شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 200380

میرزایی با تاكید بر اینكه منیزیم در ساختمان بیش از 300 آستریم در بدن شركت می كند، ادامه داد: در جامعه ما، كمبود آن مانند كمبود آهن و كلسیم شایع نیست. منیزیم در سلامت پوست و مو نیز نقش دارد. همچنین به بهبود خلق و خو كمك می كند.

علائم كمبود «منیزیم» را بشناسیم

سلامت نیوز:منیزیم یكی از املاح ضروری بدن است كه اگر فرد میزان انرژی دریافتی و تعادل رژیم غذایی مناسبی داشته باشد، به كمبود آن دچار نمی شود.

به گزارش سلامت نیوز خدیجه میرزایی، دكترای تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با برنامه «فراسو» شبكه رادیویی سلامت با بیان اینكه منیزیم یكی از ریزمغزی های مورد نیاز بدن است، افزود: ریزمغزی ها موادی هستند كه بدن به مقدار كم به آنها نیاز دارد.
وی با تاكید بر اینكه منیزیم در ساختمان بیش از 300 آستریم در بدن شركت می كند، ادامه داد: در جامعه ما، كمبود آن مانند كمبود آهن و كلسیم شایع نیست. منیزیم در سلامت پوست و مو نیز نقش دارد. همچنین به بهبود خلق و خو كمك می كند.
میرزایی در ادامه به علائم كمبود منیزیم اشاره و بیان كرد: اسپاسم های عضلانی یا گرفتگی عضلانی یعنی افراد شبها هنگام خواب با گرفتگی عضلانی از خواب بیدار می شوند؛ لرزش دستها و حركت غیرارادی اعضای بدن كه با برخی بیماریهای مغز و اعصاب اشتباه می شود. لرزش دست بصورت تكان خوردن های ناخودآگاه است؛ پرفشاری خون مقاوم به درمان.
وی ادامه داد: یعنی افرادی كه به علت مشكل فشارخون، دارو مصرف می كنند، ممكن است بعلت كمبود منیزیم با وجود مصرف دارو فشارخون شان كاهش پیدا كند؛ زیرا یكی از كاركردهای منیزیم گشاد كردن عروق است كه در افراد مبتلا به پرفشاری خون تنگی عروق ایجاد می شود؛ نینناگموس یا حركات غیرارادی چشم ها به خصوص در برخی از بچه ها؛ در افراد مبتلا به نارسایی كلیه، ممكن است كمبود منیزیم به دنبال نارسایی كلیه ایجاد شود و علائم كمبود منیزیم در آنها مشاهده شود.
این دكتری تغذیه در ادامه با بیان اینكه منیزیم بیشتر در منابع گیاهی یافت می شود، گفت: البته این مساله برخلاف آهن و منگنز است كه این دو، در منابع حیوانی وجود دارند. مغزها، غلات تصفیه نشده و آسیاب شده، سبزیجات برگ سبز تیره(علت آن اینست كه منیزیم جز ساختار كلروفیل گیاهی است) حاوی منیزیم هستند.
وی با تاكید بر اینكه البته شیر و ماست نیز حاوی منیزیم هستند، ادامه داد: در نتیجه هر ماده غذایی(سبزیجات) كه ویتامین k دارد، منیزیم هم دارد. از این رو، ماهی، گوشت ها و البته میوه های زرد و نارنجی مثل سیب و پرتقال منیزیم ندارند.
میرزایی با بیان اینكه افراد سالم كه زندگی طبیعی دارند و داروهای خاصی مصرف نمی كنند و تغذیه متعادل دارند نباید نگران كمبود این ماده معدنی باشند، اظهارداشت: در افرادی كه سردردهای ناشناخته و اسپاسم عضلانی دارند، احتمال كمبود منیزیم وجود دارد. افرادی كه داروهای دیورتیك مصرف می كنند مثلا بخاطر فشارخون بالا فورسماید مصرف می كنند باید مراقب علامتهایی مانند اسپاسم عضلانی و لرزش دست ها باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha