در حالی که کم توجهی برخی از صاحبان صنایع به محیط زیست در آذربایجان غربی همچنان ادامه دارد، جاری شدن پساب های تصفیه نشده صنعتی در حاشیه دریاچه ارومیه آلودگی های زیست محیطی را در سال های اخیر به دنبال داشته است؛ آلودگی هایی که در سال گذشته به مرگ هزاران پرنده منجر شد و اکنون به واسطه نگرانی و پیگیری های مسئولان امر، پای مراجع قضایی را به میان کشیده است.

پساب تصفیه نشده عارضه زیست محیطی دریاچه ارومیه

سلامت نیوز: در حالی که کم توجهی برخی از صاحبان صنایع به محیط زیست در آذربایجان غربی همچنان ادامه دارد، جاری شدن پساب های تصفیه نشده صنعتی در حاشیه دریاچه ارومیه آلودگی های زیست محیطی را در سال های اخیر به دنبال داشته است؛ آلودگی هایی که در سال گذشته به مرگ هزاران پرنده منجر شد و اکنون به واسطه نگرانی و پیگیری های مسئولان امر، پای مراجع قضایی را به میان کشیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،رفع بحران کم آبی دریاچه ارومیه موضوعی است که در سه سال اخیر مردم و دولتمردان تدبیر و امید را با 26 مصوبه برای رفع این مشکل، درگیر موضوع کرده که یکی از این مصوبه ها رهاسازی فاضلاب های تصفیه شده شهری و واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی به دریاچه است.

این در حالی است که به گفته مسئولان، مجوز ورود پساب های شهری و صنعتی به دریاچه ارومیه با قید  تصفیه شده  صادر شده است اما به عقیده کارشناسان محیط زیست آذربایجان غربی آلودگی دریاچه و نیز مناطق اطراف شهرک صنعتی این شهر هم اکنون موضوعی است که در زمینه پساب های تصفیه نشده مطرح است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با تاکید بر صدور مجوز ورود و رهاسازی پساب های شهری و صنعتی به دریاچه ارومیه با قید  تصفیه شده ، گفت: فاضلاب شهری ارومیه پس از جمع آوری و تصفیه در تصفیه خانه پیشرفته فاضلاب به دریاچه ارومیه هدایت می شود.


پرویز آراسته با اشاره به اینکه ظرفیت این تصفیه خانه در برخی مواقع کمتر از میزان فاضلاب ورودی است، گفت: در زمان بارندگی و ورود روان آب های شهری به شبکه جمع آوری فاضلاب، قسمتی از آن در محل تصفیه خانه و بعد از تصفیه اولیه به صورت شریان سازی تخلیه و به حاشیه دریاچه ارومیه ریخته می شود.
وی ادامه داد: در سال های اخیر به علت پس روی آب دریاچه، این پساب دیگر به بستر اصلی دریاچه نمی رسد و سبب ایجاد زیستگاه پرندگان شده است.
آراسته افزود: در این منطقه 2 شهرک صنعتی نیز وجود دارد که حجم پساب آنها نسبت به فاضلاب شهری کمتر بوده و هر 2 شهرک دارای تصفیه خانه فاضلاب صنعتی است.


وی ادامه داد: قسمتی از فاضلاب شهرک صنعتی فاز 2 به علت داشتن معارض ملکی به تصفیه خانه فاضلاب هدایت نشده و به صورت خام از طریق نهرها به حاشیه دریاچه ارومیه منتقل می شود.


مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه موضوع در دادگستری استان مطرح و پرونده های قضایی در این خصوص برای شرکت های آب و فاضلاب شهری و شهرک های صنعتی استان تشکیل شده است، گفت: رفع این مشکل از طریق مراجع قضائی در حال پیگیری است.
رئیس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز گفت: روزانه یک هزار و 500 مترمکعب پساب صنعتی و 110 تا 120 هزار مترمکعب فاضلاب خانگی در ارومیه تولید می شود.


سعید موسوی اظهار کرد: پساب های صنعتی با اینکه در حوزه پارک ملی بسیار اندک است اما بار آلودگی آنها 10 برابر بیشتر از فاضلاب های خانگی است.
وی افزود: هم اکنون پساب های موجود اعم از انسانی و صنعتی توسط نهر قوپی  در این ناحیه به روضه چای یا همان ودوخ بوغان  ریخته و از طریق این رودخانه به حاشیه دریاچه ارومیه منتقل می شود.


موسوی اضافه کرد: بر اساس نمونه برداری های ماهانه، 70 تا 80 درصد از فاضلاب های شهری کاملا تصفیه شده و بخشی از آن در حدود 30 تا 40 هزار مترمکعب، به صورت خام رهاسازی می شود.


وی بیان کرد: آلودگی مناطق حاشیه ای دریاچه ارومیه که چندین روستا را نیز در بر می گیرد، به واسطه رهاسازی فاضلاب های شهری و روستایی صورت می گیرد.


موسوی با اشاره به اینکه در سال های اخیر مناطقی که این پساب ها در آن سرازیر می شوند به زیستگاهی برای پرندگان تبدیل شده است، اظهار کرد: پرندگان تا حدودی به این شرایط عادت کرده اند و امسال در این ناحیه شاهد مرگ و میری پرندگان نبوده ایم.


به گفته رئیس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، در این زمینه راهکارهایی به شرکت آب و فاضلاب و شهرک های صنعتی ارائه شده است که باید نسبت به اجرای آنها اهتمام کنند.


احسان جوی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی نیز در این باره به گفت: شهرک صنعتی فاز یک از سال های گذشته به تصفیه خانه مجهز شده است و پساب تصفیه خانه ها توسط آزمایشگاه معتمد محیط زیست بررسی می شود.


وی اظهارکرد: خروجی تصفیه خانه ها در شهرک صنعتی فاز یک ارومیه استاندارد لازم برای تخلیه پساب را دارند.
وی با بیان اینکه برخی از واحدهای صنعتی استاندارد لازم برای اتصال به تصفیه خانه فاضلاب را ندارند، گفت: این واحدهای صنعتی با اتصال فاضلاب خود به سیستم شهرک های صنعتی شوک بزرگی را به این مجموعه وارد می کنند.


جوی ادامه داد: برخی از واحدهای صنعتی، فاضلاب خود را بدون تصفیه در محیط رها می کنند و با این کار خود موجب ایجاد مشکلات زیست محیطی می شوند.


در حالی بازچرخانی آب به دلیل منابع محدود آن به عنوان اقدامی اساسی در جلوگیری از بیابان زایی در دنیا مورد استفاده است که در سال گذشته و به دلیل بالا رفتن برخی سموم در بستر حاشیه دریاچه ارومیه و محل تخلیه پساب های شهرک های صنعتی و فاضلاب شهری بیش از 2 هزار پرنده در محل تخلیه تلف شد و زنگ خطر را برای مسئولان چه در زمینه زندگی حیات وحش و چه در زمینه محیط زیست انسانی به صدا در آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha