دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران از فاز جدید جمع‌آوری معتادان متجاهر در تهران و انتقال آنها به اردوگاه فشافویه خبر داد. به زودی با اجرای طرح‌های ضربتی حدود 6 هزار معتاد متجاهر از مناطق آلوده تهران جمع‌آوری می‌شوند و به مراکز درمان اجباری یا همان ماده 16 می‌روند، دوران بازپروری را هم سپری می‌کنند، اما سؤال اساسی این است، بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد؟ برای بازتوانی و اشتغال آنها چه فکری شده است؟ همه این پرسش‌ها در حالی مطرح می‌شود که بارها طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر از سوی مقامات قضایی و انتظامی انجام شده است اما نتیجه‌اش جز در موارد استثنایی، بازگشت حدود 9 هزار معتاد متجاهر به پاتوق‌ها و چرخه اعتیاد بوده است.

نگاهی به اجرای مرحله جدید جمع‌آوری معتادان متجاهر در انتظار مجوز وزارت بهداشت

سلامت نیوز: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران از فاز جدید جمع‌آوری معتادان متجاهر در تهران و انتقال آنها به اردوگاه فشافویه خبر داد. به زودی با اجرای طرح‌های ضربتی حدود 6 هزار معتاد متجاهر از مناطق آلوده تهران جمع‌آوری می‌شوند و به مراکز درمان اجباری یا همان ماده 16 می‌روند، دوران بازپروری را هم سپری می‌کنند، اما سؤال اساسی این است، بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد؟ برای بازتوانی و اشتغال آنها چه فکری شده است؟ همه این پرسش‌ها در حالی مطرح می‌شود که بارها طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر از سوی مقامات قضایی و انتظامی انجام شده است اما نتیجه‌اش جز در موارد استثنایی، بازگشت حدود 9 هزار معتاد متجاهر به پاتوق‌ها و چرخه اعتیاد بوده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: آمار رسمی معتادان متجاهر در تهران 16هزار  نفر اعلام شده است. از اول سال تاکنون 10 هزار و 500 نفرشان جمع‌آوری شده‌اند و الان هم که قرار است 6 هزار نفرشان جمع‌آوری شده و به مراکز درمانی معرفی شوند. به گفته محمدآذرنیا، این کار با ظرفیت  دو هزار و 400 نفر در اردوگاه فشافویه برای معتادان ماده 16 انجام می‌شود. معتادان متجاهر از اواخر آذرماه  با موافقت سازمان زندان‌ها و با مجوز وزارت بهداشت به این اردوگاه منتقل می‌شوند و طبق پروتکل ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر حدود 3 ماه در این اردوگاه تحت درمان قرار می‌گیرند و چنانچه تمایل داشته باشند برای تکمیل دوره درمان شان به مراکز بهاران شهرداری می‌روند.
جمع‌آوری معتادان متجاهر و سوق دادن آنها به سمت درمان‌های اجباری این سؤال را مطرح می‌کند که اگر این 6 هزارمعتاد کارتن خواب در یک طرح ضربتی جمع‌آوری شوند، مشکل معتادان متجاهر تهران حل می‌شود؟ عباس دیلمی زاده مدیر عامل جمعیت خیریه « تولد دوباره» که منتقد اصلی طرح‌های ضربتی و درمان اجباری معتادان متجاهر است این سؤال را بی‌پاسخ می‌گذارد و می‌گوید: «من هیچ نظری در این باره ندارم. ما حرف‌ها را در گذشته زده‌ایم و اکنون اظهار نظر فایده ای ندارد.» دیلمی زاده این را هم گفت که منابع انرژی در دنیا محدود است بهتر است، سکوت کنیم و منتظر نتایج این طرح باشیم.
از سوی دیگر دبیر کارگروه کاهش تقاضای  اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام هم معتقد است، ساماندهی معتاد خیابانی موضوع تازه ای نیست. واضح است ساماندهی معتاد متجاهر از طریق افزایش دسترسی معتادان به خدمات کاهش آسیب و مراکز ماده 15 به مراتب موفق تر از درمان اجباری است.
به باور دکتر سعید صفاتیان، دور کردن معتادان متجاهر از سطح اجتماع تأثیر گذار نیست:«شاید فایده این نوع برخوردها کاهش 10درصدی جرایمی مانند سرقت‌ها باشد که به تازگی نیروی انتظامی اعلام کرده است اما  قطعاً منظور از تدوین مراکز ماده 16 رسیدن به این عدد نبوده بلکه باید به اجرای برنامه دادگاه درمان مدار یعنی اسکان، درمان و مددکاری توجه کنیم.
صفاتیان با اطمینان به  بی‌فایده بودن طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر می‌گوید: اگر تصور کنید نیمی از این معتادان جمع‌آوری شده بعد از 6 ماه پاک و سالم‌اند، اشتباه می‌کنید. در دنیا هیچ کشوری نتوانسته با برنامه درمان اجباری، معتادان خیابانی را درمان کند و برخلاف آنکه هزینه‌های این نوع درمان‌ها گران است ولی اثر بخشی ندارند. اگر از 16 هزار معتاد خیابانی 100 نفرشان پاک و سالم تحویل داده شوند قدم مثبتی خواهد بود  اما مطمئناً این عدد را به دست نخواهیم آورد. با این برنامه یک معتاد را از جامعه می‌گیریم و دوباره به جامعه بر می‌گردند.
او در ادامه به این نکته هم اشاره می‌کند که تعداد معتادان خیابانی سال 86 روی عدد 3 هزار می‌چرخید اما این عدد در تهران به 16 هزار نفر رسیده است بنابراین باید چاره ای اساسی بیندیشیم تا 5 سال دیگر این عدد دو برابر نشود:« به جای اینکه همه هزینه‌ها را صرف نگهداری و درمان اجباری  16 هزار معتاد متجاهر کنیم باید با برنامه‌های حمایتی و اجتماعی از افزایش آنها جلوگیری کنیم. پلیس نباید دنبال معتاد متجاهر باشد. با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های همتا یا همیار می‌توان  آنها را به درمان تشویق کرد که هم  هزینه پایین دارد هم معتاد به گروه‌های همتا اعتماد می‌کند.»
صفاتیان معتقد است، ساماندهی معتاد خیابانی بصورت بستری در یک مکان بسته تبصره یک  ماده 16 است اما با این حال دستگاه‌ها از تبصره دو ماده 16 که به قاضی اجازه می‌دهد بعد از 6 تا 9 ماه معتاد را به مراکز کاهش ارجاع دهد، استفاده نمی‌کنند.
دبیر کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید می‌کند، دستگاه‌های متولی باید نتایج مثبت این طرح‌ها را ارائه دهند و  پاسخگوی اثر بخشی هزینه‌ها باشند.
شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در حالی اقدام به آغاز فاز جدید جمع‌آوری معتادان متجاهر می‌کند که نه تنها انتقادات زیادی نسبت به بی‌فایده بودن این طرح‌ها وارد است بلکه هنوز هیچ برنامه مدونی برای کاهش 25 درصدی اعتیاد برای سال آینده ندارد و به گفته صفاتیان با این برنامه‌ها معلوم نیست به کجا می‌رویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha