براساس مطالعه ای اروپایی، به نظر می رسد افرادی که ویتامین ب زیادی در خون خود دارند حتی اگر سیگاری باشند هم کمتر با خطر ابتلا به سرطان ریه مواجه هستند.

ویتامین ب خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد
به گزارش سلامت نیوز ، مطالعه بر 400 هزار نفر نشان داد که میزان بالای ویتامین ب 6 و آمینو اسید متیونین این خطر را به نصف رساند.

این مواد به طور طبیعی در آجیل، ماهی و گوشت قرمز یافت می شود یا می توان آنها را به صورت قرص مصرف کرد.

اما کارشناسان به نشریه "انجمن پزشکی آمریکا" گفتند که ترک سیگار همچنان موثرترین راه برای کاهش خطر سرطان ریه است.

به علاوه آنها می گویند هنوز زود است که بتوان با قاطعیت گفت مصرف ویتامین باعث محافظت بیشتر در برابر سرطان می شود، چرا که میزان بالاتر ویتامین در بدن می تواند ناشی از سبک سالم تر زندگی باشد که در کاهش سرطان موثر است.

صندوق جهانی تحقیقات سرطان (WCRF) که در این تحقیقات تازه شرکت داشته است می گوید که مطالعات بیشتری لازم است تا دانشمندان بتوانند با اطمینان درباره ارتباط میزان بالای وبتامین ب و کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه و علت آن نظر دهند.

رژیم غذایی سالم

دکتر پاناگیوتا میترو از این گروه گفت: "این یافته ها واقعا مهیج است زیرا برای درک فرآیند سرطان ریه اهمیت دارد و می تواند دارای پیامدهایی برای جلوگیری از این بیماری باشد."

"اما با وجود اهمیت این مطالعه، لازم است این پیام به سیگاری ها رسانده شود که مصرف بیشتر ویتامین های ب را هرگز نباید جایگزین ترک سیگار کرد."

خانم میترو افزود با این حال این مطالعه می تواند به معنی آن باشد که سیگاری های سابق و کسانی که هرگز سیگار نکشیده اند می توانند کاری مثبت برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه انجام دهند.

در این مطالعه تقریبا 400 هزار نفر از ده کشور اروپایی طی هشت سال مورد بررسی قرار گرفتند.

اینها شامل افرادی سیگاری، سیگاری های سابق و کسانی می شد که هرگز سیگار نکشیده اند.

به نظر می رسد افرادی که میزان ویتامین ب 6 و متیونین خون آنها بالاتر بود - صرف نظر از اینکه به کدام گروه تعلق داشتند - کمتر با خطر سرطان ریه روبرو بودند.

در طول دوره مطالعه تعداد خیلی کمتری از این افراد در مقایسه با کسانی که کمترین میزان از این مواد در خونشان بود، تومور ریه در آوردند - یعنی 129 نفر در برابر 408 نفر از مجموع 899 مورد سرطان.

دکتر پل برنان محقق اصلی این مطالعه از سازمان بین المللی تحقیقات سرطان گفت: "اگر تحقیقات بیشتر یافته های ما را تایید کند، قدم بعدی شناسایی میزان ویتامین ب در بدن برای کاهش خطر سرطان است."

دکتر جوانا اوئنز از مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا گفت: "هرچند این مطالعه حاکی از ارتباطی میان میزان ویتامین ب در خون و کاهش خطر سرطان است، این ثابت نمی کند که ویتامین ب مستقیما می تواند در برابر سرطان از بدن محافظت کند."

"میزان ویتامین ب ممکن است در افرادی که به طور کلی رژیم غذایی سالمی دارند بالاتر باشد و این به خودی خود می تواند خطر سرطان را کاهش دهد."

"مهمترین راه جلوگیری از سرطان ریه ترک سیگار است. هیچ مقداری از ویتامین ها نمی تواند خطر ناشی از سیگار را خنثی کند."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha