کاروان خیریه نورآوران سلامت، برای ارائه خدمات خود به مردم محروم و مستضعف شهرستان قصرقند از توابع استان سیستان و بلوچستان، در این شهرستان خیمه زدند و وزیر بهداشت نیز به آن‌ها ملحق شد.

وزیر بهداشت چشمان بیماران نیازمند را جراحی کرد

سلامت نیوز: کاروان خیریه نورآوران سلامت، برای ارائه خدمات خود به مردم محروم و مستضعف شهرستان قصرقند از توابع استان سیستان و بلوچستان، در این شهرستان خیمه زدند و وزیر بهداشت نیز به آن‌ها ملحق شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، وزیر بهداشت، در دومین روز سفر خود به استان سیستان و بلوچستان، به کاروان نورآوران سلامت ملحق شد و چشم تعدادی از بیماران نیازمند را جراحی کرد.

قرار است دکتر سید حسن هاشمی در منطقه محروم قصرقند با حضور در محل استقرار اتاق‌های عمل سیار کاروان موسسه خیریه نورآوران، شخصا ۱۲ عمل جراحی چشم به صورت رایگان در این منطقه انجام دهد.

کاروان موسسه خیریه نورآوران به مدت ۱۰۰ روز در یکی از مناطق محروم قصرقند دایر بوده و خدمات رایگان دندانپزشکی و چشم پزشکی به مردم این مناطق ارایه خواهد داد.

در این سفر تعدادی از چشم پزشکان از جمله سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس نیز کاروان را همراهی کردند.

ایده کلی راه اندازی نورآوران سلامت بازمی‌گردد به سال‌ها پیش زمانی که دکتر هاشمی به همراه چند تن از همکارانشان برای معاینه و درمان افراد محروم از خدمات چشم پزشکی، به منطقه بشاگرد سفر کرد. در نهایت به همت او و چند تن از خیرین، درمانگاهی در آن محل تجهیز و راه اندازی شد، اما نکته مهم در این خصوص آن بود که راه اندازی درمانگاه و اتاق عمل برای رشته‌هایی همچون چشم پزشکی که به تجهیزات زیاد و گران قیمت نیاز دارند، در مناطق کم جمعیت منطقی به نظر نمی‌رسید. زیرا علاوه بر هزینه زیاد راه اندازی و نگهداری، تأمین نیروی متخصص برای چنین مراکزی که جمعیت کمی را تحت پوشش قرار می‌دهند، براحتی قابل انجام نبود.

این موضوعات دکتر هاشمی را بر آن داشت تا تیمی را مسئول بررسی امکان راه اندازی سیستم درمانی قابل حمل و متحرک برای ارائه خدمات درمانی در مناطق محروم نماید. این تیم با انجام سفر به کشورهای مختلف و بازدید از کلینیک‌ها و اتاق‌های عمل متحرک در این کشورها نهایتاً تصمیم گرفت تا با ساخت یک مجموعه درمانی متحرک در کشور، این نیاز را برطرف نماید.

مجموعه‌های درمانی متحرک در کشورهای مختلف جهان، خصوصاً کشورهای پهناور با گستره جغرافیایی وسیع موضوع رایجی است و چه در قالب انتفاعی و چه خیریه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایالات متحده آمریکا، هند، ترکیه و عربستان از جمله کشورهایی هستند که از چنین امکانات درمانی بهره می‌برند.

ساخت اولین کلینیک متحرک به عنوان کلینیک دندان پزشکی در سال ۱۳۸۷ کلید خورد و پس از آن یک دستگاه تریلی با کاربری درمانگاه چشم پزشکی و یک دستگاه نیز با کاربری اتاق عمل چشم ساخته شد. با وجود این که اولین تجربه ساخت این نوع واحدهای درمانی بر روی تریلی در ایران بود، اما سعی شد تا ضمن انجام یک طراحی مناسب و زیبا، استانداردهای درمانی نیز در آنها رعایت شود. به عنوان مثال یک دستگاه تهویه دارای فیلترهای هپا با هوادهی مناسب برای تأمین هوای استریل داخل تریلی اتاق عمل تهیه و در این تریلی نصب شد. استفاده از میکروسکوپ سقفی، ماشین بیهوشی و سایر امکانات مورد نیاز، این تریلی را به یک اتاق عمل مدرن و مجهز تبدیل کرده است.

بهمن ماه ۱۳۸۹ آغازی بود برای فعالیت مجموعه درمانی مذکور که حال دیگر نام نورآوران سلامت را بر خود گرفته بود. مجموعه ای متشکل از سه دستگاه تریلی با کاربردهای درمانگاه چشم، اتاق عمل چشم و کلینیک دندان پزشکی که همگی با همت دکتر هاشمی و با هزینه وی ساخته و تجهیز شده بود.

در سفرهای مجموعه نورآوران سلامت که از خواف در استان خراسان جنوبی آغاز شد، تریلی‌ها برای مدت ۳ تا ۴ ماه در یک منطقه محروم مستقر می‌شوند و تیم‌های درمانی شامل دندان پزشک، چشم پزشک و اپتومتریست و سایر همکاران به محل اعزام شده و خدمات درمانی دندانپزشکی و چشم پزشکی را به هموطنان نیازمند ارائه می‌دهند.

کلیه خدمات دندان پزشکی و نیز خدمات چشم پزشکی اعم از ویزیت، تحویل دارو، عینک و جراحی، همگی به رایگان انجام شده و حتی امکانات جابجایی برای انتقال بیماران از روستاهای اطراف برای دریافت خدمات درمانی نیز به رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

مجموعه نورآوران سلامت تاکنون به ده ها منطقه کشور سفر کرده اند و در سال ۱۳۹۲ مجموعه دوم نورآوران با امکانات مشابه، تجهیز و راه اندازی شد تا بتوانند همزمان در دو نقطه کشور ارائه دهنده خدمت باشند.

اضافه شدن تریلی‌های پشتیبانی به این مجموعه در سال ۱۳۹۲، نورآوران سلامت را حتی از برق منطقه نیز بی نیاز نمود و این مجموعه توانسته است با استفاده از ژنراتور مستقر در تریلی پشتیبانی، حتی برق مورد نیاز خود را تأمین کند. همتجمعی ازمتخصصان چشم پزشک، دندان پزشک، متخصص بیهوشی، اپتومتریست و سایر کادر درمانی در همراهی با دکتر هاشمی باعث شده است تا این مجموعه بتواند منشأ خدماتی ارزشمند و نوآورانه در عرصه درمان نیازمندان و محرومان کشور باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha