اگر به سایر قوانین مالی از جمله دستورالعمل پرداخت مهریه ی بانوان که از سوی قوه. ی قضاییه تدوین شده است هم توجه کنیم، لحاظ کردن تورم سالانه الزامی است. لذا پرستاران تأمین اجتماعی با گذشت چندین سال و عدم وصول مطالبات خود، خواهان ورود مقامات مسئول دیوان عدالت اداری به حل این مشکل هستند، چون از پاسخگویی مسئولان سازمان تأمین اجتماعی ناامید شده اند و به درخواستهای متعدد ایشان در جهت ملاقات نمایندگان آنها با مقامات درجه اول این سازمان تاکنون توجهی صورت نگرفته است.

نا امیدی پرستاران از پاسخگویی مسئولان تامین اجتماعی/ دیوان عدالت اداری برای حل مشکلات ورود کند

سلامت نیوز:یکی از پرستاران در قالب یادداشتی در خصوص پرداخت مطالبات قانونی پرستاران در تأمین اجتماعی و استفاده ی یک جانبه از قانون نوشت:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پایگاه خبری نظام پرستاری تهران، متن کامل یادداشت به شرح ذیل است:

با اجرای طرح تحول سلامت از اواسط سال ۹۳ ، افزایش تعرفه های خدمات پزشکی و در کنار آن کاهش ظاهری پرداختی از جیب مردم و بیمه شدگان، اشتیاق مراجعه به بیمارستان ها و مراکز درمانی در میان مردم، نیز افزایش یافت.

اما ارائه دهندگان خدمت که قسمت اعظم آن نیروهای غیر پزشک و بخصوص پرستاران، که بیشترین فشار کاری ناشی از طرح تحول سلامت بر روی دوش آنان است ، چنان که باید و شاید در این طرح مورد توجه قرار نگرفته اند.

در این میان علاوه بر پرستاران بخش دولتی و خصوصی و نظامی، پرستاران شاغل در مراکز درمانی تأمین اجتماعی نیز مورد کم لطفی قرار گرفته اند.

گرچه با اجرای طرح تحول سلامت مسئولین این سازمان قول افزایش کارانه به تناسب افزایش کارانه ی سایر اعضای تیم درمان را به پرستاران داده بودند، اما در عمل کارانه ای که با نام جدید انگیزشی به پرستاران پرداخت می شود با قبل تفاوت چندانی نداشته است. و آن هم هر روز آیتم هایش با شرط و شروط فراوان، همراه بوده و مانند اهرمی برای قبول کار بیشتر و تلاش بیشتر از سوی پرستاران و جبران کمبود نیرو و پوشش حجم بیشتر مراجعات مردمی، مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

از سوی دیگر قانون ارتقاء بهره وری که از بهمن سال ۸۸ برای کلیه ی مراکز درمانی و بیمارستان ها لازم الاجرا بود در سازمان تأمین اجتماعی با تاخیر ۳ ساله در حال اجراست و پرستاران براساس آیین نامه ی اجرایی این قانون خواستار پرداخت معوقات ناشی از تأخیر اجرای ان شدند که از سوی سازمان تامین اجتماعی مورد قبول واقع نشد و تعدادی از پرستاران با مراجعه و طرح شکایت در دیوان عدالت اداری مراحل طولانی دادرسی را طی کرده و نهایتاً موفق به دریافت حکم به اجرای خواسته ی خود در خصوص پرداخت معوقات این قانون، شدند که باز هم در مرحله ی اول با مخالفت و مقاومت مسئولان سازمان تامین اجتماعی، مواجه شد. که البته با پیگیری های بعدی احکام قطعی و لزوم به اجرای آن از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده است. اکنون نیز در مرحله ی اجرا شاهد سرسختی و پرداختهای ناقص از سوی این سازمان به پرستاران هستیم.

بنا به گزارشات رسیده اعمال سلیقه ی شخصی و نبود رویه ی واحد در پرداخت معوقات پرستاران بوضوح مشاهده شده است.

طی این فرآیند، پرداخت معوقات که با تأخیر چندین ساله یعنی از بهمن سال ۸۸ تا بهمن سال ۹۱ را شامل می شود بر اساس سقف اضافه کاری آن سالهاست که ممکن است به تعدادی از پرستاران که در آن زمان به دلیل کمبود نیرو سفف اضافه کار را آمده باشند نتوانند مبلغی پرداخت نمایند که ابن شیوه در مغایرت کامل با متن دادنامه ی دیوان عدالت اداری است.

نکته ی دیگر محاسبه و پرداخت این معوقات با احکام حقوقی سال ۸۸ تا ۹۱ می باشد که باز هم به علت لحاظ نشدن قوانین و بخشنامه های جاری که افزایش حقوق بر اساس تورم سالانه است جای بحث دارد. به گفته ی پرستاران، سازمان تأمین اجتماعی مطالباتی که خودش از پرسنل دارد را به حکم حقوقی و ارزش ریالی روز دریافت می کنند. که از آن میان می توان به بیمه ی مدت سربازی و بیمه ی مدت طرح نیروی انسانی و دریافت سود ناشی از تأخیر اقساط وام بانک رفاه و موسسات اعتباری وابسته به این سازمان، اشاره کرد.

در عین حال کارکنان میتوانند هر ۵ سال مانده ی مرخصی استحقاقی خود را با آخرین حکم حقوقی خود و به قیمت روز باز خرید کنند.

اگر به سایر قوانین مالی از جمله دستورالعمل پرداخت مهریه  ی بانوان که از سوی قوه. ی قضاییه تدوین شده است هم توجه کنیم، لحاظ کردن تورم سالانه الزامی است. لذا پرستاران تأمین اجتماعی با گذشت چندین سال و عدم وصول مطالبات خود، خواهان ورود مقامات مسئول دیوان عدالت اداری به حل این مشکل هستند، چون از پاسخگویی مسئولان سازمان تأمین اجتماعی ناامید شده اند و به درخواستهای متعدد ایشان در جهت ملاقات نمایندگان آنها با مقامات درجه اول این سازمان تاکنون توجهی صورت نگرفته است.

نکته ی قابل توجه دیگر اینکه کادر پرستاری به علت عدم وجود انگیزه ی کافی و نبود جاذبه ی شغلی پیوسته به دنبال خروج هر چه سریعتر از سیستم پرستاری هستند به گونه ای که علاوه بر مهاجرت به کشورهای خارجی، استفاده از مزایای بازنشستگی پیش از موعد و با مزایای کمتر را دنبال می کنند و حاضرند به محض رسیدن به سابقه ی ۲۰ سال بازنشست شوند اما سایر تیم درمان که منافع و در آمد بالا و تضمین شده دارند به هیچ وجه تا آخرین دقیقه ی شرایط سنی و سوابق حاضر به دور شدن از کارشان نیستند و حتی سوابقی مثل خدمت سربازی را هم ارائه نمی دهند تا سالهای بیشتری را به کار مشغول باشند.

امیدواریم مسئولان محترم باب ویژه ای را برای توجه به مشکلات و خواسته های گروه پرستاری که در تعداد و میزان خدمات به بیماران جلوتر از سایر اعضای تیم درمان هستند ، باز کنند و به این نکته ی مهم توجه داشته باشند که رسیدگی به این قشر عظیم و بر آورده کردن خواسته های مشروع و قانونی آنان ،یعنی حفظ سرمایه ی عظیمی از تجربه و تلاش مضاعف.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستار ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    17 2
    کاملا صحیح نوشته اند .تبعیض بین پزشک و پرستار در تامین اجتماعی حتی در پارکینگ بیمارستانها هم دیده می شود.
    • پرستار تامين ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
      21 0
      دقيقا! در كشور اسلامي ايراني كه ملاك برتري صرفا تقواي العي است و نه جايگاه و مدرك و اموال، براي كليه پزشكان پاركينگ مسقف و مجزا منظور شده است! در حاليكه ساير پرسنل مجبورند بعضا خودرو خود را خارج از بيمارستان پارك نمايند، چرا كه مدير بيمارستان كه خود پزشك است، نگران است كه پزشكان بدليل نبودن جاي مسقف براي پارك خودرويشان، از بيمارستان قهر نموده و حاضر به ويزيت بيماران نشوند!!!!!!!!!
  • پرستار تامين ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    18 0
    بنده در سال ٨٣ مبلغ ٣٤٠ هزارتومان را بابت تبديل بيمه طرح از خدمات درماني به تامين اجتماعي پرداخت نموده ام. اكنون پس از گذشت بيش از ١٠ سال سازمان اظهار داشته كه محاسبات ايشان اشتباه بوده و بايد مبلغ ١٥ ميليون تومان بابت تفاوت بيمه سالهاي ٧٥ تا ٧٧ بپردازم در حاليكه كل دريافتي اينجانب در ان سالها حتي به يك ميليون تومان هم نميرسد! در حاليكه پزشكان بين ١٦ تا ٦٠ ميليون تومان كارانه دريافت مي كنند، در شرايط مشابه، پرستاران بين ٨٠٠ هزارتومان تا يك و نيم ميليون تومان كارانه دريافت مي كنند البته با تاخير سه تا ٤ ماهه!!!!!
  • حمید قراگوزلو ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    18 1
    ❌اعمال سلیقه ی شخصیِ تامین اجتماعی در پرداخت معوقات پرستاران ❌ نا امیدی پرستاران از پاسخگویی مسئولان تامین ❌ دیوان عدالت اداری برای حل مشکلات ورود کند
  • Asal ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    17 0
    ناامیدی ودلسردی وعدم انگیزه کاری در پرسنل پرستاری تامین اجتماعی موج میزنه و تفاوت فاحش در میزان کار وپرداخت حق الزحمه وجود داره تمام مسوولیت بر عهده پرسنل پرستاری هست اما مزایا اول واسه پزشکان بعد امور اداریها و بیمه هست در اخر اگه چیزی موند مال کادر زحمتکش درمانی هست که همیشه در خط مقدم درمان سپر همه بلاها هستن
  • جواد توکلی ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    14 0
    در انگیزشی 30 درصد پرسنل نمره ی 100 بابد بگیرن 40 در صد پرستل نمره ی بین 90 تا99 و 30 در صد بقیه ی پرسنل زیر 90 پس از قبل مشخص است که 70 در صد پرسنل آن طور که باید و شاید لایق کسب حد اکثر امتیاز نیستند و هر کدام به گونه ای کارشان ایراد دارد... و حتی اگر سعی بر اصلاح خود و رفع نواقص خود هم بنمایند اولا تا سه ماه بعد امتیازاتشان همان هست و اگر قرار باشه امتیاز 100 بگیرن سایر همکاران که در دوره ی سه ماهه ی قبل جزو پرسنل وظیفه شناس و امتیاز 100 بوده اند در دوره ی بعد به علت جایگزین شدن افراد دیگر به اجبار کارشان ایراد داره که نمیتونن مجددا امتیاز 100 بگیرند.. و شاید هم امتیاز 100 در هر دوره مخصوص همان 30 در صد قبلی بوده و 70 در صد ما بقی بالاجبار همیشه کارشان ایراد دارد.. نظر شما چیست؟؟ این فرمول ایجاد انگیزه می کند یا ایجاد انزجار..؟؟
  • پرستار تامین اجتماعی ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    13 0
    در این چند سال اخیر هر شخص با سواد پایین هم به جایگاه و موقعیت شغلی و تفاوت دریافتی بین پزشک و پرستار نظری بندازه کاملا متوجه میشه که چقدر ناعادلاته با قشر پرستار برخورد میشه.نمیدونم چرا مسووولین ما اینقدر نسبت به مطالبات کادر درمان بی تفاوتند و از تعهد کاری و حس انسان دوستی پرستاران سوء استفاده میکنند و باعث میشن هر روز پزشک سالاری گسترش پیدا کنه طوری که امروزه دیگه کمتر پرستاری هست که با روحیه و انگیزه خوب کار کنه و در محیط کار دغدغه اش فقط رسیدگی به بیمار باشه ما پرستاران خواهان رسیدگی به مطالبات و حقوق پایمال شده خود هستیم