معاون فنی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از اجرای برنامه‌ای جدید برای کاهش خطر ابتلا به حملات مغزی و قلبی خبر داد.

آغاز غربالگری سکته‌های قلبی و مغزی سنین بالای 40 سال

سلامت نیوز:معاون فنی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از اجرای برنامه‌ای جدید برای کاهش خطر ابتلا به حملات مغزی و قلبی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر علیرضا مغیثی، در این خصوص اظهار کرد: برنامه جدید "خطرسنجی ابتلای فرد به حملات مغزی و قلبی کشنده و غیر کشنده در 10 سال آینده وی" اجرا می‌شود. براساس  احتمال خطر ابتلا به این دو بیماری در افراد، خدمات بعدی تعریف شده است.

وی افزود: بعد از ارزیابی خطر،  پزشک ارجاعات را ازخانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت دریافت می‌کند و خدمات مراقبتی پزشک در سطح یک، که پزشکان عمومی مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت شهری  و روستایی هستند، ارائه می‌شود. این اقدامات تا جایی ادامه دارد که خطر در فرد کاهش یابد.

معاون فنی دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر،  ادامه داد: این برنامه جزیی از طرح ایراپن است که طی آن برای تمام افراد بالای 40 سال، خطر 10 ساله بروز چهار بیماری اصلی  قلبی و عروقی، دیابت، آسم و بیماری‌های تنفسی پیش بینی می‌شود. با توجه به فاکتورهای مرتبط با بیماری‌ها مانند مصرف سیگار، الکل، تحرک ناکافی و مصرف غذای ناسالم، درصد خطری برای این افراد تعیین می‌شود و مطابق آن نیز اقداماتی برای بیمار انجام خواهد شد.

مغیثی در ادامه، درباره زمان اجرای سراسری برنامه ایراپن که این برنامه خطر سنجی نیز بخشی از آن است، اعلام کرد: در چهار شهرستان ارزیابی‌های اولیه صورت گرفته و بر اساس آن برنامه به کل کشور ابلاغ شده که به منزله اجرا است. در حال حاضر برنامه ایراپن در چهار شهرستان مراغه، نقده، بافت در کرمان و شهرضا  موفق بوده و گسترش تدریجی برای کل کشور مد نظر قرار داده شده‌ است.

وی همچنین به غربالگری سه سرطان دهانه رحم، پستان و روده بزرگ نیز در این طرح اشاره کرد و گفت: علت انتخاب این سه سرطان،  آسان بودن  پیشگیری از ابتلا به آنها است. در عین حال سرطان‌های دیگری هستند که ممکن است در برخی استان‌ها آمار بالاتری داشته باشند، ولی این ابلاغ صورت گرفته است که حداقل باید سه سرطان در مراکز غربالگری شوند. مثلا در استانی که آفتاب بالایی دارد و مردم بیشتر سرطان پوست را تجربه می‌کنند، پیگیری می‌کنیم و انتظار داریم که علاوه بر این سه مورد، این سرطان که خاص همان منطقه است، پیگیری و مراقبت شود.

مغیثی همچنین اضافه کرد: بیماری‌های غیر واگیر به صورت خاموش و کم کم خود را نشان می‌دهند و می‌توانند کشنده باشند. بهبود آن نیز همین سیر را طی می‌کند. به عنوان مثال اگر امروز سیگار ترک شود، حداقل چند سال طول می‌کشد تا نتیجه آن مشخص شود. در نتیجه نیاز است در کسانی که هنوز بیمار نشده‌اند، اصلاح شیوه زندگی صورت گیرد و از افراد  مبتلا نیز مراقبت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha