قائم مقام وزیر بهداشت و رئیس هیئت امنای ارزی این وزارتخانه گفت: بر اساس تفاهمنامه جدید بین هیئت امنای ارزی و سازمان بیمه خدمات درمانی، پرداخت هزینه پیوند كلیه از اول مرداد در تمام كشور از سر گرفته می‌شود.

پرداخت كامل هزینه پیوند كلیه از اول مرداد از سر گرفته می‌شود
ابراهیم متولیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: از گذشته با هماهنگی هیئت امنای ارزی با بیمه‌های پایه، هیئت امنای ارزی علاوه بر سهم خود در هزینه‌های پیوند كلیه سهم بیمه‌ها را هم پرداخت می‌كرد تا پزشك و تیم پیوند در همان ماه كه عمل پیوند را انجام می‌دهند دستمزد خود را بگیرند و بعد سهم بیمه را دریافت می‌كرد.

وی گفت: این روند مانند گذشته با سازمان تأمین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح ادامه دارد و هیچ مشكلی با این بیمه‌ها نداریم اما در چند ماه گذشته به علت بی تجربگی مدیر قبلی سازمان بیمه خدمات درمانی، مدیر قبلی این سازمان همكاری را قطع كرد و گفت ما خودمان این هزینه را به بیمارستان‌ها و مراكزی كه پیوند كلیه انجام می‌دهند، پرداخت می‌كنیم كه باعث مشكلاتی برای بیماران پیوندی و تیم پیوند شد.با این وجود هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت برای جلوگیری از بروز مشكل برای بیماران این هزینه را تا پایان سال 88پرداخت كرد كه هنوز از بیمه خدمات درمانی به خاطر این پرداخت‌ها مطالبه داریم.

رئیس هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت ادامه داد: اما در سال جاری به علت ناهماهنگی مدیر قبلی سازمان بیمه خدمات درمانی بیمارانی كه در انتظار پیوند كلیه بودند دچار مشكل شدند كه متعاقب آن با تغییر رئیس سازمان بیمه خدمات درمانی، یكشنبه گذشته تفاهمنامه جدید بین هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت با سازمان بیمه خدمات درمانی امضا شد و مشكل حل شد و به روال سابق برگشتیم.

متولیان گفت: به این ترتیب هیئت امنای ارزی كل هزینه پیوند كلیه را در همان ماهی كه عمل پیوند انجام می‌شود. می‌پردازد و بعد سهم بیمه را از بیمه خدمات درمانی دریافت می‌كند تا جراح، تیم پزشكی و تیم پرستاری در همان ماه هزینه عمل خود را دریافت كنند و تأخیر بیمه‌ها جبران شود. در واقع این كار تشویقی برای كادر پزشكی برای انجام عمل پیوند كلیه است تا درگیر سیكل چرخش مالی بیمه خدمات درمانی و اسناد و مدارك پزشكی نمی‌شوند.

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: به طور معمول هزینه یك عمل پیوند كلیه در ایران حدود یك میلیون تومان است كه در صورتی كه لاپاراسكوپی شود 100هزار تومان به هزینه آن اضافه می‌شود و 50 هزار تومان هم برای تعرفه خدمات پرستاری است.

وی اضافه كرد: هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت اكنون هزینه‌های عمل پیوند كلیه، كبد، مغز استخوان، قلب و ریه را در كشور پرداخت می‌كند. در مورد پیوند قلب و ریه كه كل مبلغ را هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت پرداخت می‌كند چون تحت پوشش بیمه نیست و اصطلاحاً ستاره‌دار است.

رئیس هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت گفت: پیشنهاد ما این است كه با تصویب شورای عالی بیمه این عمل‌های پیوند هم تحت پوشش بیمه‌ها بروند و از حالت ستاره دار خارج شوند به همین خاطر با هماهنگی معاونت درمان وزارت بهداشت در حال تدوین تعرفه این پیوندها هستیم كه به بیمه‌ها ابلاغ كنیم تا بیمه‌ها نیز سهمشان را در عمل پیوند قلب و ریه نیز بپردازند.

متولیان اضافه كرد: در صورتی كه بیمه‌ها سهم خود را برای عمل‌های پیوند قلب و ریه بپردازند باز هم كمك‌های هیئت امنای ارزی قطع نمی‌شود چون این عمل‌ها به دستگاه‌ها و تجهیزاتی نیاز دارند كه نمایندگی در كشور ندارند و اگر تأمین نشوند، كل این عمل‌ها در كشور متوقف می‌شود چون هیئت امنای ارزی این تجهیزات را به صورت پروازی از كشورهای دیگر وارد می‌كند.

وی گفت: یك نمونه از این مواد، محلول پیوند است كه هر لیتر آن 400هزار تومان است و برای هر پیوند به 6 لیتر آن نیاز هست.

وی اضافه كرد: با این وجود هزینه پیوند در ایران ارزان است به طوری كه یك عمل پیوند كبد در آمریكا 250 میلیون دلار هزینه دارد كه هزینه آن در ایران فقط 50 میلیون تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha