ، دندانپزشک و ماما حضور دارند.
وی تصریح کرد: یک مشاوره صحیح، نقش مهمی در شناسایی افراد در معرض خطر و پایبندی مبتلایان به درمان و دریافت خدمات مراقبتی ایفا می کند و مردم می توانند از مشاوره های حضوری و تلفنی در این مرکز بهره گیرند.
ذبیحی عمده ترین اهداف راه اندازی این مرکز را فراهم کردن امکان دسترسی عموم مردم به مکانی مطمئن برای کسب اطلاعات در مورد راه های انتقال و پیشگیری از بیماری ایدز، فراهم کردن امکان دسترسی گروه های در معرض خطر ابتلا به این بیماری به خدمات آموزشی بیان کرد.
وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه بسیاری بیماران مبتلا به بیماری ایدز به دلیل انگ اجتماعی، بیماری خود را پنهان می کنند گفت: نداشتن آگاهی کافی در مورد ایدز، تصور غلط در مورد شیوه های انتقال این بیماری و احساس درمان ناپذیر بودن ایدز موجب انگ اجتماعی به این افراد می شود.


***
یک خانم مبتلا به بیماری ایدز هم گفت: در سن 18 سالگی ازدواج کردم همسرم اعتیاد ترزیقی داشت به دلایل حالات بد و ناخوشایندم برای اهدای خون به پایگاه انتقال رفتم.
وی افزود: پس از چند روز؛ نامه ای از سازمان انتقال خون برای اهدای دوباره خون بدستم رسید وقتی بار دوم که خون دادم به من گفتند؛ ایدز داری.
وی اظهار کرد: من در مورد این بیماری هیچ شناختی نداشتم به دکتر گفتم چه باید بکنم اظهار کرد : بیماری شما درمان ندارد.
این بیمار با بیان اینکه پس از شنیدن این جمله دنیا روی سرم خراب شد گفت: تنها چهارسال با همسرم زندگی کرده بودم و به دلایل معتاد بودن از او جدا شدم ، اما نمی دانستم پس از جدایی نه تنها از مشکلات رهایی نمی یابم بلکه تا آخر عمرم من را گرفتار بیماری کرده که علاج ندارد.
وی اضافه کرد: خانواده ام وقتی متوجه شدند که من ایدز دارم همه آنها از ترس مبتلا شدن مرا ترک کردند.
وی اظهار کرد: مدتها گریه می کردم که چرا من؟ گناه من چه بود که به این بیماری مبتلا شدم تا اینکه توسط یکی از افراد به مرکز مشاوره بیماری رفتاری رفتم و دوباره خودم را پیدا کردم.
وی اضافه کرد: من از مردم می خواهم که وقتی متوجه می شوند یک نفر ایدز دارد از او فرار نکنند و او را تنها نگذارند زیرا این بیماران به حمایت نیاز دارند.
این بیمار با بیان اینکه ارمغان ازدواج من بیماری ایدز بود توصیه کرد: ما بیماران به کسی صدمه نمی زنیم ما باید مراقب باشیم چون سیستم دفاعی بدن ما ضعیف است.
وی افزود: این را به به جامعه می گویم هیچ کس آگاهانه به خود و دیگران خسارت نمی زند.
فرد دیگری که مبتلا به بیماری اچ ای وی مثبت هم است گفت: من از طریق اعتیاد ترزیقی، به این بیماری مبتلا شدم.
وی افزود: من برای آزمایش هپاتیت رفته بودم در بار اول جواب آزمایش من مشکوک بود پس از تکرار آزمایش به من گفته شد که اچ ای وی دارم.
وی تصریح کرد: وقتی این موضوع را فهمیدم خیلی به هم ریختم و تنها به مرگ فکر می کردم و برخی مواقع می خواستم دست به خودکشی بزنم.
این بیمار با بیان اینکه دنیا برای من تمام شده بود و هر روز خود را روبه نابودی می دیدم افزود: این داستان ادامه داشت تا اینکه به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری مراجعه کردم و از مشاوره پزشکان و مشاوران این مرکز بهره مند شدم.
وی با بیان اینکه الان هفت سال از بیماری من می گذرد گفت: خانواده ام اصلا در جریان بیماری من نیستند زیرا نمی خواستم خانواده خود را از دست بدهم یا از این موضوع رنج ببرند.
وی اظهار کرد: من برای اینکه دیگر افراد به این بیماری مبتلا نشوند تمام نکات بهداشتی را رعایت می کنم.
بیمار یاد شده گفت: مدت یک سال است که ازدواج کرده ام و با همسرم به خوبی زندگی می کنم و هیچ مشکلی در این زمینه ندارم.
وی افزود: همسرم در جریان بیماری من است و از او راضی هستم که برعکس دیگر افراد، شرایط من را پذیرفت خیلی از افراد اگر متوجه شوند که فردی مبتلا به ایدز است از او فرار می کنند.
وی اظهار کرد: قرار نیست افرادی که به این بیماری مبتلا هستند آن را به دیگران انتقال دهند.
این بیمار گفت: ما ترسناک نیستیم که افراد از ما فرار می کنند ما ناخواسته به دام این بیماری افتادیم.
وی از مردم خواست که این گونه بیماران را ترک نکنند و از آنها حمایت کنند و انگ تبعیض را بردارند.
وی با اشاره به اینکه نباید با بیمار مبتلا به ایدز مانند گناهکاران رفتار شود خاطرنشان کرد: ما حق زندگی داریم و مرگ دست خداست.
ایدز، بیماری خاموش است و خانواده ها باید بیشتر در مقابل روابط فرزندانشان حساسیت نشان دهند، طرد بیماران و افراد در معرض خطر ایدز فقط موجب دوری آنها از خدمات مورد نیاز شده و کنترل بیماری را سخت می کند، از این رو هرگز نباید با بیمار مبتلا به ایدز مانند گناهکاران رفتار شود.
ایدز (Acquired immune deficiency syndrome) به معنی نشانگان نقص ایمنی اکتسابی است. ایدز یک بیماری پیشرونده و قابل پیشگیری است، این بیماری حاصل تکثیر ویروسی به نام اچ آی وی در بدن میزبان است که باعث تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن (معروف به نقص ایمنی یا کمبود ایمنی) انسان می شود که خود زمینه ساز بروز عفونت های موسوم به فرصت طلب است و در نهایت پیشرفت همین عفونت ها منجر به مرگ بیمار می شود
این بیماری در سال 1982 ایدز نامیده شد و از سال 1988با هدف بهبود آگاهی، آموزش و مبارزه با این بیماری اول دسامبر هر سال (10 آذر) به عنوان روز جهانی مبارزه ایدز نامگذاری شده است.
در سال 1996 سازمان ملل متحد ایدز را نه تنها به عنوان یک مشکل سلامتی مورد توجه قرار داد بلکه آن را یک مساله بر سر راه پیشرفت بشری برشمرد.
نخستین مورد ثبت شده ابتلا به ویروس HIV در ایران مربوط به سال 1366 است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha