وزیر صنعت ، معدن و تجارت در هفتمین اجلاس عمومی ششمین دوره نمایندگان اتاق اصناف ایران گفت: باید در مبادی ورودی کالا با قاچاق مقابله کرد ودر این راستا توافق نامه‌ای با وزارت کشور در مورد " ته‌لنجی " امضا کردیم که می تواند مشکلات بسیاری را حل کند. پیش از این هم کولبران نوک پیکان مبارزه باقاچاق را به خود اختصاص داده بودند.

مقابله با کولبرها و ته لنجی ها بدون ایجاد اشتغال راه حل نیست

سلامت نیوز: وزیر صنعت ، معدن و تجارت در هفتمین اجلاس عمومی ششمین دوره نمایندگان اتاق اصناف ایران گفت: باید در مبادی ورودی کالا با قاچاق مقابله کرد ودر این راستا توافق نامه‌ای با وزارت کشور در مورد " ته‌لنجی " امضا کردیم که می تواند مشکلات بسیاری را حل کند. پیش از این هم کولبران نوک پیکان مبارزه باقاچاق را به خود اختصاص داده بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار، ته لنجی ها، کولبران و پیله وران تنها بخش خرد معضل قاچاق در کشور را تشکیل می دهند در حالی که حجم بزرگ ورودی قاچاق به کشور به طور قطع جای پایی فراتر از این افراد ضعیف دارند. طی چند دهه اخیر اقتصاد شهرهای مرزی برای ساکنان آن، ارمغانی جز محرومیت و بیکاری به همراه نداشته است و در نهایت جایگزین این بیکاری، کولبری و قاچاق یا مهاجرت به شهرهای بزرگ بوده است. در این شرایط هرچند وزیرصنعت از لزوم سرمایه گذاری بیشتر در شهرهای مرزی برای ایجاد اشتغال سخن گفت، اما مبارزه با کولبری و ته لنجی در شرایط فعلی مصداق بارز دزدیدن منار قبل از کندن چاه است. تجربه سال های گذشته نشان داده است برخورد سلبی با قاچاق تنها راهکار برای مقابله با این پدیده نیست.

کارشناسان معتقدند جذابیت های قاچاق را باید از طریق تسهیل در روابط تجاری و کم کردن سختی ها برای واردات قانونی از بین برد. چرا که در شرایط فعلی قاچقیان حجم بیشتری از کالاهای مصرفی کشور را در مقابل واردات قانونی به خود اختصاص داده اند.از طرفی مبارزه سلبی با پدیده قاچاق از طریق برخورد با کولبران و ته لنجی ها به سرانجام نمی رسد. بلکه باید دید شبکه های گسترده و مافیایی این پدیده در نهایت چگونه شکل گرفته و راه های مقابله با آن ها چیست؟


چه کسانی عاملان اصلی قاچاق هستند؟
مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می گوید: بحث ته لنجی، کولبری و بازارچه های مرزی یک واقعیت در کشور است که ورود کالا به کشور بدون مجوز گمرک در آن صورت می گیرد واین خود می تواند به آشفتگی در قاچاق دامن بزند. اما این ها را نمی توان عامل اصلی قاچاق دانست. در عین حال تجمیع آن ها در زیرمجموعه های باندهای قاچاق انکار ناپذیر است.


وی با بیان اینکه استفاده از مجوزهای خرد برای انجام قاچاق های کلان صورت می گیرد.اظهار می کند: برای مثال از طریق پیله وری هر نفر مقدار معینی برنج می تواند وارد کند، اگر 1000 نفر را اجیر کنید می توانید مقادیر زیادی برنج به کشور قاچاق کنید.


حریری با اشاره به اینکه موضوع قاچاق رخنه ها و سوراخ های کوچک نیست، می افزاید: با توجه به آمارهایی که سازمان های مسئول می دهند 15 میلیارد دلار ورودی کالای قاچاق به کشور است. واردات رسمی ما حدود 50 میلیارد دلار است که باز مطابق آمار کالای ساخته شده ورودی که خودرو را نیز شامل می شود حدود 5 میلیارد دلار است. قاعدتاً قاچاقچی کالای ساخته شده مصرفی وارد می کند. این به معنای آن است که قاچقاچیان سه برابر تجار رسمی کالا وارد می کنند که این نمی تواند کار یک کولبر و یک لنج به تنهایی باشد. این به معنای این نیست که بازارچه های مرزی، کولبرها و یا لنج ها و پیله ورها را کنترل نکنیم، اما نمایش و متمرکز شدن روی آن ها آدرس اشتباهی است که باندهای قاچاق را کنار می گذارد.


تجار قانونی را جایگزین قاچاقچیان کنیم
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه می گوید: در هیچ دنیا نتوانستند قاچاق را به صفر برسانند اما باید در نظر داشت که این یک پدیده اقتصادی است که برخورد با آن باید اقتصادی باشد. در زمانی که متوسط تعرفه کالاهای ساخته شده ای که قاچاق پذیر هستند مانند پوشاک، سیگار، لوازم آرایش و ... حدود 50 درصد سود عوارض گمرکی دارند یعنی برای قاچقشان جذابیت ایجاد کرده ایم. زمانی که مجوزهای بی مورد برای واردات دریافت می کنیم به معنای آن است که فضا را برای قاچاق این کالا ها تحریک کرده ایم. وقتی برای پوشاک تعرفه 50 درصدی تعیین می کنیم برای قاچاقچی با هزینه 30 درصدی قاچاق کردن آن جذابیت بیشتری دارد. وی می افزیاد: زمانی که تقاضا را نتوانیم از طرق قانونی جواب بدهیم عرضه آن توسط کسانی انجام می شود که قانون را دور می زنند و قاچاقچیان به جای تجار قانونی می نشینند. روش برخورد با قاچاق باید اقتصادی باشد کاهش تعرفه واردات و تسهیل تجارت دو عامل مهم برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق است.


قاچاق به کولبری و ته لنجی ختم نمی شود
سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در گفت و گو با ابتکار می گوید: یکی از مشکلاتی که باعث رکود، فرار مالیاتی و خروج ارز از کشور شده است، قاچاق کالاست. این پدیده با حجم زیادی که در کشور وجود دارد فقط توسط کولبرها و ته لنجی ها انجام نمی شود. هر چند نمی توان حضور این افراد را در پدیده قاچاق نادیده گرفت اما باید گفت تاثر اصلی در قاچاق با آن ها نیست.
وی می افزاید: وقتی 25 میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور داریم به معنای آن است که این پدیده از حیطه کولبرها و ته لنجی ها خارج است و باید یک مافیای بزرگی پشت آن قرار داشته باشد.


کولبرها شغل داشتند قاچاق نمی کردند
نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی اظهار می کند: لازم به ذکر است کولبرهایی که کالا به کشور قاچاق می کنند فاقد اشتغال هستند و دولت باید برای موضوع اشتغال این افراد برنامه ریزی کند. اگر شغل مناسبی داشته باشند هیچ گاه دست به چنین کاری نمی زنند. این افراد اجیر شده اند و مزدی بابت حمل این کالا ها دریافت می کنند.
وی تصریح می کند: در رابطه با ته لنجی ها هم به همین صورت است و اگر بار کامل یک کشتی را ته لنجی به حساب نیاوریم حجم زیادی را در بر نمی گیرد. قطعا حجم بالای قاچاق دست هایی را پشت پرده دارد که از این حجم خرد خارج است.
موسوی لارگانی می گوید: با توجه ویژه ای که مقام معظم رهبری به موضوع داشته و دستوری که فرمودند مبنی بر معدوم سازی کالای قاچاق، اگر مسئولان که وظیفه مبارزه با کالای قاچاق را دارند عمل کنند تاثیر بسزایی خواهد داشت. اما یک سری مسامحه ها و لابی هایی که انجام می شود سبب شده تا با واردکنندگان کالای قاچاق مبارزه نکنند.


وی تاکید می کند: بعضی وقت ها که بررسی می کنیم در رابطه با واردات مبادی قانونی هم عده ای خاص تلیارد تلیارد درآمد کسب می کنند و علیرغم اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که واردات مشابه کالای داخلی حرام است اما مسئولان توجه لازم را ندارند. باید همه قوا در خصوص مبازره با کالای قاچاق دست به کار شوند و مردم به معنای واقعی برای رشد کشور و ایجاد اشتغال از خرید کالاهای خارجی و به خصوص کالای قاچاق بپرهیزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha