شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 200327

در خلأ پوشش‌های ناقص و ضعیف بیمه‌ای برای خدمات دندانپزشکی، شرکت‌های شبه‌بیمه‌ای رشد کرده‌اندکه از سوی وزارت رفاه و وزارت بهداشت مورد تأیید نیستند.

دندان‌ها گرفتار خرابی بیمه

سلامت نیوز: در خلأ پوشش‌های ناقص و ضعیف بیمه‌ای برای خدمات دندانپزشکی، شرکت‌های شبه‌بیمه‌ای رشد کرده‌اندکه از سوی وزارت رفاه و وزارت بهداشت مورد تأیید نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، این شركت‌ها با وعده‌هایی از قبیل تخفیف تا 90درصد اقدام به صدور كارت و دفترچه خدمات درمانی و دندانپزشكی می‌كنند؛ درحالی‌كه خدمات ارائه شده، به‌زعم مسئولان را تحت‌پوشش قرار می‌دهند.

دبیر شورای سلامت دهان وزارت بهداشت با تشریح پشت پرده تماس‌های تلفنی برای تخفیف‌های ویژه خدمات دندانپزشكی گفت: فعالیت شركت‌های شبه‌بیمه‌ای خدمات دندانپزشكی مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و مردم فریب ارائه تخفیف برای دریافت خدمات دندانپزشكی را نخورند. فعالیت‌های برخی از شركت‌های شبه‌بیمه‌ای كه با تماس با هموطنان، خود را به‌عنوان نمایندگان وزارت بهداشت و یا رفاه معرفی می‌كنند نوعی فریبكاری بوده و به هیچ عنوان وجاهت قانونی ندارد و مورد تأیید وزارت بهداشت نیست.

سعید عسگری ادامه داد: این شركت‌ها با استفاده از روش‌های گوناگون تبلیغی و حتی تهدید به جریمه كردن افراد درصورت عدم‌عضویت، ارقامی را به‌عنوان حق عضویت از مردمی كه اطلاعی از موضوع ندارند، دریافت می‌كنند كه این كار محمل قانونی نداشته و مردم نباید فریب این تبلیغات را بخورند. برخی از شركت‌های ارائه خدمات دندانپزشكی با فریب و سوءاستفاده از ناآگاهی عمومی، بدون داشتن سرمایه لازم برای یك شركت بیمه‌ای، بدون تعهد ریسك، بدون انجام فرایندهای بیمه‌گری خرید خدمات شامل مقومی، رسیدگی به اسناد و پرداخت هزینه خدمات و نیز بدون نظارت مؤثر بر مراكز درمانی و از همه مهم‌تر با تعرفه‌‌‌گذاری غیرقانونی، بازار ارائه خدمات دندانپزشكی را تحت‌تأثیر مخرب قرار می‌دهند.

یكی از اصلی‌ترین روش‌هایی كه این شركت‌ها با آن مردم را به‌خود جذب می‌كنند، وعده ارائه تخفیف‌های كلان است. به‌گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت معمولاً تعرفه‌های این شركت‌ها از ارقام جاری بسیار بالاتر است، اما بر مبنای همین ارقام گزاف غیرمصوب، شركت‌های مذكور اقدام به ارائه تخفیفات به جمعیت تحت پوشش حتی تا 60درصد مبلغ اعلامی می‌كنند كه نهایتا در برخی از موارد متأسفانه حتی بعد از ارائه تخفیفات، رقم ماخوذه از بیماران از تعرفه‌های قانونی بالاتر است.

این شركت‌ها همچنین در قبال معرفی تعداد زیادی بیمار، به افراد تخفیف می‌دهند ولی تخفیف ارائه‌شده از جانب مراكز ارائه‌دهنده خدمت صورت می‌گیرد و شركت‌های مذكور برخلاف بیمه‌ها، مابه‌التفاوت هزینه را به مراكز درمانی پرداخت نمی‌كنند. سعید عسگری درباره نتیجه این روش گفت: این امر می‌تواند منجر به كاهش كیفیت ارائه خدمات توسط مراكز درمانی به مردم شود. البته با چنین مداخلات سودجویانه، نهایتاً مردم بهره‌ای از ارائه اینگونه خدمات نبرده و در واقع این افراد فریب خورده‌اند؛ بنابراین متضرر شده و سرمایه چنین شركت‌هایی را تأمین می‌كنند. رشد قارچ‌گونه شركت‌های شبه‌بیمه‌ای برای خدمات‌گران دندانپزشكی زمانی گسترش می‌یابد كه مردم از سطح پوشش بیمه‌های درمانی پایه و تكمیلی خود ناامید می‌شوند. به‌گفته محمدحسین قربانی نایب‌رئیس كمیسیون بهداشت مجلس، بیمه‌ها رمقی برای پوشش خدمات دندانپزشكی ندارند. به همین جهت است كه خدمات دندانپزشكی از حمایت‌های بیمه‌ای بی‌نصیب مانده است.

وی به ایسنا گفت: واقعیت آن است كه بیمه سلامت حدود 8هزار میلیارد تومان به مراكز درمانی بدهی دارد و قادر نیست خدمات جدیدی را تحت پوشش قرار دهد. در این شرایط نمی‌توان امید داشت كه حتی بیمه‌ها در سال96 نیز تعهدات پوشش‌دهی برای خدمت دندانپزشكی را عملیاتی كنند. نایب‌رئیس كمیسیون بهداشت گفت: حوزه دندانپزشكی جزو نیازمندی‌های جامعه است اما با توجه به هزینه‌های بالای آن نتوانستیم خدمات خوبی را در این عرصه ارائه دهیم. حال امیدواریم با تقویت بیمه‌ها بتوانیم گام‌های اثربخشی در این بخش برداریم.

    بیمه نیست؛ دندان خراب را بكشید!

هزینه‌های سرسام‌آور دندانپزشكی در ایران شاید شبیه كشورهای دیگر باشد، اما پوشش‌های بیمه‌ای مردم را ناچار به كشیدن دندان می‌كند چرا كه یا ارزان‌‌ترین روش است یا پوشش بیمه‌ای رایگانی دارد. این در حالی است كه آمارهای مسئولان نشان می‌دهد كه «تمام افراد بالغ ایرانی، بالای 12دندان كشیده شده یا پوسیده یا قبلاً پر شده دارند» و حداقل سالی 2میلیون دندان فقط در مراكز دانشگاهی و دولتی كشیده می‌شود. در شرایطی كه فرهنگسازی برای پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان به كندی پیش می‌رود، گسترش خدمات دندانپزشكی تحت پوشش بیمه‌های پایه به‌نظر یك ضرورت می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha