ئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با توجه به آغاز سفرهای تابستانی و علاقه عموم به مصرف محصولات لبنی سنتی و غیرپاستوریزه نسبت به انتقال تب مالت به عنوان یك بیماری عفونی جدی هشدار داد. تب مالت یک بیماری عفونی شایع محسوب می‌شود که مهمترین علت ابتلای انسان به این بیماری، مصرف محصولات لبنی و فرآورده‌های دامی سنتی و غیرپاستوریزه است به‌طوری که سالانه 13 هزار مورد ابتلا به تب مالت توسط وزارت بهداشت ثبت می‌شود که البته آمار واقعی چندین برابر این تعداد است.

تب مالت در كمین 13 هزار ایرانی /لبنیات پاستوریزه نشده همچنان خطر آفرین
البته آمار «محمدرضا شیرازی» كه روی عدد 13 هزار تاكید دارد تنها شامل بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی دولتی است و تعداد بیماران بخش خصوصی به دلیل فقدان نظام ثبت اضافه نشده است. شیرزادی در گفت‌وگو با مهر عامل 60 درصدی بیماری‌های عفونی در انسان‌ها را حیوانات می‌داند. او با بیان اینکه تب مالت همیشه در کشور وجود دارد ولی با نادیده گرفتن واکسیناسیون دام‌ها شیوع آن شدت می‌یابد، به شیوع بالای این بیماری در استان‌های دامپرور کشور همچون اصفهان، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی اشاره کرد و افزود: آمار از کار افتادگی ناشی از ابتلا به این بیماری بیش از میزان مرگ و میر آن است.در سال 87 حدود 17 هزار مورد ابتلا و در سال گذشته نیز 13 هزار مورد تب مالت در کشور ثبت شده است. گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که از میان یک‌هزار و 709 عامل بیماری زا، 832 عامل یعنی 49 درصد آنها از طریق حیوانات به انسان منتقل می‌شوند. این در حالی است که در ایران فرآورده‌های لبنی و گوشت آلوده، شایع ترین موادغذایی هستند که موجب ابتلای انسان به بیماری‌هایی نظیر تب مالت، سیاه زخم، بیماری‌های انگلی و... می‌شوند. «ثریا نواب پور» کارشناس صنعت شیر نیز با تاکید بر آلودگی شیر خام، از مصرف این نوع شیر و فرآورده‌های لبنی سنتی به عنوان مهم‌ترین علت ابتلا به تب مالت نام می‌برد و از مسئولان وزارت بهداشت درخواست می‌كند تا عرضه شیر خام در کشور را که به صورت فله‌ای به فروش می‌رسد ممنوع كند و متقاضیان تنها از محصولات صنعتی دارای استاندارهای بهداشتی استفاده کنند. او می‌گوید: بسیاری از شیرهای خام که به دلیل منطبق نبودن با استانداردها از سوی کارخانه‌ها برگشت می‌خورد توسط دامدار به صورت فله‌ای به فروش می‌رسد. به گفته
نواب پور، هرچند خریداران شیر خام را می‌جوشانند ولی شیر خام ممکن است دارای مواد افزودنی غیر قابل تشخیص برای مصرف کننده باشد. از طرف دیگر برخی محصولات مانند خامه‌های سنتی، کشک، ماست و سایر فرآورده‌های لبنی فله‌ای به دلیل پاستوریزه نبودن و امکان آلودگیهای میکروبی، سبب انتقال میکروب به مصرف کننده و بیماری مصرف کننده می‌شود. متاسفانه مردم با این تصور که تقلب در کارخانه‌ها صورت می‌گیرد، اعتماد بیشتری به محصولات فله‌ای داشته و فرآورده‌های لبنی را که عمل پاستوریزاسیون در آنها انجام نشده است به عنوان محصولات سنتی با اعتماد بیشتری مصرف می‌کنند. این در حالی است که از سال 1930 میلادی روش پاستوریزاسیون برای سالم سازی شیر در کشورهای صنعتی معمول شد و از آن به بعد عرضه شیر خام پیگرد قانونی دارد. اما متاسفانه در کشور همچنان شاهد عرضه شیر خام هستیم که این مسئله در شهرستانها بسیار بیشتر از تهران به چشم می‌خورد.
« ایرج خسرونیا»، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفت‌وگو با مهر از ورود دام‌های آلوده به کشور به عنوان یکی از علت‌های شیوع تب مالت در بعضی از مناطق کشور نام می‌برد ومی‌گوید: تب مالت در بعضی مناطق کشور مثل لرستان و استان‌های مرزی مشاهده می‌شود که دلیل آن آلوده بودن شیر و لبنیات دام‌های مبتلا به این بیماری است. او همچنین با اشاره به نگهداری تک مورد و انفرادی دام‌ها در برخی از روستاها و مناطق کشور می‌گوید: این دام‌ها اغلب واکسیناسیون نمی‌شوند و در نتیجه از طریق مصرف شیر و لبنیات آلوده این دام‌ها، بیماری به انسان منتقل می‌شود. کارشناسان سلامت، مصرف لبنیات غیرپاستوریزه را مهم‌ترین راه ابتلا به تب مالت عنوان می‌کنند و معتقدند با توجه به شروع فصل گرما و آغاز سفرهای تابستانی باید از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه به خصوص بستنی‌های سنتی و غیرپاستوریزه خودداری کرد. بیماری تب مالت به عنوان یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود و این بیماری از حیواناتی نظیر گاو، گوسفند یا بز آلوده به انسان انتقال پیدا می‌کند و انتقال انسان به انسان ندارد. تب مالت روی اعضای خون‌ساز بدن مانند مغز استخوان، گروه‌های لنفاوی، کبد و طحال تاثیر می‌گذارد. علائم این بیماری در تب مالت حاد به‌طور ناگهانی ظاهر می‌شود که شامل لرز، تب متناوب (تب و لرز) تعریق و خستگی است. تب مالت به سه نوع حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم می‌شود که در نوع حاد به‌طور ناگهانی بیمار دچار تب، لرز، درد عضلات و سردرد می‌شود و بعد از مدتی دردهای مفصلی هم به آنها اضافه می‌شود. در نوع مزمن، بیمار معمولا شبها عرق ‌ریزی و کاهش وزن دارد، بی‌اشتها می‌شود، کبد و طحالش بزرگ می‌شود و کمردرد و دردهای عضلانی پیدا می‌کند. تشخیص این بیماری به کمک آزمایش خون است. همچنین برای درمان این بیماری لازم است بیمارانی که یک هفته بیشتر تب آنها طول می‌کشد حتما برای بررسی تب مالت به پزشک مراجعه کند. افراد مبتلا تحت درمانهای دارویی قرار می‌گیرند و معمولا بهبود می‌یابند اما درمان آن به علت اینکه این باکتری داخل سلول زندگی می‌کند و آنتی‌بیوتیکها به راحتی داخل سلول نمی‌شوند طولانی است. لذا بیماران حداقل 6 تا هشت هفته درمان ضد میکروبی را با دو نوع دارو دنبال می‌‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha