شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 20024

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: شیوع آپاندیسیت در سنین مختلف متفاوت است اما به طور كلی 5 درصد مردم در طول زندگی دچار آپاندیسیت می‌شوند.

5 درصد مردم به آپاندیسیت مبتلا می‌شوند
به گزارش سلامت نیوز ، شهرام آگاه در گفت‌وگو با فارس با بیان اینكه نقش اصلی آپاندیس مشخص نیست ولی برخی مطالعات نشان می‌دهد كه این غده در سیستم ایمنی بدن با توجه به سلول‌های قندی دفاعی،نقش داشته باشد اظهار داشت: آپاندیس زائده كرمی شكل به طول متفاوت در قسمت روده كور است كه نقش اصلی آن مشخص نیست اما برداشتن آن ابتلا به برخی از بیماری‌های روده را افزایش می‌دهد.

وی افزود: معمولاً آپاندیس انتهای محدود دارد و در صورتی كه چیزی وارد آن شود و آن را ببندد یا بعضاً بدون بسته‌شدن مسیر لوله آپاندیس، ممكن است عفونت آپاندیس، ایجاد التهاب كند كه به آن آپاندیسیت می‌گوییم و مكانیسم ایجاد آن مشخص نیست.

این فوق تخصص گوارش با بیان اینكه علت آپاندیسیت می‌تواند بزرگ‌شدن غده‌های لنفاوی موجود در آپاندیس باشد تصریح كرد: معمولاً سن شایع ابتلا به آپادنیسیت دهه دوم و سوم زندگی است اما همه سنین را ممكن است مبتلا كند. آپاندیسیت شایعترین علت بیماری حاد شكمی غیر ترومایی است كه نیاز به جراحی دارد.

آگاه یادآور شد: علائم این عارضه ابتدا به صورت بی‌اشتهایی است و سپس به صورت درد شكم كه معمولاً از ناحیه قسمت فوقانی و وسط شكم شروع می‌شود بعد درد به ناف منتقل می‌شود و سرانجام به ناحیه‌ای كه آپاندیس وجود دارد یعنی قسمت تحتانی و سمت راست شكم درد متمركز می‌شود.

وی ادامه داد: مشخصه این درد این است كه با لمس‌كردن محل آپاندیس درد موضعی ایجاد می‌شود و وقتی دست به طور ناگهانی برداشته می‌شود درد تشدید می‌شود. از نظر تشخیص ممكن است با التهاب قسمت انتهایی روده باریك، بزرگ شدن غدد لنفاوی این ناحیه، بیماری‌های دستگاه تناسلی خانم‌ها و به ندرت با سنگ های میزنای كه در قسمت وسطی و تحتانی میزنای قرار دارند اشتباه گرفته شود.

آگاه گفت: معمولاً وقتی بیمار با علائم بالینی مراجعه می‌كند برای تشخیص، سونوگرافی و سی‌‌تی اسكن استفاده می‌شود اما تشخیص قطعی آن با شرح حال بالینی است. در مواردی كه پزشك با شرح حال بالینی به تشخیص قطعی می‌رسد بدون نیاز به دارویی یا آنتی بیوتیك جراجی توصیه می‌شود. در مواردی كه تشخیص بالینی قطعی نیست پزشك موارد دیگر را هم بررسی می‌كند.

وی اضافه كرد: در مواردی ممكن است آپاندیس پاره شود كه در این صورت التهاب و عفونت كل شكم ایجاد می‌شود در این موارد غیر از آنتی‌بیوتیك درمانی، ممكن است در جراحی تخلیه چرك داخل شكم لازم باشد. شیوع آن در سنین مختلف متفاوت است 5 درصد آپاندیس‌ها در طول زندگی دچار آپاندیسیت شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha