شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 20027

معاون اجتماعی شهرداری تهران گفت: 314 خانه سلامت و 190 خانه اسباب بازی در تهران ایجاد شده است، 600 هزار سالمند تهرانی نیز با كارت منزلت از خدمات رایگان ورزشی و شهری استفاده می‌كنند و اجرای پروژه محلات دوستدار كودك نیز آغاز شده است.

314 خانه سلامت در تهران راه‌اندازی شد
به گزارش سلامت نیوز ؛ محمد هادی ایازی امروز در مراسم هم اندیشی سلامت اجتماعی در تالار حركت شهرداری تهران، افزود: سازمان جهانی بهداشت سال 2010 میلادی را به نام سال شهرنشینی و سلامت نامگذاری كرده است به همین علت ما مسئولان شهرداری نیز وظیفه خود می‌دانیم اقداماتی را برای ارتقای سلامت شهروندان كه در واقع همان سلامت اجتماعی است انجام دهیم.

وی ادامه داد: برای انجام این وظیفه از افراد صاحبنظر دعوت كرده‌ایم كه اتاق فكر سلامت شهری تهران را تشكیل دهند، این اتاق فكر به ریاست علیرضا مرندی، وزیر سابق و عضو كمیسیون بهداشت مجلس تشكیل شده و افراد صاحبنظر دیگری از جمله حسن امامی رضوی، معاون وزیر بهداشت، مسعود پزشكیان، وزیر سابق بهداشت و عضو كمیسیون بهداشت مجلس، حسین ملك افضلی، استاد دانشگاه و معاون سابق وزارت بهداشت در این شورای سیاستگذاری سلامت شهری حضور دارند.

ایازی گفت: در بند سوم قطعنامه اجلاس كلانشهرهای آسیا نیز كه دبیرخانه آن در شهرداری تهران است آمده است كه تنوع تهدید كننده‌های سلامت در شهرها و نیاز به كنترل آنها مستلزم همكاری دستگاه‌های دولتی، شهرداری‌ها و بخش خصوصی است لذا سلامت روانی و اجتماعی شهروندان و برقراری زندگی سالم برای مردم و همكاری همه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه مورد تأكید است بر این اساس یكی از موضوعاتی كه در اجلاس آتی شهرداران كلانشهرها در استانبول مطرح می‌شود موضوع سلامت شهری است.

معاون اجتماعی شهرداری تهران اضافه كرد: شهرداری تهران برای توسعه سلامت شهری كه همان سلامت اجتماعی است، توسعه ساختارهای فیزیكی برای سلامت مردم در 374 محله را مورد تأكید قرار داده و تلاش می‌كند شهرداری از یك نهاد خدماتی به یك نهاد اجتماعی تبدیل شود.
وی گفت: برای این كار در تمام محلات تهران هیئت امنای محله متشكل از اعضای شورایاری محله، 2 نفر از نهادهای مردم نهاد، 2 نفر از دستگاه‌های دولتی و یك نفر از شهرداری تشكیل شد كه 6 كارگروه دارد و یكی از كارگروه‌های آن كارگروه بهداشت و محیط زیست است. علاوه بر آن كانون پزشكان محلات را تعریف كرده‌ایم كه تاكنون 2 هزار و 395 پزشك در تهران عضو این كانون‌ها شده‌اند.

ایازی افزود: علاوه بر آن برای 600 هزار سالمند بالای 60 سال تهران كارت منزلت صادر شد كه با استفاده از آن می‌توانند از استخرها و مجموعه های ورزشی شهرداری به طور رایگان استفاده كنند ضمن اینكه استفاده از اتوبوس و مترو نیز برای آنان رایگان است.

وی اضافه كرد: 294 كانون‌ مادر و كودك نیز در محلات ایجاد شده است كه موضوع سلامت خانواده با حضور زنان در این مراكز مورد توجه است، همچنین تاكنون 190 خانه اسباب بازی در محلات محروم تهران برای خانواده‌هایی كه فضای كافی برای بازی فرزندانشان ندارند ایجاد شده است و این مراكز گسترش می‌یابد.

معاون اجتماعی شهردار تهران گفت: علاوه بر آن مراكز فرآموز كودكان و نوجوانان نیز برای آگاهی آنها از خطرات مصرف دخانیات، مواد مخدر و وندالیسم و جلوگیری از سوق یافتن آنها به این كارها ایجاد شده است.

ایازی اضافه كرد: در 314 خانه سلامت شهر تهران 511 مشاوره سلامت جسمی و روانی حضور دارند كه به مراجعه كنندگان و خانواده‌ها اطلاع رسانی می‌كنند.

وی گفت: بر اساس اطلاعات موجود در شهر تهران از هر 4 ازدواج یكی به طلاق می‌انجامد، اعتقاد ما این است كه می‌تواند با آموزش قبل از ازدواج بعد از ازدواج و بعد از متاركه از این مسائل و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن جلوگیری كنیم. همچنین می‌دانیم كه حدود یك میلیون و 200 هزار معتاد در كشور داریم كه از ظرفیت خانه‌های سلامت شهرداری برای كاهش اعتیاد و عوارض آن در شهر تهران استفاده می‌كنیم.

وی گفت: پروژه جامعه ایمن نیز در تهران با منطقه 22 آغاز شده است و گسترش می‌یابد، علاوه بر آن پروژه سنجش عدالت در شهر نیز در تهران اجرا می‌شود كه امیدواریم در آینده به عنوان یك پروژه الگوی ایرانی از سوی سازمان بهداشت جهانی معرفی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha