«بیماری معدنچیان در میان تهرانی‌ها»؛ تیتری که در شبکه‌های مجازی همینطور دست به دست می‌شود. هفته پیش یکی از رسانه‌ها گزارشی منتشر کرد که به دلیل آلودگی هوای پایتخت، شماری از تهرانی‌ها بیماری «سیاه ششی» گرفته‌اند. در این گزارش آمده «سیاه ششی» بیماری نادری است که بیشتر معدنچیان به آن گرفتار می‌شوند و در تهران شیوع پیدا کرده. خبر در تلگرام و واتس آپ همینطور می‌چرخد و مخاطبان نگران اندکه آیا به این بیماری مبتلا شده‌اند یا اینکه دیر یا زود در معرض آن قرار خواهند گرفت.

سلامت نیوز: «بیماری معدنچیان در میان تهرانی‌ها»؛ تیتری که در شبکه‌های مجازی همینطور دست به دست می‌شود. هفته پیش یکی از رسانه‌ها گزارشی منتشر کرد که به دلیل آلودگی هوای پایتخت، شماری  از تهرانی‌ها بیماری «سیاه ششی» گرفته‌اند. در این گزارش آمده «سیاه ششی» بیماری نادری است که بیشتر معدنچیان به آن گرفتار می‌شوند و در تهران شیوع پیدا کرده. خبر در تلگرام و واتس آپ همینطور می‌چرخد و مخاطبان نگران  اندکه آیا به این بیماری مبتلا شده‌اند یا اینکه دیر یا زود در معرض آن قرار خواهند گرفت.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران در ادامه نوشت: همان تماس اول با بیمارستان مسیح دانشوری کافی است که آنها آب پاکی را روی دستمان بریزند و بگویند اصلاً چنین چیزی واقعیت ندارد و می‌خواهند برای روشن شدن افکار عمومی نشست خبری بگذارند. دکتر مصطفی قانعی فوق تخصص ریه در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح می‌کند: «درست است، ما در هوای تهران ذرات کربن داریم که در هوا با اکسیژن ترکیب شده و گاز مونو و دی اکسید کربن تولید می‌کند اما کربن هوای تهران به شکل ذره جدا شده ناشی از سنگ و خاک نیست یعنی جنس ذرات کربنی که در معادن جدا می‌شود با جنس کربنی که در هوا وجود دارد دو ترکیب متفاوت از هم هستند.»


در حالی که در گزارشی که یکی از رسانه‌ها منتشر کرده به نقل از یکی از مسئولان بیمارستان مسیح دانشوری ادعا شده، دست کم سالی 60 بیمار مبتلا به «آنتراکوز» تنها در بیمارستان مسیح دانشوری پذیرش می‌شوند و سالانه حدود ۳۰ نفر هم با همین بیماری (سیاه ششی) در بیمارستان امام‌خمینی(ره) شناسایی می‌شوند اما سخنگوی بیمارستان مسیح دانشوری از قول این مسئول به روزنامه «ایران» گفت: خبرنگار این گزارش هیچ مراجعه‌ای به بیمارستان مسیح دانشوری نداشته و مصاحبه وی به صورت تلفنی با دکتر سید مهدی انجام شده و استفاده از لفظ بیماری «سیاه ششی» برداشت شخصی خبرنگار بوده و مصاحبه به شکل دقیق بیان نشده است. مسئول روابط عمومی در بیمارستان مسیح دانشوری این را هم به حرف هایش اضافه کرد که دانشگاه شهید بهشتی به خاطر سوء تفاهم پیش آمده در این باره مسئولان بیمارستان را از هر گونه مصاحبه تلفنی در این باره منع کرده و قرار است به زودی یک نشست خبری پیرامون این موضوع در بیمارستان مسیح دانشوری برگزار شود.


اما ماجرای ابتلای تهرانی‌ها به بیماری سیاه ششی به نشست خبری قائم مقام وزیر بهداشت هم کشیده شد. دکتر ایرج حریرچی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره ابتلای تهرانی‌ها به بیماری معدنچیان که با عنوان بیماری «سیاه ششی» در رسانه‌ها منعکس شده گفت که اصلاً بیماری به اسم «سیاه ششی» نداریم و این یک اصطلاح ژورنالیستی است که در فضای مجازی سر و صدا کرده است. به اذعان حریرچی، کسانی که در مناطق آلوده از جمله تهران زندگی می‌کنند ریه‌های‌شان شبیه افرادی که در مناطق روستایی و کوهستانی زندگی می‌کنند، نیست، ولی با این حال بیماری به اسم سیاه ششی در تهران نداریم و تاکنون در این باره از مراکز درمانی هیچ گونه گزارشی به وزارت بهداشت نرسیده است. او گفت: احتمالاً گزارش‌های بیمارستان مسیح دانشوری درباره تعداد مبتلایان به «آنتراکوز» مربوط به کارگران معدن زغال سنگ کرمان باشد که برای درمان به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند. از سوی دیگر رئیس اداره آلودگی هوای وزارت بهداشت نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اعلام کرد: «درباره بیماری سیاه ششی تاکنون چیزی نشنیده‌ام، بهتر است در اینترنت جست‌و‌جو کنید ببینید این بیماری وجود دارد یا نه؟ این مسئول در وزارت بهداشت همچنین از بستری شدن 60 بیمار مبتلا به آنتراکوز در اثر آلودگی هوای تهران و ته نشین شدن ذرات ریز کربن در ریه‌های تهرانی‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: نمی‌دانم با شرکت کنترل کیفیت هوا صحبت کنید.در حالی که تماس‌های ما با مسئولان وزارت بهداشت و بیمارستان مسیح دانشوری بی‌نتیجه ماند، دکتر مصطفی قانعی فوق تخصص ریه در این باره گفت: کارگران معادن زغال‌سنگ به بیماری «پنوموکونیوزیس Pneumoconiosis »مبتلا می‌شوند.در این بیماری ذرات کربن به تدریج وارد نسج ریه شده و بافت ریه را جمع می‌کند و حتی ممکن است بیماری بعد از کار در معادن همچنان به سیر خود ادامه دهد. در حال حاضر «پنوموکونیوزیس» بخاطر رعایت شرایط استاندارد محیط و استفاده کارگران معدن از وسایل محافظت کننده شیوع کمتری دارد.به گفته این فوق تخصص ریه، جنس ذرات کربن که در معادن جدا می‌شود با جنس ذرات کربن هوا متفاوت است. کربن هوا با اکسیژن ترکیب شده و گاز‌های مونو و دی اکسید کربن تولید می‌کنند اما ذرات کربن در معدن به شکل ذرات خاص تشکیل دهنده سنگ زغال اند بنابراین این احتمال که تهرانی‌ها هنگام آلودگی هوا به بیماری کارگران معادن زغال سنگ دچار شوند، وجود ندارد.


دکتر قانعی به این نکته هم اشاره کرد که هنگام آلودگی هوا چهار گاز «سولفور دی اکساید»، دی اکسید نیتروژن، ازن و مونوکسید کربن در هوا پراکنده می‌شوند و فیلتر نمی‌تواند مانع ورود این گازها به ریه‌ها شود اما ماسک و فیلتر مانع ورود ذرات گرد و غبار به داخل ریه‌ها می‌شود. اگرچه هر کدام از این ذرات و آلاینده‌ها خطرات خاص خودشان را دارند اما آنچه در هوای تهران خطرآفرین هستند مربوط به گازها است که بلافاصله پس از وارد شدن به ریه‌ها منجربه واکنش‌های شیمیایی داخل خون می‌شوند. ورود ذرات گرد و غبار در هوا به داخل ریه‌ها ممکن است به ریه‌ها آسیب بزند اما به دلیل عدم ایجاد واکنش‌های شیمیایی ضررشان کمتر از آلودگی هوا با گازها است به همین دلیل عوارض آلودگی هوا به مراتب بیشتر از کار در معادن است.دکتر قانعی با بیان اینکه «سیاه ششی» ترجمه غلطی از بیماری انتراکوز است، اظهار داشت: در آلودگی هوا علائم بیماری انتراکوز را که طی آن داخل مجاری ریه سیاه می‌شود نداریم.انتراکوز در کارگران معادن زغال سنگ بروز می‌کند. «انتراک» به معنای زغال سنگ است انتراکوزیس هم بیماری است که طی آن ذرات زغال سنگ داخل مجاری هوایی ریه می‌شود و با دستگاه آندوسکوپی می‌توان ذرات زغال سنگ داخل ریه را مشاهده کرد. اگر به این ذرات در معادن، سیلیس هم اضافه شود به بیماری ناشی از آن سیلیکوزیس می‌گویند که هر دو مربوط به کارگران زغال سنگ است و به دلیل آلودگی هوا بروز نمی‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha