چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸

آیا فرهنگ اهدای عضو در کشور نهادینه شده؟

سلامت نیوز-*حاجیکلایی:موافقت خانواده پرستار قائمشهری برای اهدای اعضای بدن دخترشان نه یک حادثه ساده که یک فرهنگ در حال شکل گیری  است که در امتداد همان حرکتی زیبایی است که دیگر خانواده فداکار از همین شهرستان در کمتر از یک ماه  پیش، به انجام آن مبادرت ورزیدند.

پدر این پرستار در مورد این مرگ زندگی بخش به رسانه ها گفته است که  وقتی پزشکان جوابمان کردند و دیگر هیچ امیدی به زنده بودن فرزندمان نداشتیم ، تصمیم گرفتیم اعضای بدنش را به بیمارانی که در انتظار دریافت عضو هستند ، اهدا کنیم.


حال جان سخن اینجاست که :
براستی آیا فرهنگ اهدای عضو در شهرستانی به مانند  قائمشهر در استان مازندران، نهادینه شده است ؟!
و اگر اینگونه است آیا نمی توان این حرکت ارزشمند را به دیگر شهر ها تعمیم داد؟
آیا نیاز به حمایت و فرهنگ سازی از سوی رسانه ها در مورد این اقدام انسان دوستانه ، احساس نمی شود ؟


در همین مورد مرگ های مغزی، بسیاری از خانواده های ایرانی به خاطر برخی باورهای به ارث رسیده از پیشینیان، اجازه استفاده از اعضای بدن عزیزانشان را بعد از مرگشان نمی دهند، و یک جسد با اعضای حیاتی کاملاً سالم را به یکباره به دست خاک می سپارند!


این اتفاقات روی داده در کنار  تجارب بدست آمده از بازارهای نابسامان خرید و فروش اعضا و جوراح بدن به خوبی بیانگر این واقعیت است که همیشه خدمات داوطلبانه و کارهای خیرخواهانه، در مقایسه با خدمات تجاری، از کیفیت و اثربخشی بیشتری برخوردار بوده است، حال اینکه در دنیا، با توجه به فرهنگ سازی صورت گرفته در سال های اخیر ، تعداد اهدا کنندگان زنده ( فامیل )و یا مرگ مغزی ، رشد قابل توجهی داشته و این نشان از آن دارد که این کار شدنی است و نیاز به یک اقدام منسجم و هماهنگ و البته همسو از طرف وزارت بهداشت و مجلس و  کمک دیگر سازمان های مردم نهاد دارد تا با تشکیل یک سیستم جامع برای دسته بندی و زمانبندی اهدای عضو  و اعمال قوانین سخت گیرانه تر، علاوه بر ترویج چنین فرهنگ زیبایی، جلوی این بی بندو باری آشکار در خرید و فروش اعضای بدن را بگیرند.


باشد که ما نیز از این حرکت شایسته و البته بشر دوستانه این دو خانواده زندگی بخش قائمشهری پند بگیریم و همگی برای احیای این فرهنگ زیبای" اهدا" تلاش کنیم.

*کارشناس رسانه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha