مدیر بین الملل سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: در هیچ جای دنیا، نیروهای کمک پرستاری نمی توانند جایگزین «بهیار» شوند.

هیچ جای دنیا «کمک پرستار» نمی تواند «بهیار» باشد

سلامت نیوز:مدیر بین الملل سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: در هیچ جای دنیا، نیروهای کمک پرستاری نمی توانند جایگزین «بهیار» شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،ابراهیم محمدی ، اظهارداشت: در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا، حرفه پرستاری دارای چهار رده مختلف است.

وی افزود: این ۴ رده پرستاری شامل کمک پرستار، بهیار، پرستار آکادمیک و پرستار آکادمیک پیشرفته است.

محمدی به جایگاه کمک پرستار اشاره کرد و گفت: بر اساس قوانین کشورها، دوره آموزشی کمک پرستاری بین ۶ ماه الی یک سال متغییر بوده و برای انجام کارهای اولیه بیمار آموزش می بینند.

وی ادامه داد: کمک پرستاران بعد از گذراندن آزمون صلاحیت حرفه ایی دارای شرح وظایفی هستند اما ۵ شرح وظیفه اصلی بر عهده دارند که عبارت است از؛ پخش و سرو غذا، حمام و کمک به تعویض لباس بیمار، مرتب کردن تخت و تمیز نگه داشتن اتاق بیمار، گرفتن علایم حیاتی روتین، آماده کردن تجهیزات پزشکی برای اقدامات توسط پرستاران و پزشکان و پاسخ به تماس ها برای کمک به وضعیت روحی و جسمی بیمار.

مدیر بین الملل سازمان نظام پرستاری کشور به شرح وظایف بهیار اشاره کرد و گفت: بر اساس قوانین کشورها بهیاران بعد از اخذ دیپلم بین یک تا دو سال در کالج های خصوصی یا دولتی و یا در مراکز فنی و حرفه ای آموزش دیده و بعد از اخذ تایید صلاحیت حرفه ایی با شرح وظایف از قبل تعیین شده مشغول به کار می شوند.

به گفته وی، دادن داروهای خوراکی و تزریقی، چارت تغییرات یا علائم در پرونده، گرفتن علایم حیاتی، پانسمان، سونداژ، مراقبت از بیمار ترکوستومی، مانیتور کردن بیمار، در صورت نیاز تماس باپزشک، مراقبت از استومی و...، از جمله شرح وظایف بهیار است.

محمدی تاکید کرد: هر دو رده بهیاری و کمک پرستاری می توانند در بیمارستان یا منزل یا کلینک های درمانی یا مطب پزشکان فعالیت داشته باشند. همچنین هر دو رده زیر نظر پرستار RN فعالیت داشته و ممکن است شرح وظایف آنان براساس نظر پرستار تغییراتی داشته باشد، اما قطعا می توان گفت هیچ جای دنیا کمک پرستاران، بهیار نیستند.

وی به شرح وظایف پرستار RN اشاره کرد و افزود: بر اساس قوانین کشورها، این رده از پرستاران دارای شرح وظایف متفاوتی هستند که معاینات بالینی و نظارت بر اجرای حسن انجام کار دیگر رده ها و آموزش از جمله شرح وظایف اصلی پرستار RN است.

محمدی به جایگاه «پرستار پیشرفته» در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: این رده از پرستاری که در اکثر کشورهای پیشرفته وجود دارد و مراحل اولیه آن در ایران در حال اجراست، به ویزیت بیماران، تجویز دارو، معرفی به پزشک متخصص و... می پردازد.

وی ادامه داد: از سال گذشته از طرف معاونت پرستاری وزارت بهداشت تربیت تعداد زیادی کمک پرستار در دستور کار قرار گرفت و هنوز شرح وظایف تایید شده برای آنان مشخص نشده و سئوالاتی در اذهان جامعه پرستاری به وجود آورد.

محمدی گفت: اگر هدف مطابقت رده های داخلی با کشورهای توسعه یافته است، کمک پرستاران جایگزین کدام رده داخلی خواهند شد، اگر جایگزین کمک بهیاران هستند، کمک بهیاران شاغل در بیمارستان ها که تعداد خیلی زیادی هستند چه آینده شغلی خواهند داشت. و اگر جایگزین بهیاران می شوند، برنامه آموزشی آنان و مدت زمان دوره قطعا مغایر با آموزش های بین المللی است.

مدیر بین الملل سازمان نظام پرستاری کشور، تاکید کرد: قطعا در هیچ جای دنیا آموزش بهیاری حذف نشده و نخواهد شد و یکی از دوره های مقبول در سایر کشورهاست، حال اگر هدف بین المللی شدن رده ها است، شرایطی برای بهیاران فراهم گردد که در رشته پرستاری ادامه تحصیل داده یا آزمون خاصی برای آنان تعریف و مدرکی برابر با LPN دریافت کنند.

وی افزود: ابهام در شرح وظایف و نام اختصاصی این دوره کمک پرستاری قطعا به تشنج در جامعه پرستاری ادامه خواهد داد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha