یشترشدن تعداد معتادان و به‌طور خاص، معتادانی كه معتاد پرخطر نامیده می‌شوند، مسئله‌ای است كه باعث شده تا نهادهای مختلف برای حل این مشكل چاره اندیشی كنند. هر چند با حجم افزایش اعتیاد در سطح جامعه ایران این راهكارها،كمتر راه به جایی می‌برند،اما در هر حال از وجود نداشتن هیچ راه حلی بهتر است.

افزایش كمپ‌های درمان اجباری معتادان پرخطر
به گزارش سلامت نیوز ، قائم‌ مقام دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: «توسعه كمپ‌های اختصاصی درمان اجباری معتادان پرخطر برای كاهش بیماری‌ها كه تهدیدی برای خانواده این معتادان محسوب می‌شود در دستور كار است.
در حال حاضر مسئله‌ای كه موجب نگرانی در كشور شده است آفتی است كه در افغانستان آمده است. آفت باعث شده تولید 50 درصد مزارع افغانستان از بین برود یعنی محصول كشاورز كم شود و قیمت تریاك بالا برود و به‌دنبال آن تریاك انبارشده جایگزین شده و كار به جایی رسید كه الان قیمت 40 تا 60 دلاری تریاك به
130 دلار رسیده است. در واقع در شرایط جدید مافیای مواد مخدر ضرری نكرده است اما ضرر به حوزه مصرف می‌آید یعنی كسی كه مبتلا به مصرف تریاك بوده است الان باید تریاك را با سه برابر قیمت بخرد و چون پول ندارد مجبور می‌شود به جای استنشاق و تدخین تریاك، به سمت تزریق برود و ما این خطر را احساس می‌كنیم.»
طاها طاهری ادامه می‌دهد: «در گذشته هم،وقتی قیمت مواد مخدر بالا رفته است تزریق آن بیشتر شده است. به همین دلیل باید تمام مراكز درمانی را آماده كنیم كه وقتی این شرایط ایجاد شد معتاد قبل از اینكه به سمت تزریق برود به سمت درمان سوق دهیم و به نوعی تهدید را به فرصت تبدیل كنیم و توسعه بخش درمان از برنامه‌های اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر است كه با شرایط ایجادشده آن را جزو اولویت‌هایمان قرار داده‌ایم. در حال حاضر در تمام مراكز دانشگاهی علوم پزشكی كشور مراكز درمانی داریم البته در كنار آن باید بخش‌های خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد را فعال كنیم. برای درمان اجباری باید كمپ اختصاصی ایجاد كنیم كه در تهران شروع كردیم و تا چند روز پیش 400 نفر را پذیرش كردیم و تا دو هزار نفر سقف پذیرش داریم.»
او به نكات جالب تر ی هم اشاره می‌كند: «كلانشهرهای پرخطر را در دستور كار قرار دادیم كه استانداران موظف شدند این مراكز درمان اجباری را با در اختیار قراردادن تسهیلات لازم برای ایجاد كمپ درمان اجباری ایجاد و تقویت كنند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha