شاید در زندگی واقعی چیزی به نام سرچشمه زندگی وجود نداشته باشد اما با کشیدن عضلات درست می توانید چنین تاثیری را خود بسازید. از این حرکات یوگا برای افزایش جریان خون، بهبود گوارش، کاهش استرس و کاهش سن بدن خود استفاده کنید.

عکس/با این حرکات یوگا خود را جوان نگه دارید

سلامت نیوز: شاید در زندگی واقعی چیزی به نام سرچشمه زندگی وجود نداشته باشد اما با کشیدن عضلات درست می توانید چنین تاثیری را خود بسازید. از این حرکات یوگا برای افزایش جریان خون، بهبود گوارش، کاهش استرس و کاهش سن بدن خود استفاده کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، مربیان یوگا به این حرکت سرچشمه زندگی می گویند. این حرکت باعث کشش قدرتی عضلات چهار سر و همچنین افزایش انعطاف پذیری در ستون فقرات، زانو و ران ها می شود.


یوگا و جوانی
در حالی که زانو زده اید و پاشنه پاها به ران هایتان چسبیده حرکت را شروع کنید. یک پا را مستقیم به طرف جلو خود باز کنید و بکشید و پای دیگر را آرام به کنار بیاورید طوری که باسنتان بتواند روی زمین استراحت کند و پاشنه پا نیز کنار ران قرار بگیرد.

به آرامی کمر خود را به سمت زمین نزدیک کنید دست های خود را در صورت نیاز به سمت خارج ببرید. ابتدا آرانج ها را پایین بیاورید، سپس اگر احساس راحتی داشتید پشت گردن را پایین ببرید. اگر هر گونه ناراحتی دارید هیچ ایرادی ندارد که زیر کمر خود بالش یا کوسن قرار دهید. به خاطر داشته باشید: کشش وقتی حسی آرامش بخش داشته باشد خوب است اگر دردی تیز حس کنید بد است.

دست ها را آرام در دو سمت خود استراحت دهید. به صورت پیوسته ۵ تا ۱۰ مرتبه نفس بکشید. برای آزد کردن خود آرنج ها را به طرف پایین خود خم کنید و از دست ها برای بالا آوردن کمر و گردن استفاده کنید. به حالت نشسته بازگردید و حرکت را برای سمت دیگر بدن تکرار کنید.

یوگا و جوانی


حرکتی عالی برای ورزشکاران این حرکت باعث کشش کشاله ران، داخل ران ها و زانو ها می شود که ممکن است به خاطر دویدن، دوچرخه سواری و حتی نشستن روی صندلی گرفته شوند. این حرکت باعث تحریک جریان خون در بسیاری از ارگان های داخلی بدن از جمله قلب، مسیر گوارشی، کلیه ها و دیگر ارگان های شکمی می شود. این حرکت یوگا همچنین برای مقابله با خستگی و اضطراب بسیار سودمند است.

برای شروع روی زمین بنشینید و پاها را جلو خود قرار دهید و دست ها را روی پهلو ها بگذارید. زانوها را خم کنید و کف پاها را روی هم قرار دهید و سپس به آرامی زانو ها را به دو سمت خود ببرید، ران ها را باز کنید. استخوان نشیمنگاه را روی زمین و ستون فقرات را صاف نگه دارید. نباید تعادل میان تنه را از دست دهید چون باعث می شود فشار اضافی روی کمر وارد شود.

پا یا انگشتان پا را نگه دارید و بدون فشار آوردن به زانوها اجازه دهید در دو سمت بدنتان به حالت استراحت قرار گیرند. نفس بکشید و ۵ تا ۱۰ مرتبه تنفس را تکرار کنید. برای کشش بیشتر می توانید از ران ها به سمت جلو خم شوید، ستون فقرات را صاف و چانه را در حالت خنثی نگه دارید.

یوگا و جوانی


نکته: اگر از ناحیه مچ دست، گردن یا شانه دچار آسیب دیدگی هستید این حرکت را انجام ندهید.

یادتان می آید وقتی بچه بودیم به این شکل مانند خرچنگ ها حرکت می کردیم؟ این حرکت که شانه ها و قفسه سینه تان را می کشد راهی عالی است برای بازگرداندن تعادل بدن بعد از یک روز طولانی نشستن پشت میز یا پشت فرمان ماشین. این حرکت همچنین می تواند درد ناشی از انجام ورزش هایی مانند دوچرخه سواری و شنا را کاهش دهد و به بدنتان انرژی بدهد تا با خستگی و استرس مقابله کند.

در حالت نشسته حرکت را شروع کنید زانوها را خم و کف پاها را روی زمین قرار دهید و کف دست ها را نیز در دوسمت خود پشت ران ها قرار دهید. کف دست ها را به طرف زمین فشار دهید و نوک انگشتان نیز به سمت ران ها باشد.

نفس خود را به طرف داخل بکشید و سپس دست ها و پاها را محکم فشار دهید ران ها و قلتان را به سمت بالا بیاورید. از طریق پاها فشار بیاورید، پاها را فعال نگه دارید اما اجازه دهید پایین تنه راحت باشد. اگر این حالت برایتان راحت است، به آرامی سر خود را به عقب ببرید و ۵ تا ۱۰ مرتبه نفس بکشید. اگر به کشش بیشتری نیاز داشتید، می توانید به جای اینکه پاها را خم کنید در جلو خود صاف روی زمین قرار دهید.

یوگا و جوانی


اگر در کلاس های یوگا شرکت کرده باشید، ویدئوهای ورزشی دیده باشید یا روی زمین زندگی کنید! حتما با این حرکت آشنا هستید. این حرکت یکی از حرکات اصلی در یوگا است و برای کاهش استرس، سردرد و درمان بی خوابی مزایای فراوانی دارد. این حرکت همچنین می تواند به کمر درد و گوارش نیز کمک کند.

به حالت میز بروید یعنی دست ها درست زیر شانه ها و زانوها درست زیر ران ها. انگشتان پا را جمع کنید و ران و باسن را به طرف بالا بفرستید. با بدن خود یک V برعکس بسازید. گردن خود را در حالت استراحت قرار دهید، طوری که گوش ها در کنار عضلات دو سر قرار بگیرد. مواظب باشید که شانه های خود را بیش از حد نکشید.

سپس پاشنه های پا را به سمت زمین بکشید استخوان ران را عقب و ستون فقرات را بکشید. اشکالی ندارد اگر پاشنه های پای شما به زمین برخورد نکند. برای افراد مبتدی یا ورزشکارانی که دچار گرفتگی همسترینگ شده اند ممکن است رساندن پاشنه پا به زمین کمی زمان ببرد.

این حالت را به مدت ۵ تا ۱۰ مرتبه نفس کشیدن نگه دارید. برای اینکه از این حالت خارج شوید، زانوها را خم کنید و به حالت ابتدایی باز گردید.

یوگا و جوانی


نکته: اگر کمر درد جدی دارید از انجام این حرکت پرهیز کنید.

این حرکت باعث کشش عمیق در عضلات چهار سر و همچنین مچ پا، شکم، قفسه سینه و گلو می شود. این حرکت عضلات کمرتان را قدرت می بخشد و ارگان های قسمت شکمی را که به گوارش کمک می کنند تقویت می کند.

این حرکت همچنین برای حالت بدن، خستگی، اضطراب و گرفتگی های عضلات مناسب است. می تواند انرژی بخش نیز باشد، بنابراین اگر از بی خوابی رنج می برید این حرکت را آخر شب انجام ندهید.

به حالت زانو زده حرکت را شروع کنید زانوها را به عرض ران ها باز کنید و استخوان ران عمود بر زمین باشد. بالای پاها و ساق پاها را سفت روی زمین فشار دهید دست ها را روی پایین کمر قرار دهید درست بالای باسن. قفسه سینه خود را به طرف بالا بکشید و به آرامی سر خود را به طرف عقب خم کنید طوری که جلو گلو کشیده شود. اگر تا هینجا حس می کنید کشش کافی است متوقف شوید.

اگر حس می کنید به کشش بیشتری احتیاج دارید، با احتیاط دست ها را از پایین کمر به طرف پاشنه ها ببرید و بدون اینکه پایین کمر را تغییر دهید به طرف عقب بیشتر خم شوید. می توانید این کار را با خم کردن انگشتان پا یا به صورت صاف انجام دهید. کشش بستگی به میزان انعطاف در ستون فقراتتان دارد. به مدت ۵ تا ۱۰ مرتبه تنفس در این حالت باقی بمانید.

برای پایان دادن به حرکت دوباره بالا بیایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha