ارائه لایحه بودجه سال 96 در جمعیت هلال‌احمر هم اعتراضاتی را در پی داشته است. جمعیت هلال‌احمر که همواره به دلیل عدم اختصاص منابع،مشکلات خود را بازگو کرده است به نظر می‌رسد که در لایحه بودجه هلال احمر از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و این موضوع زنگ خطر جدی عدم آمادگی در برابر حوادث را در این جمعیت که مسئولیت مهم امداد و نجات را بر عهده دارد به صدا درآورده است.

اعتراض هلال‌احمر به لایحه بودجه سال 96

سلامت نیوز: ارائه لایحه بودجه سال 96 در جمعیت هلال‌احمر هم اعتراضاتی را در پی داشته است. جمعیت هلال‌احمر که همواره به دلیل عدم اختصاص منابع،مشکلات خود را بازگو کرده است به نظر می‌رسد که در لایحه بودجه هلال احمر از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و این موضوع زنگ خطر جدی عدم آمادگی در برابر حوادث را در این جمعیت که مسئولیت مهم امداد و نجات را بر عهده دارد به صدا درآورده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سپید در ادامه نوشت:موضوع کمبود بودجه و یا عدم اختصاص منابع تا جایی پیش رفته که مسئولان این سازمان آرزو می‌کنند که حادثه بزرگی در کشور اتفاق نیفتد چرا که در شرایط این جمعیت توان مقابله با حوادث بزرگ را نخواهد داشت.

 علاوه بر این حذف سهم هلال‌احمر از حق ثبت اسناد رسمی، واکنش ضیایی، رئیس جمعیت هلال‌احمر را در پی داشته به طوری که او این اقدام را کاملا غیر قانونی عنوان کرده است چرا که طبق قانون مصوب مجلس، درصدی از حق ثبت اسناد رسمی در کشور به منظور انجام وظایف حاکمیتی هلال‌احمر به این جمعیت پرداخت می‌شد که این موضوع در لایحه دیده نشده است.

       روح‌الله فروزش ، مدیر کل امور مجلس جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: « در حال حاضر انبارها، تجهیزات و امکانات جمعیت از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و کمبودهای جدی در این زمینه وجود دارد در حالی که ما باید از قبل در برابر حوادث و سوانح آمادگی داشته باشیم. زمانی که حادثه‌ای اتفاق می‌افتد جمعیت هلال‌احمر در فاز مقابله وارد عمل می‌شود. براساس استاندارد بین‌المللی باید انبارها از قبل آماده باشد و بالگردها و آمبولانس‌‌های این جمعیت نیاز به رسیدگی همیشگی دارد ولی متاسفانه با وضعیت موجود این شرایط به درستی فراهم نیست.»

       فروزش همچنین به این موضوع اشاره کرد که این جمعیت در طی دو سال گذشته از منابع ذخیره خود استفاده کرده است،و در این زمینه توضیح می‌دهد: «در حال حاضر وضعیت مناسب نیست و علت اصلی آن هم کمبود اعتبارات بوده که در سال‌های قبل گریبان‌گیر جمعیت شده است. امیدواریم که حادثه‌ای در سطح وسیع اتفاق نیفتد چرا که آمادگی کافی و مناسب با توجه به وضعیت موجود بسیار پایین است که آن هم به دلیل مشکلات تجهیزاتی،انباری و امدادی است که امیدواریم مرتفع شود.»

       او در خصوص لایحه بودجه 96 جمعیت هلال‌احمر توضیح داده و می‌گوید: «اعتبارات این جمعیت در مجموع تغییر محسوسی نسبت به سال گذشته نداشته بلکه مقداری نیز کمتر شده است. نکته‌ای که در خصوص حق ثبت اسناد رسمی وجود دارد این است که متاسفانه قرائت نادرستی در سازمان برنامه و بودجه از بند ماده 17 قانون کاداستر (قانون جامع حد نگار) وجود دارد. بر اساس این قانون صد درصد درآمدهای موضوع آن قانون،باید در اختیار سازمان ثبت قرار گیرد ولی متاسفانه سازمان برنامه و بودجه بسیاری از ردیف‌های اسناد مربوط به حق ثبت اسناد رسمی را داخل این ردیف قرار داده و سهم هلال احمر را مدنظر قرار نداده است. ضمنا بحث اخذ مالیات بر ارزش افزوده از سوی نیروی انتظامی نیز در این قانون پیش‌بینی شده است که بر اعتبارات جمعیت هلال‌احمر اثر منفی دارد. همچنین براساس تبصره 6 لایحه مراکز نقل و انتقال خودروی نیروی انتظامی نیز می‌توانند فیش مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کنند در حالی که سابق بر این تنها دفاتر اسناد رسمی این حق را داشتند و زمانی که شخص برای ثبت خودرو مراجعه می‌کرد بخشی از حق الثبت به جمعیت هلال احمر اختصاص پیدا می‌کرد که در این صورت جمیعت از آن محل نیز دچار آسیب خواهد شد.»

       فروزش به وضعیت منابع تخصص داده شده اشاره کرده و توضیح می‌دهد: «این جمعیت در سال 95 از محل اعتبارات ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 12 قانون مدیریت بحران 100 میلیارد تومان دریافت کرده و در سال 94 نیز از این محل هیچ دریافتی نداشته است. یعنی از مجموع 700 میلیارد تومانی که مجلس در سال 94 برای جمعیت پیش بینی کرده بود هیچ اعتباری اختصاص نیافت. طبق بند 2 ماده 18 قانون اساسنامه جمعیت هلال‌احمر از حق ثبت سفارشات باید 55 درصد آن به جمعیت اختصاص پیدا کند ولی متاسفانه در لایحه بودجه سال 96 علی رغم اینکه معاونت امور عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور مکاتبه مکتوب دارد که باید سهم هلال‌احمر از این محل پرداخت شود ولی هیچ مبلغی را در لایحه لحاظ نکرده‌اند.»

       وی ادامه می‌دهد: «وقتی درآمدی پیش‌بینی می‌شود باید سهم صاحبان درآمد پرداخت شود. نکته ما تنها بحث کاهش درآمد و یا افزایش درآمد نیست. نکته این است که وقتی درآمدی در قانون پیش‌بینی شده باید در قانون بودجه نیز این موضوع لحاظ شود. بحث ما بیشتر اجرای قانون است در عین حال که عمده‌ترین درآمد جمعیت هلال‌احمر موضوع حق ثبت است که اگر به درستی اختصاص یابد بخش عمده‌ای از مشکلات فعلی کشور در بخش امداد و نجات و حوادث برطرف می‌شود.»

       مدیر کل امور مجلس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه تمام مسئولان بر ضرورت کمک به مقوله امداد و نجات ادغان دارند و کسی منکر نیست که باید به موضوع حیاتی رسیدگی به حوادث و سوانح توجه شود ولی تنگناهایی در این خصوص وجود دارد .ما نیز به وضعیت کنونی بودجه کشور آگاهی داریم اما انتظار این است که متناسب با سایر سازمان‌ها به بودجه این جمعیت نیز توجه شود.»

       فروزش می‌گوید: «سازمان برنامه و بودجه در سال 94 منابعی را به جمعیت تخصیص داد ولی این منابع در خرانه کل کشور تحقق پیدا نکرد. در سال 95 اتفاق خوبی که افتاد این بود که 100 میلیارد تومان از 400 میلیارد تومان لایحه بودجه پرداخت شد و قول داده شده که سایر منابع نیز تخصیص داده شود و ما هیچ تضمینی جز قول مساعد مسئولان مربوطه نداریم.»

       مدیر کل امور مجلس جمعیت هلال‌احمر همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به ارقام تامین نیازهای اصلی این جمعیت اشاره کرده وتوضیح می‌دهد: «ما در حال حاضر برای تکمیل 22 قلم کالای امدادی در انبارها، به میزان 10 درصد جمعیت در تهران و 2 درصد جمعیت در سایر مناطق کشور به حدود 2 هزارو 300 میلیارد تومان نیاز داریم که فاصله وضعیتی که اکنون در آن قرار داریم با وضع مطلوب بسیار زیاد است.همچنین در زمینه افزایش پایگاه‌های امداد و نجات و توسعه ناوگان هوایی برای 10 استان نیازمند بالگرد هستیم که برای تحقق آن به منابع کلانی نیاز داریم که اگر اعتبارات وصول نشود با مشکل مواجه خواهیم شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha