حکایت، حکایت یک بام و دو هوا است! اینکه چرا با وجود ممنوعیت سازمان محیط زیست و دامپزشکی برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، در مازندران جلوی کشتار و فروش پرندگان مهاجر گرفته نمی‌شود اما در سایر استان ها با متخلفان برخورد محکم قانونی و قضایی صورت می‌گیرد، پرسش بی‌پاسخی است که هنوز پاسخ داده نشده است.

بازار پرنده‌فروشان فریدونکنار باید تعطیل شود

سلامت نیوز: حکایت، حکایت یک بام و دو هوا است! اینکه چرا با وجود ممنوعیت سازمان محیط زیست و دامپزشکی برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، در مازندران جلوی کشتار و فروش پرندگان مهاجر گرفته نمی‌شود اما در سایر استان ها با متخلفان برخورد محکم قانونی و قضایی صورت می‌گیرد، پرسش بی‌پاسخی است که هنوز پاسخ داده نشده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: در تالاب‌ها و آب بندان‌های فریدونکنار و سرخرود مازندران هرساله نزدیک به یک میلیون پرنده مهاجر با سرد شدن هوا در سیبری با طی چند هزار کیلومتر مسافت برای زمستان گذرانی موقت به این منطقه می‌آیند اما تنها تعداد محدودی فرصت بازگشت به سیبری و ادامه زندگی را در واپسین روزهای زمستان هرسال می‌یابند چون تمامی آسمان فریدونکنار و سرخرود از ابتدای فصل سرما، با تورهای غیرقانونی تا ارتفاع 10 تا 15 متری از سطح زمین شبکه‌بندی شده و نهایتاً این مسافران خسته با گیر افتادن در تور، سربریده و برای تهیه خورش فسنجان و بادمجان و تهیه غذاهای سنتی در رستوران‌های معروف تهران و مازندران در بازار پرنده فروشان فریدونکنار به حراج گذاشته می‌شوند. فرقی هم نمی‌کند غاز باشد یا کشیم یا انواع اردک و مرغابی یا حتی قو! اینجا هیچ پرنده‌ای ولو حمایت شده هم در امان نیست. خریداران نیز بی‌توجه به اینکه فسنجانی که می‌خورند می‌تواند احتمالاً آلوده به ویروس مرگبار H5N8 باشد مشتریان ثابت این بازارند و تمامی ممنوعیت‌های سازمان محیط زیست و دامپزشکی را نادیده می‌گیرند.

با گذشت یک هفته از اعلام بخشنامه سازمان حفاظت محیط زیست برای ممنوعیت شکار و صید و فروش پرندگان مهاجر در سراسر کشور به دلیل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و در حالی که این بخشنامه در بسیاری از استان‌های کشور از جمله خوزستان، گیلان و گلستان با تدابیر اجرایی سخت توسط یگان حفاظت محیط زیست و مشارکت مردم به اجرا گذاشته شده اما در مازندران متخلفان همچنان در بازار پرنده فروشان فریدونکنار روزانه بیش از دو هزار پرنده سربریده را به‌صورت علنی و پیش چشم مسئولان شهرستان از صیادان می‌خرند و به فروش می‌رسانند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که هر دو اداره کل محیط زیست و دامپزشکی این استان بشدت مخالف شکار و عرضه پرندگان مهاجر به‌دلیل احتمال ابتلای آنها به بیماری خطرناک و مرگبار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند اما بازار خیابانی فریدونکنار که با ایجاد سد معبر در کنار پیاده رو و خیابان از 10 سال پیش تاکنون صدها هزار پرنده را سلاخی کرده و به فروش رسانده، امسال نیز قصد دارد همچون سال گذشته بیش از 700 هزار پرنده مهاجر را با وجود شیوع ویروس H5N8 در کشور که عامل بیماری خطرناک آنفلوانزا است به فروش رسانده و مطابق معمول سودهای چند ده میلیونی نصیب فروشندگانش کند.


تهدید مأموران محیط زیست با چاقو
به گزارش خبرنگار ایران، در تازه‌ترین برخورد صورت گرفته توسط سازمان محیط زیست، مأموران یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران که هفته گذشته برای جمع‌آوری تورهای هوایی و غیر قانونی پرندگان وارد یکی از روستاهای فریدونکنار شده بودند با فحاشی و هتک حرمت متخلفان شکارچی مواجه و با چاقو تهدید شدند که با حضور مأموران نیروی انتظامی این تهدیدات خنثی شد. اما در استان مجاور در گیلان، با اینکه تا روز دوشنبه هفته گذشته همه روزه حدود 300 تا 400 پرنده سربریده در بازار لنگرود عرضه می‌شد، یگان حفاظت محیط زیست استان گیلان بعد از اطلاع‌رسانی گسترده و پخش تراکت در بازار لنگرود، رشت، انزلی و کیاشهر و اعلام عمومی به تمامی شهرستان‌های استان از روز سه‌شنبه موفق شد با همکاری خود فروشندگان، تمامی بازار این 4 شهر را از وجود پرندگان صید شده پاکسازی کنند. قربانعلی محمدپور، مدیرکل محیط زیست استان گیلان در این باره به «ایران» گفت: با هماهنگی‌های خوبی که پیشتر با مسئولان انتظامی، سیاسی و امنیتی استان شده بود از روز شنبه گذشته که بخشنامه سازمان به ما ابلاغ شد ابتدا اطلاع‌رسانی گسترده‌ای از طریق اداره کل و با همکاری رسانه‌های محلی و یگان حفاظت داشتیم و نهایتاً روز سه‌شنبه دیگر گزارشی از فروش پرنده در بازار لنگرود نداشتیم و اگر هم بود پاکسازی شد. این مقام افزود: البته به این معنی نیست که هرگز تخلفی در این استان صورت نمی‌گیرد اما از مردم و علاقه‌مندان درخواست می‌کنم در صورت مشاهده تخلف مبنی بر فروش پرنده حتماً مراتب را به محیط زیست اطلاع دهند تا متخلفان تحویل مراجع قضایی شوند چون ممنوعیت صید و شکار به دلیل حفظ سلامت جامعه و به توصیه سازمان دامپزشکی تا اطلاع ثانوی به قوت خود باقی است.


فعالیت بازار پرنده فروشان فریدونکنار غیر قانونی است
اما در مازندران با وجود برخوردهای یگان حفاظت محیط زیست استان برای جمع‌آوری تورهای هوایی که از دو ماه قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد، شکار و صید و فروش پرنده‌های مهاجر به قیمت تهدید سلامت جامعه همچنان ادامه دارد. در همین حال مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌ زیست درگفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: قطعاً برخورد با بازار فریدونکنار صرفاً در حیطه وظایف محیط‌ زیست نیست و باید با همکاری دیگر اعضای شورای تأمین استان مازندران و نیروی انتظامی فعالیت این بازار تا اطلاع ثانوی که ریسک آنفلوانزا از بین برود، متوقف شود. علی تیموری افزود: مسلم است که فعالیت بازار پرنده فروشان فریدونکنار با وجود ممنوعیت‌های صادره در حال حاضر غیر قانونی است و یگان حفاظت محیط زیست استان باید با همکاری بهداشت و دامپزشکی با این تخلفات برخورد کند.
در همین حال مدیرکل دامپزشکی استان مازندران نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» در پاسخ به اینکه چرا این اداره کل اقدامی برای ممنوعیت فروش پرندگان مهاجر در فریدونکنار نمی‌کند، گفت: ببینید قرار نیست هر دستگاهی وظیفه خودش را نادیده گرفته و مقصر را دیگری جلوه دهد وگرنه ما هم باید بگوییم طبق ماده 50 قانون شهرداری‌ها، مقابله با هرگونه سد معبر بر عهده شهرداری است. سید حسین رضوانی افزود: ما روز شنبه 13 آذر ماه جلسه ستاد آنفلوانزای استانداری مازندران را با ریاست معاون سیاسی و امنیتی استانداری تشکیل دادیم و درخواست کردیم تا نسبت به جمع‌آوری بازار پرنده فروشان فریدونکنار و سایر شهرها نیز اقدام کنند. از سوی دیگر روز دوشنبه نیز به تمامی فرمانداران شهرستان ها نامه زده و خواستار تشکیل شورای سلامت فرمانداری به ریاست فرمانداران برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شدیم و اگر این شورا تشکیل شود نمایندگان بهداشت، دامپزشکی، شهرداری، محیط زیست و نیروی انتظامی در این شورا حضور خواهند داشت و می‌توانند با یک مشارکت گروهی، همچون استان گیلان که موفق به جمع‌آوری و پاکسازی بازارها از پرندگان شدند، اینجا نیز نسبت به جمع‌آوری و برخورد با متخلفان در تمامی شهرستان ها موفق شویم. او تأکید کرد: وظیفه ما نیز جمع‌آوری پرنده‌های مهاجر و حتی مرغ از سطح دستفروشان شهر نیست و این وظیفه شهرداری است اما با مشارکت همه دستگاه‌ها می‌توان این مشکل را حل کرد.


تلفات مشکوک طیور و پرندگان مهاجر در مازندران
این مقام همچنین در واکنش به برخی شایعات مبنی بر تأیید رسمی آنفلوانزا فوق حاد در مازندران گفت: تاکنون موارد متعددی از تلفات طیور اهلی و پرندگان وحشی در استان داشتیم که با نمونه گیری های انجام شده ابتلا به آنفلوانزا تأیید نشد. برخی موارد تلفات در پرندگان مهاجر به دلیل مسمومیت ناشی از سموم آفت کش در مزارع برنج بود و در پرندگان اهلی نیز بروز بیماری‌های متعددی از جمله «نیوکاسل» و «پاستورلوز» طیور به‌عنوان علت مرگ تأیید شد اما با توجه به اینکه استان مازندران قطب تولید مرغ در کشور است و الان نیز فصل شیوع بسیاری از بیماری های تنفسی در بین طیور است هرگونه ابتلای طیور با این بیماری‌ها باعث تضعیف سیستم ایمنی شده و اگر این اتفاق بیفتد این پرنده‌ها بشدت در برابر بیماری آنفلوانزای فوق حاد حساس خواهند شد و این خطرناک است.


مردم از خرید پرندگان مهاجر شدیداً خودداری کنند
این مقام خاطرنشان کرد: تأکید می‌کنم که وضعیت استان مازندران از نظر احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد خیلی خوب نیست چون پرندگان اهلی و وحشی تقریباً در مجاورت هم هستند و هرگونه بی‌احتیاطی می‌تواند به شیوع بیماری دامن بزند. بنابراین از همه مردم همان‌طور که پیشتر نیز درخواست کرده بودیم می‌خواهیم که از شکار و صید پرندگان وحشی مهاجر و فروش آن خودداری کنند و بگذارند اصلاً این پرندگان امسال را براحتی سپری کرده و به زیستگاه خود برگردند تا ریسک بیماری از بین برود. چون اگر پرندگان مهاجر آلوده به ویروس H5N8 باشند قطع یقین بیماری با این کشتار می‌تواند به پرندگان بومی و اهلی استان هم سرایت کند و بهتر این است که از هرگونه تماس و سربریدن و شکار آنها خودداری شود. حتی من توصیه کرده‌ام که مرغ‌های زنده هلندی موجود در بازار هم جمع‌آوری شده و مردم از خرید آنها خودداری کنند.


 آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که جزو بیماری‌های بشدت واگیر، مشترک و خطرناک بین پرندگان (اهلی و وحشی)، انسان و بعضاً سایر پستانداران است یکی از بیماری‌های واگیردار و کشنده در پرندگان است که از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم با پرنده آلوده منتقل می‌شود. این ویروس علاوه بر پرندگان می‌تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان را نیز آلوده کند. این بیماری به علت شدت تلفات بالا به طاعون پرندگان نیز مشهور است. این ویروس می‌تواند از طریق تماس مستقیم (از راه هوا) یا غیرمستقیم انسان با پرنده آلوده، مواد دفعی آن، تجهیزات آلوده یا مصرف گوشت وتخم مرغ آلوده نیم پز به انسان منتقل شود. در حال حاضر در سراسر اتحادیه اروپا شکار و مصرف پرندگان مهاجر وحشی به دلیل احتمال آلودگی‌شان به ویروس خطرناک و مرگبار H5N8 ممنوع اعلام شده است و وجود این بیماری نیز در ایران در دو مرغداری به تأیید سازمان دامپزشکی کشور رسیده است که با اقدامات این سازمان تمامی مرغ‌ها معدوم شدند اما برای جلوگیری از شیوع این بیماری این سازمان خواستار ممنوعیت مصرف طیور اهلی روستایی و پرندگان وحشی مهاجر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha