طبق یک تحقیق جدید، نوزادان متولدشده با میزان ویتامین D پایین از احتمال بیشتر ابتلا به بیماری ام اس در سنین بالاتر مواجه هستند.

ارتباط کمبود ویتامین D و بروز علائم بیماری ام اس

سلامت نیوز:طبق یک تحقیق جدید، نوزادان متولدشده با میزان ویتامین D پایین از احتمال بیشتر ابتلا به بیماری ام اس در سنین بالاتر مواجه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، کمبود ویتامین D مشکلی شایع در بین جمعیت عمومی از جمله زنان باردار است.

دکتر نت مانک نیلسون، سرپرست تیم تحقیق از موسسه استاتنز سرم دانمارک، در این باره می گوید: «مطالعه ما اثبات نمی کند که افزایش میزان ویتامین D موجب کاهش ریسک ابتلا به ام اس می شود. مطالعات بیشتری برای اثبات یافته های ما نیاز است.»

به گفته محققان در حدود ۲.۵ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به ام اس هستند. این بیماری مزمن سیستم عصبی مرکزی از طریق اسیب به میلین که ماده چربی روکش کننده الیاف عصبی است شناخته می شود. علائم ام اس متفاوت بوده اما می تواند شامل مشکل در راه رفتن، خستگی، کرختی و مشکلات بینایی باشد.

اسناد و شواهد نشان می دهد کمبود ویتامین D در ابتلا به ام اس نقش دارد.

در این مطالعه محققان نمونه خون خشک شده و ذخیره شده در بیوبانک دانمارک را مورد بررسی قرار دادند. محققان تمامی کودکان دانمارکی متولدشده از ماه می سال ۱۹۸۱ را که تا سال ۲۰۱۲ مبتلا به ام اس شده بودند شناسایی کردند.

آنها نمونه خون ۵۲۱ فرد مبتلا به ام اس را با نمونه خون ۹۷۲ دانمارکی با جنسیت و سال تولد مشابه که سالم و بدون بیماری ام اس بودند مقایسه کردند.

محققان با تقسیم بندی نمونه های خون بر اساس غلظت ویتامین D دریافتند افراد دارای بالاترین میزان ویتامین D نصف افراد دارای کمترین میزان این ویتامین، در معرض احتمال ابتلا به ام اس قرار داشتند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha