شاید دوسال گذشته سخت‌ترین سال‌هایی بود که جمعیت هلال‌احمر کشور پشت‌سر گذاشت. دوسالی که به‌خاطر حوادث طبیعی و غیرطبیعی فراوانش با برنامه‌ریزی‌های دقیق مدیران و قناعت به بودجه کاهش‌یافته، سال‌های پرفرازونشیبی بود. انبارهای خالی دست امدادگران را خالی کرده، اما با همه این شرایط، هیچ حادثه‌ای روی زمین نماند؛ از سیل‌های ویرانگر مازندران و البرز تا تصادفات مرگبار جاده‌ای و بحران‌های ریز و درشت کشور.

چرا دولت و مجلس باید از افزایش بودجه هلال احمر دفاع کنند ؟

سلامت نیوز: شاید دوسال گذشته سخت‌ترین سال‌هایی بود که جمعیت هلال‌احمر کشور پشت‌سر گذاشت. دوسالی که به‌خاطر حوادث طبیعی و غیرطبیعی فراوانش با برنامه‌ریزی‌های دقیق مدیران و قناعت به بودجه کاهش‌یافته، سال‌های پرفرازونشیبی بود. انبارهای خالی دست امدادگران را خالی کرده، اما با همه این شرایط، هیچ حادثه‌ای روی زمین نماند؛ از سیل‌های ویرانگر مازندران و البرز تا تصادفات مرگبار جاده‌ای و بحران‌های ریز و درشت کشور.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند نوشت: حوادثی که به محض وقوع همه چشم‌ها را به سمت سازمان‌های مسئول برای جمع‌وجور کردن اوضاع برمی‌گرداند، اما هیچ‌کس نمی‌گفت سازمانی‌هایی که مسئول پیشگیری بودند که هیچ،  ما با تصمیمات‌مان بزرگترین سازمان امدادرسانی کشور را در تنگنا قرار دادیم. هیأت رئیسه نمایندگان مجلس نهم را می‌گویم. همان‌هایی که با کاهش بودجه هلال‌احمر موافق کردند و وضع به جایی رسید که بودجه ٧٠٠‌میلیارد تومانی به ٥٠٠‌میلیارد تومان تقلیل پیدا کرد. اگرچه همان زمان تعدادی از نمایندگان با تأکید بر حمایت از هلال‌احمر پیشنهاد افزایش بودجه این نهاد خدمتگزار را مطرح کرده بودند، اما درنهایت با رأی‌گیری برای این پیشنهاد در صحن علنی مجلس موافقت نشد. بر این اساس، بودجه ٧٠٠میلیاردی‌ سال گذشته هلال‌احمر در‌ سال ٩٥ به ٥٠٠‌میلیارد تقلیل یافت. ضمن این‌که صدمیلیارد نیز از این محل به هوانیروز اختصاص پیدا کرد که در مجموع عملا بودجه هلال‌احمر را به ٤٠٠‌میلیارد رساند.
حالا اما شرایط مجلس و تخصیص اعتبارات بودجه‌ سال ٩٦ کاملا عوض شده است؛ عوض‌شدن یعنی امیدوار‌کننده‌شدن، چراکه با کوچ نمایندگان مجلس نهم و سکانداری نمایندگان مجلس دهم، قطعا قرار نیست هر آن چیزی که در سال‌های گذشته به این سازمان تحمیل شد، دوباره اتفاق بیفتد. این روزها مردان و زنان بهارستانی مشغول رایزنی هستند تا مشکلات این جمعیت را برای تخصیص بودجه حل کنند. بدون چانه‌زنی و لابی‌بازی اهداف چهارگانه و اصول هفت‌گانه جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، نمایندگان مجلس را همراه خود کرده است تا رأی بهارستانی‌ها وضع سخت سازمان هلال‌احمر را جبران کند.


اگر بودجه باشد؛ اگر بودجه نباشد
ایران کشوری بلاخیز است. این را ٤٢حوادث و بلاهای جهانی که ٣٤مورد آن در ایران قابل وقوع است، تعیین می‌کند.  با این تعریف کشور ما را دهمین کشور آسیب‌پذیر در مقابل بلایای طبیعی دسته‌بندی کرده‌اند و در کنار همه اینها سازمان هلال‌احمر کشور مسئول تاب‌آوری بعد از وقوع حادثه است.
درست مثل این‌که یک لیوان خالی باشد و ما هی کجش کنیم تا آبی از آن بر لب‌های خشکیده‌مان بچکد، از هلال‌احمر هم همین انتظار را داشتیم. این را آنهایی که در این دوسال به‌شدت درگیر کمبود بودجه در این سازمان بودند، به خوبی درک می‌کنند. همان روزهایی که تنها مدیریت یکپارچه و همه‌جانبه توانست انبارهای خالی، لجستیک‌های فرسوده و کمبود تجهیزات را تا به امروز بکشاند و چقدر خوب هم کشاند. که اگر این جمعیت فروتنانه در برابر این اتفاق سر خم نمی‌کرد و برای شرایطش برنامه‌ریزی و راهکار نداشت، ‌باید همان ‌سال نخست وضعیتش را می‌باخت. اما امسال فرق می‌کند، دیگر نمی‌توان از برنامه‌ریزی و مدیریت هم انتظار معجزه داشت، حالا انبارها خالی شده و نیاز به شارژ دارند، دستگاه‌ها و لجستیک‌ها آن‌قدر به کار گرفته شده که دیگر فرسودگی از دل‌شان بیرون زده، امدادگران جمعیت هلال‌احمر در جای‌جای ایران حتی داشتن یک کفش نو که بتوانند با آن به دل برف و یخبندان و جنگل و حادثه بزنند، بر دل شان مانده و این روزها همه این نوع گفتمان‌ها از نوع رسمی ترش بین نمایندگان فراکسیون‌های مجلس درحال ردوبدل‌شدن است.


نمایندگان بودجه، بهداشت و درمان و فراکسیون هلال‌احمر در مجلس روزهای سختی را پشت سر می‌گذرانند. همان‌هایی که آینده را بیشتر از دیگران پیش‌بینی می‌کنند و می‌دانند اگر یکی، تنها یکی از همان ٣٤حادثه پیش‌بینی‌شده در گوشه‌ای از کشورمان رخ دهد، امید ایران به دستان نجاتگر اعضای جمعیت هلال‌احمر است و وای به روزی که این دست‌ها خالی باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha