«فقط یك نفر با یك بی‌دقتی این همه آدم را عزادار كرد، اگر این اتفاق برای خودش پیش می‌آمد چه كار می‌كرد؟» این جملات را برادر یكی از قربانیان حادثه قطار سمنان بیان كرده است. یكی از صدها نفری كه نتیجه یك خطا دامنگیرش شده. خطایی كه به طور قطع عمدی نبوده، اما در پی یك لحظه بی‌توجهی اتفاق افتاده.

وظیفه‌شناسی؛ حلقه گمشده در جامعه ما

سلامت نیوز: «فقط یك نفر با یك بی‌دقتی این همه آدم را عزادار كرد، اگر این اتفاق برای خودش پیش می‌آمد چه كار می‌كرد؟» این جملات را برادر یكی از قربانیان حادثه قطار سمنان بیان كرده است. یكی از صدها نفری كه نتیجه یك خطا دامنگیرش شده. خطایی كه به طور قطع عمدی نبوده، اما در پی یك لحظه بی‌توجهی اتفاق افتاده.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت:فردی كه سال‌ها با دقت وظیفه‌ای كه به او سپرده شده بود را انجام داده و تنها یك بار بی‌توجهی كرده و همان یك بار چنین فاجعه‌ای به دنبال داشته. ساعت ٧:٢٢ صبح روز جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ بود كه خطای یكی از متصدیان راه آهن، باعث برخورد دو قطار سمنان- مشهد با قطار تبریز - مشهد شد. بررسی‌های كارشناسان در نهایت دلیل وقوع این حادثه را خطای انسانی اعلام كردند. خطایی كه بهای آن كشته شدن ٤٧ نفر و مصدوم شدن ١٠٣ نفر بود.


یك بی‌دقتی كه هر كدام از ما ممكن است در سطح شغل و مسوولیت خود مرتكب آن شویم و چندان به تبعات و اتفاقاتی كه در پی آن رخ می‌دهد فكر نكنیم و نگران پیامدهای آن نباشیم. اما گاهی یك بی‌دقتی ساده می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. شاید جای خالی مسوولیت‌پذیری در روابط اجتماعی و شغلی ما باعث می‌شود چندان نگران نقش و مسوولیتی كه در جامعه به عهده ما گذاشته شده نباشیم.


چندان نگران تبعات اتفاقاتی كه ممكن است در اثر بی‌مسوولیتی ما در كسوت یك استاد دانشگاه، یك پزشك، یك راننده، یك كارمند و... رخ دهد نیستیم، شاید به این دلیل كه حساسیت مسوولیت‌پذیری آن طور كه باید برای ما در جامعه تبیین نشده است و همیشه پای جان عده‌ای انسان در میان نبوده.


شاید حادثه برخورد قطار سمنان تلنگری است تا باز هم موضوع مسوولیت‌پذیری اجتماعی و وظیفه‌شناسی از منظر كارشناسی مورد بررسی قرار گیرد. موضوعی كه ممكن است در سطوح مختلف اجتماعی، تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. مسوولیت‌پذیری افراد در بخش‌های مختلف یك جامعه ممكن است به نام‌های متفاوتی خوانده شود، گاهی نام وجدان كاری به خود بگیرد و گاهی هم با نام مسوولیت اجتماعی خوانده شود، اما هر چه باشد، ضعف جوامع در این حوزه ریشه‌ها و زوایای مختلفی دارد كه می‌تواند از منظر علوم انسانی مورد مطالعه قرار گیرد. از كارشناسان علوم اجتماعی خواستیم تا دیدگاه‌شان را در مورد میزان مسوولیت‌پذیری در جامعه امروز ما و تبعات نبود یا ضعف مسوولیت‌پذیری در یك جامعه را بررسی كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha