تغییرات آب‌وهوایی و فعالیت‌های انسانی، دو تهدید عمده برای بشریت هستند؛ حتی اگر ترامپ بگوید تغییرات آب‌وهوایی ساخته دست چینی‌ها‌ست و رهبران در سراسر جهان کاری برای بهترشدن اوضاع انجام ندهند. فعالیت‌های انسانی، آثاری مشهود به‌جا گذاشته‌اند، حتی اگر هر روز رفتارهای تخریبی خود را نادیده بگیریم و باور نکنیم این جهان در خطر است و زمین ما هم‌اکنون به کمک نیاز دارد.

تصاویری برای باورکردن خستگی زمین

سلامت نیوز:  تغییرات آب‌وهوایی و فعالیت‌های انسانی، دو تهدید عمده برای بشریت هستند؛ حتی اگر ترامپ بگوید تغییرات آب‌وهوایی ساخته دست چینی‌ها‌ست و رهبران در سراسر جهان کاری برای بهترشدن اوضاع انجام ندهند. فعالیت‌های انسانی، آثاری مشهود به‌جا گذاشته‌اند، حتی اگر هر روز رفتارهای تخریبی خود را نادیده بگیریم و باور نکنیم این جهان در خطر است و زمین ما هم‌اکنون به کمک نیاز دارد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه وقایع اتفاقیه در ادامه می نویسد: یکی از چالش‌های ناشی از افزایش جمعیت زمین، نیاز فزاینده بشر به منابع آبی بوده و این درحالی است که حجم دریاچه‌ها و رودخانه‌ها رو به کاهش است. میانگین حجم آب مورد نیاز هر خانوار چهار نفره، روزانه می‌تواند به 400 گالن یا حتی بیشتر برسد که در کنار آن باید حجم بالای استفاده از منابع آبی در امور کشاورزی، تولیدی و صنایع را نیز در نظر گرفت. همچنین الکتریسیته که عامل محرک پیدایش تمدن است، از طریق توربین‌هایی تولید می‌شود که برای کار‌کردن به میزان زیادی آب نیاز دارند. این در حالی است که با بالارفتن دمای هوای ناشی از تغییرات اقلیمی، برخی از بزرگ‌ترین دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و دریاهای جهان با گذشت زمان در حال کوچک‌تر و خشک‌شدن هستند. زمانی که مقدار آب مصرفی بشر بیش از میزان آب تولیدی باشد که طبیعت وارد چرخه محیط‌ زیست می‌کند، مجموع ذخایر آبی کاهش می‌یابد. خشک‌شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، تیتری آشنا برای ما‌ست؛ تیتری که با نام دریاچه ارومیه و زاینده‌رود گره خورده است. گوگل، با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و در همکاری با مرکز زمین‌شناسی آمریکا، تصاویر متحرکی را از تغییرات زمین در چندین سال گذشته منتشر کرده است. دراینجا به معرفی دریاچه‌های در‌ خطر جهان می‌پردازیم:

دریای مرده
دریای مرده، به عربی بحر‌المیت در غرب اردن و شرق فلسطین (کرانه باختری) و اسرائیل واقع شده ‌است. سواحل اطراف آن، پست‌ترین نقطه خشکی‌های زمین است. این دریا، برای این دریای مرده نامیده می‌شود که هیچ جانور یا گیاهی به‌طور دائمی در آن زندگی نمی‌کند و آب آن، هشت تا 9 برابر شورتر از آب اقیانوس‌هاست. دریای مرده، با کم‌آبی شدید مواجه است اما محو نخواهد شد. هرچه آب پایین می‌رود، غلظت و شوری دریاچه بیشتر می‌شود و در نهایت، به جایی می‌رسد که میزان تبخیر متوقف می‌شود؛ بنابراین دریای مرده، احتمالا به‌مراتب کوچک‌تر از این که هست، می‌شود اما به‌کل محو نمی‌شود.


دریاچه آرال
 این دریاچه که در منطقه‌ای در مرز قزاقستان و ازبکستان واقع است، مجموعه‌ای نامرتبط از حوضچه‌های کوچک حاوی آب دریاست. دریاچه آرال، از دهه 1960 و هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی اقدام به تغییر مسیر رودخانه‌های تغذیه‌کننده دریاچه آرال برای آبیاری زمین‌های کشاورزی کرد، عقب‌نشینی کرده است. در سال‌های اخیر، اقداماتی صورت گرفته تا میزان جریان آب بیشتری وارد این دریاچه شود اما به نظر نمی‌آید با این روش‌ها بتوان این دریاچه را به حجم اولیه خود برگرداند. دریاچه آرال، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های انسانی در تاریخ است.


دریاچه پویانگ
بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در چین است که در شمال استان جیانگ‌شی واقع در جنوب شرقی چین و در فرورفتگی‌ای در جنوب رود یانگ‌تسه قرار دارد. این دریاچه، از سوی رودهای گوناگونی که در جیانگ‌شی جریان دارند، تغذیه می‌شود که رود گان با حوضه آبریزی که تقریبا همه این استان را در‌بر می‌گیرد، مهم‌ترین آنهاست. دریاچه پویانگ، در سده‌های اخیر از گل و لای پوشیده شده است و نانچانگ، مرکز جیانگ‌شی که زمانی بر کرانه‌های دریاچه واقع بود، امروزه حدود ۲۴ کیلومتر از آن فاصله دارد. آلودگی، سیل، فرسایش و تخریب از دیگر مشکلات این دریاچه به‌شمار می‌روند.


دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه، نام دریاچه‌ای در شمال غربی ایران، در منطقه آذربایجان است. طبق تقسیمات کشوری، این دریاچه میان دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تقسیم شده ‌است. مساحت این دریاچه، در تابستان سال ۲۰۱۵ حدود ۶ هزار کیلومتر‌مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گیرد و بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه بزرگ آب‌شور دنیا‌ست.


دریاچه پوپو
زمانی، دریاچه پوپو دومین دریاچه بزرگ بولیوی بود اما اکنون، این دریاچه خشک شده است. تصاویر گرفته‌شده از این دریاچه در آوریل سال 2013 نشان می‌دهد میزان آب بسیار ناچیزی در آن باقی مانده است. همچنین، تصاویر ماهواره‌ای ناسا در ژانویه سال 2016، نشان‌دهنده بستر خشک‌شده دریاچه در سمت راست آن است. خشکسالی، ‌تغییرات اقلیمی و تغییر مسیر آب از منبع اصلی دریاچه در کاهش ذخایر آبی آن نقش داشته است.

دریاچه هایی که می میرند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha