سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 20045

اورژانس تهران همزمان با فرا رسیدن فصل گرم تابستان برای جلوگیری از بروز عارضه گرمازدگی نكاتی را به هموطنان و شهروندان تهرانی توصیه كرد.

پوشیدن البسه نخی و پنبه‌ای در روزهای گرم سال
به گزارش سلامت نیوز  اورژانس تهران با توصیه به هموطنان و شهروندان تهرانی مبنی بر پوشیدن البسه‌هایی از جنس نخ، پنبه و كتان كه تبادل گرما را امكان پذیر می‌كند در ادامه تاكید كرده است: بدین ترتیب گرمای هوا صرف تعریق بدن و در نتیجه متعادل نگهداشتن درجه حرارت بدن می‌شود، همچین از سوی دیگر با نوشیدن مقادیر كافی مایعات، حجم مایعات از دست رفته بدن بر اثر تعریق تامین می‌شود.


اورژانس تهران همچنین توصیه كرد:‌ از قرار گرفتن در هوای گرم به ویژه مرطوب اكیدا اجتناب شود و فعالیت ورزشی و گروهی در شرایط آب و هوایی گرم را به حداقل برسانند و بروز گرمازدگی در یكی از اعضای تیم ورزشی را باید به معنای در معرض خطر بودن سایر بازیكنان دانست.

برپایه این گزارش، گرمازدگی به معنای به هم خوردن تعادل در مكانیسم‌های تنظیمی گرمای بدن است، بدان معنا كه افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارت گرمازدگی را سبب می‌شود.

گرما زدگی بردو نوع كلاسیك و فعالیت قابل تقسیم است. افراد در سنین بالا، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های مزمن، روانی، معلولان، افراد چاق و فربه و یا به هرعلتی با كاهش میزان مایعات بدن به فرم كلاسیك دچار می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در گرمازدگی به صورت فعالیتی در هر سنی به ویژه در كودكان و به دنبال فعالیت‌های ورزشی سنگین به ویژه در آب و هوای مرطوب بروز می‌كند.


بر اساس گزارش ارائه شده از سوی اورژانس تهران، خستگی، گیجی، احساس سردرد، گرفتگی عضلات ، خشكی پوست، تهوع و استفراغ، تشنج، اختلال ریتم قلب و تكلم، افت فشار خون، رنگ پریدگی، كاهش ضربان نبض و حجم دفعی ادرار و در موارد شدیدتر كاهش هوشیاری از علایم و نشانه‌های گرمازدگی است.

بهترین اقدام در چنین مواردی انتقال فرد گرما زده به محلی خنك و زیر سایه، در آوردن لباس‌های فرد گرمازده و در صورت امكان استفاده از پنكه برای تسریع در خنك كردن و نیز تجویز اكسیژن است.

دراین گزارش همچنین تاكید شده است از استحمام یكباره فرد گرمازده با آب سرد جدا خودداری شود، چون می‌تواند شوك و یا مرگ فرد را سبب شود.

اورژانس تهران بهترین شیوه خنك كردن فرد گرمازده و پایین آوردن دمای بدن این فرد را استفاده از پارچه مرطوب با میزان درجه حرارت دو تا سه درجه خنك‌تر از دمای بدن فرد گرمازده برشمرد و افزوده است: در صورت هوشیاری فرد مصدوم مایعات خنك به فرد خورانده شود تا پس از رسیدن دمای بدن فرد به حد طبیعی فورا به یك مركز درمانی منتقل و یا با اورژانس «115» تماس بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha