سرپرست گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به ممنوعیت آبیاری مزارع سبزیجات با فاضلاب، گفت‌: در صورت شناسایی با افراد متخلف برخورد می‌شود اما متاسفانه هنوز هم شاهد آبیاری برخی از مزارع و كشتزارها با آب فاضلاب هستیم.

آبیاری مزارع سبزیجات با فاضلاب همچنان ادامه دارد
دكتر حمید محمودی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه طی سالیان گذشته در برخورد با مزارع و كشتزارهای سبزی آبیاری شده با فاضلاب در حومه تهران به دستور فرماندار، این مناطق شخم زده شدند، اظهار كرد: این دسته از افراد یا باید نوع كشت را تغییر دهند و یا از آب چاه سالم استفاده كنند.

وی با اشاره به اظهارات كشاورزان مبنی بر سالم بودن آب مصرفی آنها طی یك‌صد سال گذشته، گفت: هم اكنون است كه در نواحی بالا دستی مردم با ریختن آشغال آب را آلوده می‌كنند.

سرپرست گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: كشاورزان عنوان می‌كنند بر روی هر سند زمین دو ساعت سهم آب و حق آب دارند از این رو این كارشناسان بهداشتی باید نسبت به آلوده نشدن منابع آبی اقدام كنند.

مهندس محمودی از عوارض آبیاری سبزیجات با فاضلاب را عوامل بر آلودگی میكروبی، آلودگی‌های شیمیایی به علت جذب فلزات سنگین در گیاهان برشمرد و افزود: شاید آلودگی میكروبی پس از شست و شو و ضد عفونی كردن برطرف شود اما آلودگی شیمیایی جذب شده در گیاه قابل رفع نیست.


وی با بیان اینكه هرچند در صورت شناسایی چنین مزارع و كشتزارهایی به دادگاه معرفی و طبق دستور قاضی تخریب از بهره برداری جلوگیری و حتی شخم زده می‌شوند، گفت: البته برخی از این زمین‌ها با تغییر كاربری، مسكونی شدند و یا با حفر اضافی چاه آب سالم مورد نیاز را تامین كرده‌اند.

سرپرست گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: با وجود همه این اقدامات هنوز شاهد آبیاری برخی از مزارع و كشتزارها با آب فاضلاب هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha