با سرد شدن هوا همه به فکر پیشگیری و درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا هستند کمتر کسی می‌داند که سرمای هوا شمار بیماران دیابتی را بالا می‌برد و میزان این بیماران در فصل سرما و زمستان به‌طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. جالب اینجاست که تعداد بیماران مبتلا به دیابت نوع یک در کشورهای اروپای شمالی از کشورهای گرمسیر به‌مراتب بیشتر است به طوری که فنلاند در بین کشورهای جهان در رده اول در ابتلا به دیابت نوع یک قرار گرفته است.

سرما غول دیابت را بیدار می‌کند!

سلامت نیوز: با سرد شدن هوا همه به فکر پیشگیری و درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا هستند کمتر کسی می‌داند که سرمای هوا شمار بیماران دیابتی را بالا می‌برد و میزان این بیماران در فصل سرما و زمستان به‌طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. جالب اینجاست که تعداد بیماران مبتلا به دیابت نوع یک در کشورهای اروپای شمالی از کشورهای گرمسیر به‌مراتب بیشتر است به طوری که فنلاند در بین کشورهای جهان در رده اول در ابتلا به دیابت نوع یک قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، شاید توضیحات یک بیولوژیست از یک زاویه کاملاً تازه به ما کمک کند تا درباره رابطه میان بیولوژی انسان‌ها و هوا بیشتر بدانیم.

سروش نیکنامیان در این زمینه می‌گوید: ریشه بیماری دیابت به دوران ماقبل تاریخ باز می‌گردد، زمانی که عصر یخبندان (یانگر درایاس) شروع شد، دمای هوا به طور چشمگیری کاهش یافت به طوری که بسیاری از موجودات زنده منقرض شدند.
تعداد زیادی از انسان‌ها در آن دوره از بین رفتند و تنها معدودی توانستند در آن شرایط سخت سرما به زندگی و بقا ادامه دهند. اجداد انسان با کاهش انسولین ترشحی و افزایش قند خون خود نوعی سازش نا خودآگاهانه با سرمای هوا یافتند و با داشتن نوعی چربی به نام چربی قهوه‌ای در بدن خود قادر شدند با کاهش دما مقابله کنند. با گذشت هزاران سال و در زمان حال، با افزایش تکنولوژی‌های گرمایشی، بدن ما دیگر دارای این چربی مهم و خاص به میزان گذشته نیست و تنها اسکیمو‌ها دارای چربی قهوه‌ای به میزان لازم هستند.
ژن دیابت در انسان‌های اولیه که در مکان‌های سرد زندگی می‌کردند وجود داشت اما چربی قهوه‌ای مانع  افزایش قند خون بالاتر از میزان لازم می‌شد. آزمایش‌های بسیاری افزایش میزان «ای وان سی» خون را با کاهش دما نشان داده است و به همین دلیل فصل سرما برای بیماران دیابتی نوعی خطر پنهان محسوب می‌شود.
 عضو انجمن سلطنتی بیولوژی انگلستان یادآور می‌شود که براساس آمار، بیشتر دیابتی‌های نوع اول متولدین فصول سرد سال هستند.
برای فرار از ابتلا به دیابت در سرما چه بخوریم؟
به طور کلی کاهش مصرف کربوهیدرات‌های ساده، قند وشکر و افزایش مصرف چربی‌های مفید مانند کره و روغن حیوانی در فصل زمستان می‌تواند اثر افزایش قند خون را به طور چشمگیری کاهش دهد.
نیکنامیان با بیان توصیه‌های بالا ادامه می‌دهد: خوردن ماهی‌های چرب مثل سالامون و غذاهای دریایی مثل میگو که دارای میزان بالای امگا 3 با منشأ حیوانی هستند در تثبیت انسولین و کنترل دیابت نوع 2 در فصول سرد سال برای بیماران دیابتی بسیار مفیدند؛ چراکه مصرف برخی غذاها در فصل سرما نتیجه منفی روی تغییرات قند خون می‌گذارد.
این بیولوژیست با تأیید مطلب فوق می‌افزاید: در فصل سرما برای کاهش خطر بیماران دیابتی در افزایش و تغییرات ناخودآگاهانه قند خون، مصرف قند، شکر، آب میوه، نوشابه، نان بدون سبوس و برنج باید به حداقل میزان ممکن برسد این مقدار تا 15 گرم در روز مجاز است، یعنی حداکثر میزان مصرف مواد قندی نباید بیش از 15 گرم در روز شود. افراد سالم با قند خون ناشتا به طور متعادل می‌توانند تا 30 گرم در روز از کربوهیدرات استفاده کنند.
البته نباید فراموش کرد که همزمان با کاهش مصرف مواد قندی، باید مصرف چربی‌های مفید و اشباع را افزایش داد. به همین دلیل است که اسکیموها ی ساکن قطب شمال چربی بسیاری در رژیم غذایی خود دارند و جزو سالم‌ترین انسان‌های جهان به شمار می‌آیند. او در پایان توصیه می‌کند: ورزش‌های بی‌هوازی در فصل زمستان موجب متعادل شدن متابولیسم و قند خون می‌شوند و برای بیماران دیابتی بسیار مفیدند، نوشیدن آب به میزان کافی و نوشیدن قهوه و چای سبز ارگانیک بخصوص همراه با لیموترش بسیار مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha