گروهی از متخصصان حافظه برای تقویت قدرت ذهن افرادی كه به شدت درگیر روزمرگی شده‌اند پیشنهادات جالب توجه و گاه عجیبی دارند. ازجمله به یاد سپردن نام‌ها خیلی مهم است. زمانی كه به فردی معرفی می‌شوید كاملا به نامش توجه كنید.اسم را مصور كنید. برای به خاطر سپردن نام‌های فامیلی پیچیده و دشوار باید برای آنها مفهومی درست كرده و آن را در ذهن‌تان به تصویر بكشید.

پیشنهاداتی ساده و عجیب برای تقویت حافظه
یان نام‌ها و مفاهیم ارتباط به یاد ماندنی خلق كنید. برخی نام‌ها یادآور اسامی خاصی مانند نام كوه‌ها یا مرتبط با مشاغلی خاص مانند ساختمان‌سازی هستند.
همچنین می‌توانید پیشنهاداتی مانند آنچه خواندید را با كمی تقلب تكمیل كنید. برای مثال اگر در جلسه‌ای كارت ویزیت فردی را دریافت كردید، یادداشت كوچكی از ویژگی‌های او بر پشت كارت بنویسید، مثلا عینك قرمز به چشم داشت تا در صورت نیاز بتوانید وی را به راحتی به یاد آورید.كارهای خود را به خود اعلام كنید. به آنچه انجام می‌دهید، توجه كنید و به خود یادآوری كنید.همچنین خود را به قرار دادن وسایلی كه در طول روز به آنها نیاز دارید در جاهایی خاص عادت دهید.
كارها را به خاطر بسپارید. برای به خاطر سپردن غیر عادی باشید. برای به خاطر سپردن كاری یك یادآور فیزیكی غیر‌عادی خلق كنید.فهرست خرید خود را تبدیل به آواز كنید.از میانبرهای حفظ كردنی استفاده كنید. برای به خاطر سپردن نام‌ها، كارها یا لیست‌ها می‌توانید حروف اول هر كلمه از آنها را سر هم كرده و آن را به خاطر بسپارید.
از بدن خود استفاده كنید. اگر كاغذ یا قلم برای یادداشت كردن ندارید، از اعضای بدن خود برای به خاطر سپردن چیزی، مثلا لیستی از اقلام استفاده كنید. برای مثال اگر باید چسب، كلم بروكلی، مرغ و انگور بخرید تصور كنید كه پاهایتان در چسب گیركرده، برگ‌های بروكلی از جیب شلوارتان بیرون زده، مرغی در حال نوك زدن به شكم شماست، خوشه‌ای انگور از گردنتان آویزان شده است. از اتاق‌های خانه هم استفاده كنید. در شیوه بالا می‌توانید ساختمان محل كار یا منزل خود را جایگزین بدن خود كرده و هر یك از اقلام خرید را به یكی از وسایل درون اتاق‌ها یا خود اتاق‌ها ربط دهید. برای هر عدد در ذهن خود شكلی تصور كنید. برای اعداد هم قافیه بیابید. از حروف الفبا استفاده كنید. زمانی كه نام فیلم یا كتابی را فراموش كرده‌اید، حروف الفبا را به ترتیب بگویید. زمانی كه به حرف مشابه آغاز كننده نام فیلم برسید، نام به یادتان خواهد آمد.بخوانید، بنویسید، بگویید، بشنوید.از رنگ‌ها استفاده كنید. از رنگ‌ها در بخش‌های مختلف یادداشت‌های خود استفاده كنید تا آنها را به همراه نام رنگ‌ها به یاد آورید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha