رئیس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: متأسفانه اخیراً در هوای تهران آزبست نیز شناسایی شده و پس از بررسی مشخص شد كه منشاء آن، لنت‌های ترمز چینی وارداتی است.

آزبست موجود در هوای تهران ناشی از لنت‌های ترمز چینی است
به گزارش سلامت نیوز  معصومه ابتكار در دویست و نود و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جریان گزارش رعایت استانداردهای اجباری مصالح ساختمانی در مراحل تولید، توزیع، مصرف و اقدامات انجام شده در این زمینه، اظهار داشت: یكی از مشكلاتی كه مانع از تحقق قوانین و سیاست‌های اعمال استاندارد در مصالح می‌شود موضوع آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است.

وی با بیان اینكه ‌اگر اطلاع‌رسانی به خوبی انجام شود بسیاری از مسائل حل خواهد شد، گفت: اگر مؤسسه استاندارد بتواند با قدرت بیشتری اطلاع رسانی را انجام دهد و مردم آگاهی پیدا كنند، كالاهای غیر استاندارد خود به خود از گردونه تولید و مصرف خارج می‌شوند.

ابتكار ادامه داد: در مصالح ساختمانی بحث زیست محیطی آزبست بسیار جدی است و ممنوعیت آن در شورای حفاظت محیط زیست تصویب شده ولی كماكان از آن استفاده می‌شود؛ متأسفانه اخیراً در هوای تهران آزبست نیز شناسایی شده و پس از بررسی مشخص شد كه منشاء آن، لنت‌های ترمز چینی وارداتی است.

وی تصریح كرد: در بحث برنج‌، گوشت، سوسیس و كالباس غیر استاندارد نیز مؤسسه استاندارد نمی‌تواند اطلاع‌رسانی جامعی انجام دهد و كالاهایی كه استاندارد نیستند باید توسط موسسه استاندارد اعلام شود.

رئیس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: بدین ترتیب از واردات كالاهای خارجی غیراستاندارد نیز جلوگیری می‌شود هر چند كه میزان قاچاق بالا است.

مهدی پورهاشم، مدیر كل سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران، خطاب به ابتكار با بیان اینكه در كنترل‌های خود دقت داریم، گفت: قرار بود شورای اسلامی شهر تهران كمك كند تا برخی از بیلبورد و تابلوهای شهری برای اطلاع‌رسانی در اختیار موسسه استاندارد قرار گیرد؛ از شهرداری بخواهید برای دریافت پول در این زمینه، دندان گردی نكند.

وی با بیان اینكه اگر شورای شهر علاقه‌مند باشد حاضر هستیم در برخی موارد حساس توضیحات مفصلی ارائه دهیم، گفت: موضوع استاندارد حق‌الناس است چرا كه مردم بسیاری از سلامت و استاندارد برخی مسائل بی‌اطلاع هستند و از طریق دولت به ما پولی داده می‌شود تا در این زمینه مدافع حقوق مردم باشیم.

پورهاشم خاطر نشان كرد: وظیفه خود را تا جایی كه توانسته‌ایم انجام داده‌ایم؛ شورای شهر نیز به ما كمك كند.

محمد‌علی نجفی، عضو كمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اظهارات پورهاشم به كتابی كه در رابطه با واحدهای تولیدی به چاپ رسیده است اشاره كرد و گفت: به عقیده بنده این كتاب كه برای آگاه كردن مردم از آنچه كه در ساخت یك ساختمان به كار می‌رود به چاپ رسیده، ناقص است ضمن اینكه برخی شركت‌ها نیز در این كتاب تبلیغ شده‌اند.

پورهاشم خطاب به نجفی، گفت: كتابی كه به چاپ رسیده برای شهر تهران است و نام برخی از مصالح كه تولید‌كنندگان آن داخل تهران نیستند در آن درج نشده امیدواریم در آینده نزدیك موسسه استاندارد این مجموعه را برای كل كشور تدوین كند و در اختیار مردم قرار دهد.

حمزه شكیب، رئیس كمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینكه قصد صحبت كردن در جلسه امروز را نداشتم، اظهار داشت: باید تكلیفمان را به گونه‌ای انجام دهیم كه نتیجه خاصی داشته باشد.

وی افزود: عمر مفید كار‌های عمرانی در بخش زیرساخت‌، واحدهای عمومی و خصوصی باید افزایش داشته باشد و هزینه نگهداریشان كاهش یابد.

محمدعلی نجفی، عضو كمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: سازمان استاندارد جزء سازمان‌های محبوب نیست چرا كه امر نظارتی بر عهده دارد و مانند سازمان محیط زیست ایراد و اشكال می‌گیرد.

وی افزود: دستگاه‌های نظارتی باید از این نوع سازمان‌ها حمایت و پشتیبانی كنند؛ به عقیده بنده لازم است هر چند ماه یك بار گزارشی به شورا داده شود و به نوعی حمایت شورا در امر استاندارد‌سازی در جامعه القاء شود.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این‌باره گفت: به طور قطع از چنین سازمانی حمایت می‌كنیم چرا كه پیشرفت‌های خوب و قابل تقدیری داشته ولی به نقطه‌ایی كه مدنظر است نرسیده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha