دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو نسبت به خطر گازگرفتگی به عموم هموطنان هشدار داد و از آنان خواست نسبت به علائمی مانند سردرد و گیجی، هشیار باشند.

خطر گازگرفتگی را جدی بگیرید

سلامت نیوز: دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو نسبت به خطر گازگرفتگی به عموم هموطنان هشدار داد و از آنان خواست نسبت به علائمی مانند سردرد و گیجی، هشیار باشند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان غذا و دارو، یسنا بهمنش گفت: منوکسیدکربن، گازی بی رنگ، بی بو و بدون طعم و غیر محرک است که تماس طولانی با این گاز ، سردرد، گیجی و ضربان شدید شقیقه ها را همراه دارد.
وی با اشاره به سرمای هوا در بیشتر نقاط کشور و استفاده مردم از از وسایل گرما زا به ویژه گاز خانگی، خاطرنشان کرد: گاز منوکسیدکربن در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل، دوداگزوز اتومبیل و ذغال چوب حاصل می شود.
وی ، وزوزگوش و خواب آلودگی را از علائم گازگرفتگی عنوان کرد و گفت: همچنین فرد مسموم دچار تهوع و تپش قلب می شود.
دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو ادامه داد: تماس طولانی مدت با گاز منوکسیدکربن به ویژه در کودکان، می تواند با بروز اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد.
بهمنش اظهار کرد: موارد زیادی از مسمومیت های کشنده با گاز منوکسیدکربن در رانندگانی گزارش شده است که برای گرم کردن خودروی خود در فصول سرد سال از گاز پیک نیکی استفاده کرده اند.
وی تاکید کرد: حضور در گاراژهای در بسته که در آن اتومبیل با موتور روشن وجود دارد، خطر بروز مسمومیت با منوکسیدکربن را همراه دارد.همچنین هنگام استفاده از بخاری نفتی و گازی، جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن، لازم است از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش ها مطمئن شد.
بهمنش یادآور شد: اولین اقدام در برخورد فردی مسموم با گاز منوکسیدکربن، انتقال مصدوم به هوای آزاد است و در صورت قطع تنفس بیمار مسموم با منوکسیدکربن و گازهای دیگر، باید احیای قلبی عروقی را آغاز کرد.
وی اضافه کرد: هنگام بروز آتش سوزی نیز علاوه بر ایجاد گازمنوکسیدکربن، گاز سیانید از سوختن مواد پلاستیکی ایجاد می شود که شدیدا سمی است.
بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته (1394) 626 تن بر اثر مسمومیت با منواکسید کربن (گازگرفتگی)جان خود را از دست دادند که 482تن از این شمار ، مرد و 144تن نیز زن بودند .
همچنین پزشکی قانونی آمار تلفات با این گاز در پنج ماهه امسال را 193تن اعلام کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 / 36 درصد افزایش نشان می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha