یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 200449

ارسطو، لئوناردو داوینچی و بسیاری از مفاخر جهان چپ دست بوده اند و برخی، این افراد را شاهدی برای نبوغ و توانایی های زیاد چپ دست ها می گیرند. اما با این وجود مطالعات زیادی رابطه بین چپ دست بودن با برخی بیماری ها ، از بیماری های روانی گرفته تا ام اس، را نشان می دهد.

رابطه چپ دست بودن با سلامتی

سلامت نیوز: ارسطو، لئوناردو داوینچی و بسیاری از مفاخر جهان چپ دست بوده اند و برخی، این افراد را شاهدی برای نبوغ و توانایی های زیاد چپ دست ها می گیرند. اما با این وجود مطالعات زیادی رابطه بین چپ دست بودن با برخی بیماری ها ، از بیماری های روانی گرفته تا ام اس، را نشان می دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان،هر چند مطالعات رابطه بین برخی بیماری ها با چپ دستی را نشان می دهد، ولی باید بدانید این تفاوت با راست دست ها بسیار جزئی است و نباید از داشتن فرزندی چپ دست هراس داشته باشید و او را وادار به تغییر کنید. به هر حال چپ دست و یا راست دست بودن افراد شاید بتواند به پزشکان برای تشخیص بعضی بیماری ها کمک کند.


بیماری روانی

در میان مبتلایان به بیماری های روانی کسانی که دچار اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی هستند، نسبت به کسانی که با انواع دیگر از بیماری های روانی مانند افسردگی یا اختلال خلقی دست و پنجه نرم می کنند، بیشتر احتمال دارد چپ دست باشند.

محققان دریافتند بدون تردید 40 درصد از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی چپ دست هستند. البته چپ دست بودن به این معنا نیست که قطعا شما دچار یک بیماری روانی خواهید شد، اما اگر شما یا یکی از عزیزان تان از علائم مرتبط رنج می برید، به روان پزشک مراجعه کنید و به او اجازه دهید تا با دانستن چپ دست بودن یا نبودن تان، علائم و دلایل بروز آن را شناسایی کند.


سرطان سینه

در سال 2007 میلادی دانشمندان دریافتند که زنان یائسه چپ دست نسبت به همتایان راست دست خود، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. اگر شما در حال حاضر چپ دست هستید و دارای سابقه ابتلا به سرطان سینه در خانواده خود می باشید، با پزشک در مورد آزمایش غربالگری سرطان پستان صحبت کنید.


اختلالات گوارشی

مطالعات گسترده نشان داده است افراد چپ دست به میزان قابل توجهی دچار بیماری خودایمنی روده و بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت زخمی می شوند. در واقع نشان داده شده که 21 درصد از افراد مبتلا به بیماری التهابی روده، چپ دست هستند.


مولتیپل اسکلروزیس

بازهم یک ارتباط بین بیماری و زنان چپ دست وجود دارد. افزایش خطر 62 درصدی ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس (بیماری ام اس)  در میان زنانی که به طور طبیعی چپ دست بودند نسبت به کسانی که به طور طبیعی راست دست بودند مشاهده شده است.


اختلالات خواب

بیداری های شبانه ناشی از اختلال حرکت های دوره ای در خلال خواب (PLMD)، در میان چپ دست ها بیشتر است. 94 درصد از افراد چپ دست این اختلال را در هر دو طرف بدن تجربه می کنند. اما این در حالی است که 69 درصد افراد راست دست به PLMD  مبتلا می باشند.


ناتوانی های یادگیری

در حالی که خوشبختانه مربیان و والدین هنگام یادگیری نوشتن، دانش آموزان را به تغییر دست وادار نمی کنند، اما شاید هنوز در سیستم آموزشی، افرادی با چپ دست بودن و یا دو دست بودن (کسانی که هم راست دست و هم چپ دست هستند) بچه ها مخالفت کنند. دلیل این مخالفت چیست؟
افزایش خطر 62 درصدی ابتلا به بیماری ام اس در میان زنانی که به طور طبیعی چپ دست بودند نسبت به کسانی که به طور طبیعی راست دست بودند مشاهده شده است.

این بچه ها زبان را متفاوت از راست دست ها پردازش می کنند. در نتیجه، بچه هایی که با دو دست کار می کنند با احتمال بیشتری زبان می آموزند، دقیق هستند و دچار اختلالات روانی دوران کودکی که می تواند تا زمان نوجوانی ادامه پیدا کند، می شوند. پژوهشگران همچنین دریافتند که کودکان دو دست شانس بیشتری برای بروز علائم اختلال بیش فعالی دارند.


پتانسیل درآمد زایی

تفاوت قابل مشاهده در مهارت های شناختی و رفتاری باعث می شود سالانه چپ دست ها 10 تا 12 درصد درآمد کمتری نسبت به راست دست ها داشته باشند.


قابلیت های ورزشی

از نقطه نظر مثبت، چپ دست ها در ورزش هایی مانند تنیس، بوکس و بیس بال، به خصوص پرتاب، بهتر عمل می کنند. حال باید پرسید چرا؟ زیرا راست دست ها اغلب در زوایه ی نامناسبی دفاع می کنند (قلاب کردن و حرکت مناسب دست ها ).


رفتار اجتماعی

در یک مطالعه در سال 2012، محققان دریافتند افراد دو دست (کسانی که هم راست دست و هم چپ دست هستند) درون گراتر و خجالتی تر از افراد فقط راست دست و یا فقط چپ دست هستند، می باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پویا ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    0 0
    این نظر این بنده ی حقیر رو پذیرا باشید و سرلوحه ی زندگیتون کنید اگه که میخاید آدم خیلی شجاعی باشید بیشترین فشار رو به نیمکره ی سمت چپ مغزتون بیارید چون که کسایی که نیمکره ی سمت چپ مغزشون فعال تره آدمای نترس تری نسبت به اون دسته ی دیگه هستن این پیام این حقیر رو خواهشآ نمایش بدهید تاشاید بعضی از انسانها دلیل ترس و ناآرامی درونی شون رو بفهمن