به گفته محققان، از آنجائیکه مردان در مقایسه با زنان آهن بیشتری در بدن شان انباشت می شود از اینرو بیشتر مستعد ابتلا به دیابت نوع۲ قرار دارند.

مردان بیشتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند

سلامت نیوز: به گفته محققان، از آنجائیکه مردان در مقایسه با زنان آهن بیشتری در بدن شان انباشت می شود از اینرو بیشتر مستعد ابتلا به دیابت نوع۲ قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، به گفته محققان دو پنجم مردان در مقابل یک پنجم زنان در معرض ریسک ابتلا به دیابت قرار دارند.

آهن ریزمغذی موردنیاز در تشکیل برخی پروتئین ها و آنزیم های بدن نظیر هموگلوبین، سیتوکروم ها و پروکسیداز است. با این حال زمانیکه به شکل اضافی در بدن انباشت شود مضر است.

آهن موجب تحریک آزادسازی رادیکال های آزادی می شود که به توانایی سلول های بتا لوزالمعده در تولید انسولین آسیب می رساند. همچنین موجب کاهش حسایست انسولین در بافت های پیرامونی و اندام های دخیل در متابولیسم گلوکز می شود.

در مطالعه ای به سرپرستی الکس آرگبسولا از دانشگاه فنلاند شرقی مشخص شد که شیوع دیابت در مردان در مقایسه با زنان ۶۱ درصد بیشتر است و ۴۶ درصد بیشتر از افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع برخوردار هستند.

انباشت آهن اضافی در بدن به عنوان فاکتور پرخطر ابتلا به دیابت نوع۲ معروف است. با این حال مطالعات نشان می دهند حتی افزایش خفیف آهن بدن در شیوع و بروز دیابت نوع۲ نقش دارد.

این آهن اضافی موجب اختلال در متابولیسم گلوکز بدن می شود. از سوی دیگر ذخایر نسبی آهن به مراتب ایمن تر از فقر آهن است. کمبود آهن که منجر به فقر آهن شود به عنوان عامل حفاظتی در مقابل دیابت نوع۲ توصیه نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha