وقتی انتقال آب بهشت‌آباد به زاینده‌رود در مصوبه‌ای محرمانه رقم خورد، مردم و مجامع محیط‌زیستی نسبت به آن اعتراض کردند و دامنه این اعتراضات به نمایندگان مجلس کشیده شد. نمایندگان استان خوزستان نیز چندین بار با وزیر نیرو وارد شور شدند و نیازها و خواسته‌های مردم را چندین‌بار به وی گوشزد کردند و در نهایت تصمیم گرفتند نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور مطرح کنند و خواستار توقف انتقال این آب شوند.

آب کوهرنگ سهم خوزستان است

سلامت نیوز: وقتی انتقال آب بهشت‌آباد به زاینده‌رود در مصوبه‌ای محرمانه رقم خورد، مردم و مجامع محیط‌زیستی نسبت به آن اعتراض کردند و دامنه این اعتراضات به نمایندگان مجلس کشیده شد. نمایندگان استان خوزستان نیز چندین بار با وزیر نیرو وارد شور شدند و نیازها و خواسته‌های مردم را چندین‌بار به وی گوشزد کردند و در نهایت تصمیم گرفتند نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور مطرح کنند و خواستار توقف انتقال این آب شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سبزینه، جواد کاظم‌نسب که این نامه را به همراه نمایندگان این استان تنظیم کرده است، می‌گوید: اخیراً متوجه شدیم که دولت مصوبه‌ای را تصویب کرده و وزیر نیرو را مکلف کرده که با اجرای تونل کوهرنگ آب بهشت‌آباد را به زاینده‌رود منتقل کند تا به مصارف مختلف برسد. از طرفی هم بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مکلف شدند اعتبارات این طرح را تأمین کنند. از آن‌جا که این مصوبه محرمانه بود، ما از اعضای دولت دلمان گرفت، زیرا اصولاً مصوبات باید آشکار مطرح شود تا همه مردم در جریان آن قرار بگیرند. وی در ادامه می‌گوید: این طرح در حالی قرار است انجام شود که اجرای آن باعث می‌شود کمبود آب فقط در جلگه خوزستان به‌طور متوسط به بیش از 2 میلیارد مترمکعب در سال برسد و شبکه‌های آبیاری خوزستان در 37 درصد از زمان سال‌ با کمبود جدی آب مواجه شوند.


نماینده مردم اهواز در ادامه با اشاره به این‌که استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان از مدت‌ها قبل با مسأله آب دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌گوید: در صحبت‌های ما با وزیر نیرو قرار بود که اول برای این انتقال مجوز‌های محیط‌زیستی گرفته شود؛ اما این اتفاق هم نیفتاده و همچنان تونل کوهرنگ در دست ساخت است. وی این طرح را بی‌احترامی به مردم خوزستان قلمداد می‌کند و می‌گوید: مردم خوزستان به‌شدت با مشکل بی‌آبی روبه‌رو هستند. می‌توان به جرأت گفت که بسیاری از روستاهای استان از آب آشامیدنی گوارا محرومند. در خود شهر اهواز اگر پمپ‌ها را نصب نکنیم آب شرب نداریم و اگر هم آبی باشد، آب سالم و گوارایی نیست و اخیرا هم گزارش‌هایی درباره بیماری‌هایی که از راه آب آشامیدنی در این استان به انسان منتقل شده است، می‌شنویم.

در خوزستان ما برای آب کشاورزی مشکل داریم و 350 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان با مشکل آب روبه‌رو هستند و برای صنعت هم دیگر آبی نیست که بخواهیم روی آن بحث کنیم. کاظم‌نسب در ادامه تصریح می‌کند: این در حالی است که آب شیرین کوهرنگ از سرشاخه‌ها گرفته و به نقاط دیگر منتقل می‌شود. وی با اشاره به این‌که نمایندگان استان و مردم فهیم خوزستان اصلاً مخالف انتقال آب آشامیدنی به استان‌های دیگر نیستند، می‌گوید: این آب می‌تواند توسط لوله‌های مخصوص و با اندازه‌گیری‌های تخصصی به استان‌های دیگر منتقل شود، نه این‌که این آب از راه تونل منتقل شود و به نام آب شرب برود؛ اما در کشاورزی و صنعت استفاده شود. کاظم‌نسب در ادامه می‌گوید: برای انتقال این آب اصلاً مسائل زیست‌محیطی مد نظر قرار نگرفته است، به‌طوری که خیلی از کارشناسان معتقدند اگر این آب به تالاب هورالعظیم و شادگان منتقل شود، مشکل ریزگردهای استان تا حدودی کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل در نامه خواستیم رئیس‌جمهور به وضعیت آب در استان ما توجه ویژه‌تری داشته باشد. وی در ادامه می‌گوید: طرح انتقال آب بهشت‌آباد که سالانه 770 میلیون مترمکعب آب را انتقال می‌دهد، در مجموع سالانه 1755 گیگاوات ساعت از انرژی تولیدی سدهای برق‌آبی حوضه کارون می‌کاهد و باعث غیراقتصادی شدن سد کارون 5 می‌شود و 3300 میلیارد تومان خسارت به‌بار می‌آورد.


ساری، یکی دیگر از نمایندگان استان است که به‌شدت با این طرح مخالف است و در این باره می‌گوید: در نامه‌ای که رئیس‌جمهور دستور انتقال آب را داده و دستور بودجه آن را صادر کرده، طوری بحث شده که انگار خوزستانی‌ها مردم این کشور نیستند و در خارج از محدوده ایران قرار دارند، در حالی که همه می‌دانند مردم خوزستان تا چه اندازه برای حفظ و بقای کشور در زمان جنگ مجاهدت کردند.


وی در ادامه می‌گوید: این حق مردم خوزستان نیست، زیرا خودشان با مشکلاتی در حوزه آب دست و پنجه نرم می‌کنند و در کنار آن موضوع ریزگردها نیز آن‌ها را به‌شدت آزار می‌دهد؛ به همین دلیل باید حداقل از این آب برای کاهش مشکلات خود مردم استان استفاده شود. ساری می‌افزاید: در راهبرد توسعه بلندمدت آب کشور که توسط هیئت وزیران در سال 1382 مصوب شده نیز تأکید شده است که طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای از دیدگاه توسعه پایدار و با رعایت حقوق ذی‌نفعان و مشروط به توجیهات فنی، اقتصادی و اجتماعی و منافع ملی صورت گیرد. حال سوال این است که وقتی مطابق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اجرای طرح تونل کوهرنگ 3 و انتقال آب بهشت‌آباد نه توجیه فنی و اقتصادی دارد و نه از لحاظ اجتماعی قابل دفاع است و همچنین منافع ذی‌نفعان در حوزه پایین‌دست را نیز با تهدید جدی مواجه خواهد کرد، با چه منطقی و طبق کدام تعریف از منافع ملی در دولت آقای روحانی تصمیم به انتقال آب بهشت‌آباد گرفته شده است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha