درحال حاضر موتورسیکلت ها 18 درصد در آلودگی هوای پایتخت و کلان شهرها سهیم هستند و در تولید مونوکسیدکربن 19 درصد و در تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون 10 درصد سهم دارند.

محیط زیست مخالف شماره گذاری دوباره موتورسیکلتهای کاربراتوری

سلامت نیوز:رئیس تغییر اقلیم آب و هوای محیط زیست: این سازمان مخالف شماره گذاری دوباره موتورسیکلت های کاربراتوری تولید شده در انبارهای کشور است.

مسعود زندی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: درحال حاضر موتورسیکلت ها 18 درصد در آلودگی هوای پایتخت و کلان شهرها سهیم هستند و در تولید مونوکسیدکربن 19 درصد و در تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون 10 درصد سهم دارند.

وی ادامه داد: موتورسیکلت ها از همان ابتدایی که قرار است تولید شوند باید استاندارد آلایندگی را دریافت کنند و در حال حاضر استاندارد موتورسیکلت ها یورو 3 است اما چون متاسفانه کاربراتوری هستند ،پایداری ندارند و زمانی که تولید می شوند و بعد از یک هفته که در چرخه تردد قرار می گیرند همه تنظیمات و استانداردهای آنان بر هم می خورد و بعنوان یک منبع آلاینده در شهر محسوب می شوند.


رئیس تغییر اقلیم آب و هوای سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یک دستگاه موتورسیکلت حداقل در حد 5 خودرو آلایندگی دارد و به همین علت سازمان حفاظت محیط زیست از دو سال گذشته بدنبال این موضوع بوده است که تولید موتورسیکلت های کاربراتوری را متوقف کند و نهایتا این موضوع در مصوبه بُرش یکساله کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها بخصوص تهران مصوب و این ممنوعیت ایجاد شد.


زندی با اشاره به دیگر مصوبات منع بکارگیری موتورسیکلت های کاربراتوری در دستگاههای دولتی ادامه داد: طبق این مصوبه تمام دستگاههای دولتی موظف شدند موتورسیکلت های کاربراتوری را خریداری نکنند و از ثبت سفارش هرگونه موتورسیکلت کاربراتوری در قراردادهایشان ممانعت شود.


وی با اشاره به اینکه مصوبه توقف تولید موتورسیکلت های کاربراتوری ضربتی و فوری نبوده است افزود: ما از سالهای گذشته موضوع توقف خط تولید آنها را در دستور کار قرار داده بودیم و انتظار ما بر این بود که تولید کنندگان موتورسیکلت تمهیداتی داشته باشند که از اول مهر که خط تولید موتورسیکلت های کاربراتوری تعطیل شد بدنبال مجوزهای جدید شماره گذاری آنها نباشند و زمان و فرصت در حد کافی برای تولید کنندگان موتورسیکلت وجود داشت.


رئیس تغییر اقلیم آب و هوای سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه ما در بسیاری از مصوبات ، شاهد این موضوع هستیم که اقدام جدی نمی شود و تولید کنندگان در یک وقت اضافه بدنبال مجوزهای جدید هستند که رفع مشکل کنند .


وی با بیان اینکه تولیدات این تولید کنندگان به صلاح کشور نیست افزود: درحال حاضر تولید آنها به صلاح مردمی که در کلان شهرها با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند و هزینه های بسیاری درخصوص درمان بیماری انجام می دهند، نیست.


زندی افزود: ما در خواستمان از وزارت صنعت نیز آن است که از تولید موتورسیکلت های کاربراتوری و شماره گذاری جدید آنها جلوگیری شود و به سمت تولید موتورسیکلت های انژکتوری برویم در واقع ما انتظار بیشترمان از تولیدکنندگان آن است که مانند بسیاری از کشورهای دیگر به سمت تولید خودروهای برقی و الکتریکی گام برداریم تا معضل آلودگی هوا برطرف شود.


وی با اشاره به شماره گذاری 500 تا 600 هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری باقی مانده در انبارهای تولیدکنندگان ادامه داد: طرح شماره گذاری این موتورسیکلت ها پیشنهادی است که از طریق وزارت صنعت و معدن ارائه شده و سازمان حفاظت محیط زیست قطعا با تولید و شماره گذاری موتورسیکلتهای جدید مخالفت خواهد کرد .


وی افزود : این پیشنهاد در کمیسیون های اختصاصی باید مطرح شود و در آنجا نیز سازمان محیط زیست که متولی حفاظت از محیط زیست است مخالفت خود را اعلام خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha